Hierbij het vervolg van de versleten schokbreker na 10000km die volgens Autohaag de Zeeuw buiten de garantie valt.
Maandag jl. een rapport met klacht/vraag laten opstellen bij de Dacia importeur met het verzoek of er tussen Dacia en Autohaag de Zeeuw overleg kon plaatvinden voordat ik woensdag naar de minute service zou komen.
mw. kamerling van Dacia was onverbiddelijk in haar standpunt dat de schokbreker niet onder garantie valt. Zij doelt hier op de volgende passage uit de garantievoorwaarden dat er geen garantie geldt voor : vervanging van onderdelen die onderworpen zijn aan normale slijtage door het gebruik van de auto en de kilometerstand.
Mijn argument dat 10000km niet reeel is daar gangbaar 100000km als normale levensduur voor een schokbreker wordt gezien. Wat er dan nog meer niet binnen de garantie valt kon zij niet aangegeven en ook niet of ergens staat beschreven bij hoeveel kilometer de grens ligt. Kortom hier kwam ik geen steek verder.
Vervolgens mijn rechtsbijstand gebeld. Conclusie: juridisch hebben ze gelijk maar het feit dat er geen slijtage behoort te zijn na 10000 km zou er vervanging op kosten van de dealer moeten plaatsvinden. Hun advies: speel het hard en anders onder dwang betalen ener een rechtsbijstandzaak van maken.
Vervolgens met Autohaag de Zeeuw gebeld. Zij hadden overlegt en boden aan 40 % korting op het onderdeel te willen geven daar zij anders zelf de kosten moeten betalen en dit niet op Dacia is te verhalen. Ik ben niet accoord gegaan en heb aangeven alleen met kosteloze reparatie accoord te gaan en verder buiten sta wie welke kosten waar wel/niet kan verhalen. Tevens aangegeven er anders een rechtsbijstandszaak van te maken en niet meer als klant te komen. Na wederom overleg werd besloten de vervanging kosteloos te regelen. Uiteindelijk dus een prima service echter niet zonder slag of stoot terwijl vanuit klantvriendelijkheid dit vanaf het begin tussen Autohaag de Zeeuw en Dacia had moeten worden uitgevochten.
Conclusie: In tegenstelling tot renault blijkt Dacia geen/onvoldoende budget te reserveren voor een normale afhandeling van garantie en stelt daarmee de dealers in een moeilijke positie. Is dit dan de verklaring waardoor de dacia zo betaalbaar is door de aftersails te knijpen? Ben ondertussen niet meer zo zeker van de waarde van mijn nog restende garantietermijn en vermoedt dat er meer problemen gaan onstaan bij garantieclaims.