afhandeling versleten schokbreker na 10000km

  • marco

    Hierbij het vervolg van de versleten schokbreker na 10000km die volgens Autohaag de Zeeuw buiten de garantie valt.

    Maandag jl. een rapport met klacht/vraag laten opstellen bij de Dacia importeur met het verzoek of er tussen Dacia en Autohaag de Zeeuw overleg kon plaatvinden voordat ik woensdag naar de minute service zou komen.

    mw. kamerling van Dacia was onverbiddelijk in haar standpunt dat de schokbreker niet onder garantie valt. Zij doelt hier op de volgende passage uit de garantievoorwaarden dat er geen garantie geldt voor : vervanging van onderdelen die onderworpen zijn aan normale slijtage door het gebruik van de auto en de kilometerstand.

    Mijn argument dat 10000km niet reeel is daar gangbaar 100000km als normale levensduur voor een schokbreker wordt gezien. Wat er dan nog meer niet binnen de garantie valt kon zij niet aangegeven en ook niet of ergens staat beschreven bij hoeveel kilometer de grens ligt. Kortom hier kwam ik geen steek verder.

    Vervolgens mijn rechtsbijstand gebeld. Conclusie: juridisch hebben ze gelijk maar het feit dat er geen slijtage behoort te zijn na 10000 km zou er vervanging op kosten van de dealer moeten plaatsvinden. Hun advies: speel het hard en anders onder dwang betalen ener een rechtsbijstandzaak van maken.

    Vervolgens met Autohaag de Zeeuw gebeld. Zij hadden overlegt en boden aan 40 % korting op het onderdeel te willen geven daar zij anders zelf de kosten moeten betalen en dit niet op Dacia is te verhalen. Ik ben niet accoord gegaan en heb aangeven alleen met kosteloze reparatie accoord te gaan en verder buiten sta wie welke kosten waar wel/niet kan verhalen. Tevens aangegeven er anders een rechtsbijstandszaak van te maken en niet meer als klant te komen. Na wederom overleg werd besloten de vervanging kosteloos te regelen. Uiteindelijk dus een prima service echter niet zonder slag of stoot terwijl vanuit klantvriendelijkheid dit vanaf het begin tussen Autohaag de Zeeuw en Dacia had moeten worden uitgevochten.

    Conclusie: In tegenstelling tot renault blijkt Dacia geen/onvoldoende budget te reserveren voor een normale afhandeling van garantie en stelt daarmee de dealers in een moeilijke positie. Is dit dan de verklaring waardoor de dacia zo betaalbaar is door de aftersails te knijpen? Ben ondertussen niet meer zo zeker van de waarde van mijn nog restende garantietermijn en vermoedt dat er meer problemen gaan onstaan bij garantieclaims.

  • aletta

    Jammer dat het bij jou zo gelopen is. Ik heb de ervaring dat het ook anders kan, mijn MCV bleek bij de eerste beurt olielekkage te hebben, (lekke koppakking geloof ik) waarvoor de auto een dag in de garage is geweest, een reparatie die zonder arbeidsloon kwam op 594,26. En ik kon ze vriendelijk bedanken en lachend de garage uitlopen.

  • KeesB

    Natuurlijk sta je in je recht! De garantie ligt echter bij de schokbreker fabrikant. Dacia dient die garantie door te spelen naar de fabrikant.

    Zal ff lekker worden dat een schokbreker van een nieuwe auto na 10.000 km versleten is.

  • Maloud

    Na alle commentaren goed gelezen te hebben zou ik iedereen in een dergelijke positie willen adviseren contact op te nemen met de BOVAG geschillencommissie.

    Met een importeur heeft u niets te maken, immers de garage (dealer) is de leverancier met wie u een geschil hebt.

    Maak kenbaar dat u het niet eens bent met de gang van zaken en vertel dat u een klacht in gaat dienen bij de BOVAG. Reageert de garage nog niet betaal dan onder protest en laat dit vermelden op de factuur !!!!!!

    Na het indienen van de klacht schrijft de BOVAG geschillencommisie welke meestal MINIMAAL bestaat uit een Rechter, een Jurist, een jurist van de ANWB en de huisjurist van de BOVAG de betreffende garage aan om uitleg over het geschil. (Hoor en Wederhoor) Er kunnen immers twee verschillende versies van het gebeuren zijn.

    Meestal kiest de garage eieren voor z'n geld. Als dat niet zo is, wordt de klant gevraagd een bedrag te storten ‘ in depot’ De verliezende partij dient de kosten van het geschil te betalen en als de klant gelijk krijgt, krijgt hij het geld dat hij ‘in depot’ had ingelegd weer terug.

    Dit werkt aanzienlijk sneller en goedkoper als een gang naar de rechter.

    Uit de BOVAG voorwaarden:

    BOVAG bemiddelt bij klachten

    Geen autobedrijf is zo goed of er is weleens een klant die klaagt over een bij het bedrijf gekochte auto of over een reparatie. In de meeste gevallen kan de garagehouder of dealer de klant uitleggen over hoe een en ander tot stand is gekomen of komen beide partijen anderszins in overleg tot een vergelijk. Dat lukt echter niet altijd. Daarom heeft de BOVAG ervoor gezorgd dat de klant de mogelijkheid heeft het hogerop te zoeken. Dat kan hij doen bij het BOVAG/ANWB Bemiddelingsbureau als het gaat om merkonafhankelijke autobedrijven, of de Auto Ombudslijn bij problemen met een merkdealer. Mits de auto met BOVAG Garantie is gekocht, dan wel de reparatie of het onderhoud door een BOVAG-autobedrijf is uitgevoerd.

    Geschillencommissie Voertuigen

    De praktijk van het ANWB/BOVAG Bemiddelingsbureau en de Auto Ombudslijn wijst uit dat interventie van een neutrale “derde” in de meeste gevallen succesvol is. Een interventie overigens waaraan normaal gesproken geen kosten zijn verbonden. Komen de partijen niet tot een vergelijk dan heeft de klant de mogelijkheid de zaak aanhangig te maken bij de Geschillencommissie Voertuigen van de Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken in Den Haag. Een commissie waar in 2006 zo’n 730 klachten werden ingediend. De commissie bepaalde in 2005 dat 39 procent van de klachten gegrond was en 13 procent van de klachten deels gegrond. De gemiddelde vergoeding bedroeg 1.097 euro. De meeste klachten hadden betrekking op de distributieriem, het brandstofsysteem en de transmissie.

    Algemeen

    BOVAG

    Postbus 1100

    3980 DC Bunnik

    Kosterijland 15

    3981 AJ Bunnik

    Tel.: 030 659 52 11

    Fax: 030 656 78 35

    E-mail: BOVAG@BOVAG.nl

    KvK-nummer: V40409176

    Bemiddeling

    Voor advies over klachtenbemiddeling kunt u bellen:

    * als klant van een merkdealer naar de AutoOmbudslijn 0900 288 66 62 (€ 0,35 pm) of e-mailen naar auto-ombudslijn@bovag.nl

    * als klant van de overige bedrijven van BOVAG naar het ANWB/BOVAG bemiddelingsbureau 0900 269 22 68 (€ 0,35 pm) of e-mailen naar bemiddelingsbureau@bovag.nl

  • Luuk

    Bedank! Zeer nuttge informatie.