Weet iemand al de velg maten van de Dacia Sandero MPI 1.6
Heb de mogelijkheid om 15“ lichtmetalen velgen te kopen met de volgende maten 15”, 4/100 boutmaat , 6J, ET50, middengat 60,1 .
Past in ieder geval op een logan.
Hoi Jan,
De Sandero, Logan en Logan MCV zijn technisch dusdanig verregaand identiek, dat zaken als velgen volledig uitwisselbaar zullen zijn.
Alle Dacia's in West-Europa staan standaard op 6 x 15"-velgen, gecombineerd met de bandenmaat 185/65R15-88T.
Ook de andere maten die jij aangeeft kloppen en passen inderdaad bij de Logan en (dus) ook bij de Sandero.
Slechts de spoorbreedtes van de diverse Dacia's willen her en der wel ‘s ’n aantal millimeters of een centimetertje verschillen maar dat zit 'm (in dit geval) i.i.g. niet in verschillen in velgmaat.
Succes!
Reginald
Hallo Reginald,
bedankt voor je reactie. Toch wordt het er niet duidelijker op. Dacia Nederland ( mail gestuurd) geeft geen info, zeggen alleen maar dat het gelijk is aan de logan MCV en verwijst naar de dealer. Deze heeft net gekeken bij de Sandero in de showroom en komt met een ET waarde van 43 terwijl ik hier hoor dat het 50 zou moeten zijn. Verwarrend.
Wil toch wel graag de juiste velgen aanschaffen.
Kan ik me voorstellen, Jan…
Op zich geeft Dacia Nederland wel info maar komt, lees ik in jouw woorden, niet met ‘cijfers’. Op zich vreemd, want (ik neem aan dat je die ook zo gesteld hebt) op zich zou het antwoord op “Wat is de exacte velgmaat van een Dacia Sandero 1.6 MPI?” door een importeur natuurlijk binnen no-time gegeven moeten kunnen zijn; hoe kan een importeur alle gegevens over de door hen geleverde auto's niet tot in detail in huis hebben?
Nu ik het zo ‘neer-tik’ op zich wellicht toch ook weer niet ZO vreemd, want hoe kan het anders, dat ik zelf bij dealers meermalen PERTINENT onjuiste info m.b.t. de ET-waarden van de in Nederland onder de Logan (MCV) geleverde velgen ben tegengekomen..?! En bij wie hebben dealers die info dan weer vandaan..? Zit daar een importeur tussen of..? Wie het weet mag het zeggen…
Mede daarom vraag ik me af, of de bewuste, door jou geraadpleegde dealer, wel degelijk een wieldop van een Sandero heeft getrokken, en niet gewoon ergens foutieve info uit een computersysteem vandaan heeft getrokken… Het zou mij namelijk niet verbazen als die ET43 hoort bij de 14" velgen, waar de allereerste Logan Sedans, die voornamelijk in Oost-Europa geleverd werden, op stonden, gecombineerd met de bijna ‘archaische’ bandenmaat 165/80-14. Samen maken die dan een spoorbreedte, die dan niet al te belachelijk veel smaller is, dan die van Logans op eerder genoemde band/velg-combi.
Ik kan me zo voorstellen, dat een en ander vervolgens in een foute combinatie (WEL 15", maar nog de OUDE ET…) in systemen is blijven hangen, om maar een voorbeeld te noemen. Het verschil in spoorbreedte VOOR tussen de Sandero en de MCV bedraagt volgens recent (folder-)materiaal 1 mm, en wel in het voordeel van de MCV. Daaruit valt dus i.i.g. alweer nix af te leiden…
De Logan Sedan wordt hier niet meer geleverd, maar in info wordt gerept over een iets grotere spoorbreedte dan bij het ‘Phase-I’-model. Die zou bewerkstelligd kunnen zijn d.m.v. een lager ET-waarde van de velgen maar toch lijkt me dat op de een of andere manier sterk. Ik kan me beter voorstellen dat een fabrikant dat zoekt in enkele licht veranderde wielophangings-elementen. M.a.w.: het ligt voor mij nog steeds voor de hand dat alle Dacia's in West-Europa gewoon allemaal op die 15"-velgen met ET50 staan.
Ik maak nu toevallig echter even gebruik van een computer waar wel wat Dacia-info in opgeslagen is, maar niet van die ‘schat aan gegevens’ op de ‘thuiscomputer’ voorzien is. Mochten de onduidelijkheden blijven bestaan, en ik ben weer thuis, zal ik nog 's even wat nazoeken. Speel tot die tijd zelf even voor Sherlock!
Tot zover dan maar…
Doe je best!
Groet,
Reginald
Hoi Reginald,
weer bedankt voor alle info.
De dealer heeft de ET waarde op de velg afgelezen (zei hij). Maar gezien de overige info ( steekmaat werd vanuit het hart van het wiel gegeven) kwam het niet zo professioneel over. De man doet zeker zijn best hoor….hebben daarover niet te klagen.
De velgen die ik kan kopen passen op een logan en een modus ( die ook ET 43 heeft). Volgens mij kan je ook beter van ET 43 naar ET 50 gaan dan andersom.
Jammer dat we de Sandero nog niet hebben.
Aangezien de verkoper nog andere belangstellende heeft ( logisch daar het echt een scherpe prijs is) zal ik moeten kiezen …gokken dat het past….of wachten.
Gr
Jan
Eh… Elfred,
Het gaat hier om een Sandero! ‘We’ zijn er nog niet helemaal uit of de ET-waarde van de standaard 15"-velgen op dit model nu 43 of 50 is. Jij spreekt uit ervaring over een Logan en dat wordt dan toch een beetje ‘appels met peren’, zolang je de precieze gegevens van de Sandero niet onder handen hebt…
Los daarvan: ‘zomaar’ van 43 naar 50 of andersom gaan -ik verbaas mij echt telkens weer over het gemak waarmee sommigen de bedenkingen rondom zo'n toch behoorlijk (en echt werkelijk!) ingrijpende wijziging toch zo makkelijk wegwuiven!- is echt geen goed idee, zonder vooraf te weten wat daarmee precies de gevolgen voor het rijgedrag van de auto zullen zijn. En dan heb ik het even nog niet eens over eventuele extra of veranderende slijtage en eventueel daaruit volgende garantie-complicaties…
Het lijkt me niet minder dan verstandig eerst even de eventuele verschillen in wielophanging, wielgeometrie en ET-waarden, tussen de diverse (al dan niet ge-face-lifte) Dacia-modellen in kaart te hebben… Ze zullen niet groot zijn -de techniek blijft onderling verregaand identiek- maar ze kunnen er wel zijn.
Groet,
Reginald
Hoi,
“'We' zijn er nog niet helemaal uit of de ET-waarde van de standaard 15”-velgen op dit model nu 43 of 50 is"
een extra velgen set met ET-43 gaat gewoon passen op een auto die of standaard met stalen velg ET43 of ET-50 afgeleverd wordt.
Wat je niet moet doen ,is ook nog een keer bredere en/of hogere banden willen monteren op die lichtmetalen velgen.
groet , Elfred
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?