LPg

• Wim

Overweeg in mijn nieuw aan te schaffen Dacia Logan LPG aan te brengen. Mijn garage zit onder het maaiveld onder mijn huis. Is het veilig daar een auto m LPG te parkeren, zijn er ervaringen met evt. lekkages?

• pilo

Lpg tanks worden gekeurd door de Dienst voor het Stoomwezen. Een tank moet een druk kunnen weerstaan, die vele malen hoger ligt dan de druk die nodig is om LPG te tanken.

LPG tanks en installaties zijn veiliger (bv bij een botsing) dan gastanks.

Het enige probleem dat wel eens onstaat is als men er zelf aan gaat knutselen.

Dat gebeurt regelmatig door boot- en caravaneigenaren met hun gasaansluiting en dan gaat er wel eens iets mis.

Zelf rijd ik al tientallen jaren LPG en voel me er veiliger bij dan bij het rijden met zo'n kwetsbare benzinebom aan boord.

• magomat

weinig gevaar vermits je in België in de meeste ondergrondse parkingen mag parkeren met een lpg installatie.

De lpg installaties zijn niet meer te vergelijken met die van in de begin jaren.

ik durf zelfs stellen dat ze veiliger zijn dan de benzine en diesel versies, vermits er meer controle op is dan op andere installaties.

Toen ik klein was hoorde je verhalen van auto's die uitbrandde in de garage met een lpg installaties. Nu hoor je dit niet meer.

je teller van de gas staat toch ook in de garage .

je hoeft echt niet meer bang te zijn voor een lpg installatie.

• pilo

Van vroeger herinner ik me ook dat er wel eens een auto met LPG met LPG uitbrandde.

Wat ik me daarvan ook nog herinner, was dat er altijd een leek met de installatie aan het knutselen was geweest.

Nu is het : “Rij safe, rij LPG” (en het is ook goed voor je portemonnee).

• JHS

Het “probleem” met LPG is dat dit in tegenstelling tot aardgas zwaarder is dan lucht. Bij ontsnappen/vrijkomen van het gas zal dit dus als een soort deken op de bodem van het vertrek (in dit geval de garage) vormen en slechts zeer langzaam oplossen/vervliegen in de lucht. Er blijft dus lang een ontvlambaar gas aanwezig in ruimte indien dit niet goed geventileerd wordt. Bij de huidige lpg tanks hoef je niet bang te zijn dat deze ontploffen of scheuren. Er zit en marge in dat bij ongeveer 8 bar het veiligheidsventiel open springt en gecontroleerd lpg laat vrijkomen. De tankt scheurt/barst pas bij 30 bar (mocht de druk zo hoog oplopen en het ventiel niet werken). Omdat de Tank maar voor 80% kan/mag worden gevuld zul je deze waarden ook als je auto in de volle zon de hele dag geparkeerd staat nooit halen. Zorg voor voldoende ventilatie en eventueel een brandmelder in de ruimte waarin je de LPG auto parkeert en er kan weinig gebeuren.