Sandero Ambiance 1,4

• ahdegroot

Misschien ben ik wel een van de eerste Sandero (Ambiance) bezitters die er al mee op vakantie is geweest (3500 km).

Daarom de volgende ervaring: prima auto. Rijdt soepel. Voelt stevig aan. Veel ruimte (vergis je niet: hij is fors groter dan veel andere hatchbacks). Fijne gezinsauto.

Enige minpuntjes:

Beetje lawaaiig op de snelweg.

Kan wat stuiteren op slechte weggetjes. (Maar geen rammeltje te horen),

Zicht schuin naar achter is wat beperkt.

Volbeladen 1,4 liter berg op wat moeizaam (maar wat wil je).

Veel plastic (al viel me eerst helemaal niet op dat ook de binnendeuren helemaal van plastic zijn, het oogt op zich netjes).

Gebruik valt niet tegen: bij snelheden van rond de 130, met airco aan, ongeveer 45 liter op 600 km - maar je kunt beslist zuiniger rijden.

Conclusie: beslist geen spijt van deze fijne auto !

Arjen de Groot

• ahdegroot

P.s. nog geen Sandero gezien onderweg, ook niet in Frankrijk.

• piewie

Vlak naast onze Franse camping woonde een sandero-bezitter, die zagen we dus zowat dagelijks. Overigens telden onze kinderen in 4 weken tijd 69 verschillende Dacia's (waaronder die ene Sandero). Opvallend in Frankrijk is het grote aantal sedans in de basis-uitvoering ten opzichte van Nederland.

Overigens over de rijeigenschappen van mijn 1.6 8v mcv met zes personen (2 volw en 4 kids) dakkoffer en vouwwagen (750 kg, lager dan de auto) best tevreden. Verbruik gemiddeld 8.2 l/ 100 km, wegligging zo zwaar uitstekend vooral op mindere wegen. Berg op inderdaad wat moeite ook zonder aanhanger, gewoon durven toeren maken (4000 - 4500 tpm, dan gaat het wel)

• Vinnie

Leuk dat de Fransen de sedan wel weten te waarderen!

En wat betreft dat “stuiteren” wat door de Groot wordt genoemd: ik heb onlangs een Sandero 1.4 van de garage mee gehad, en het viel me op dat de auto stugger veerde dan mijn sedan (1.6 16v Prestige). Kennelijk is er dan toch een verschil in afstemming van het onderstel. Missschien aangepast aan een sportiever en jonger publiek?

• ahdegroot

Wat het stuiteren betreft: ik bemerkte net dat de dealer de banden erg hard had opgepompt bij aflevering (2,4 bar). Nadat ik de banden op de juiste spanning (2,0/2,2) had gebracht, stuiterde de auto gelijk een stuk minder…

Arjen de Groot