Audio Connection Box

• Reneeke

Ik heb bij de aanschaf van mijn auto een radio besteld met MP3 ondersteuning. Nu heeft de dealer een Audio Connection Box (ACB) in het dashboardkastje geplaatst en een standaard radio.

Nu werkt er geen enkel apparaat dat ik aansluit op de ACB (USB-stick, Ipod of MP3-speler).

Zou dat komen omdat de radio geen MP3 ondersteund?

Volgens de dealer zou de ACB ervoor moeten zorgen dat het signaal gewoon goed doorgegeven zou moeten worden.

• elfred

Hoi,

De ACB doet het alleen i.c.m. sommige “RadioRenault” radio's. Dit i.v.m. de bediening .

Zal naar mijn weten niet op de Blaupunkt werken. De stekker die gebruikt wordt is een zelfde als van een CD-wisselaar. Bij “radiorenault” is het ,of een CD-wisselaar of de ACB.

Een ACB is wel erg lekker en gaat veel verder dan een CD-wisselaar. Vb. Op een 4-gig stickkie heb ik nu al 30 cd's staan .

groet , Elfred

• Reneeke

Lijkt me dat hij het ook moet doen op de wisselaar uitgang van andere merken, of niet?

• elfred

Hoi,

Toch wel grappig, want het dingetje kost bij de Renault ca. 200,00 euro ,ex inbouw.

Via Duitsland ca. 150,00 ,ex inbouw incl. verzending.

Verkopen die hap. En in de plaats daarvoor een autoradio met SD-kaart en USB-stick kopen.

groet , Elfred

• elfred

Hoi,

Ik weet het niet zeker ,maar ik denk het niet.

Het is een origineel Renault onderdeel , bijpassend bij de originele Renault radio's.

Elfred.

• elfred

Hoi,

Ik hoop dat dit werkt

Elfred

• boompie

Is het bekend dat er om een goed geluit uit je boxen te laten komen dat de draad dikte 1,5 mm tot 2.5 mm moetenzijn voor speakers vanaf 130 wat goed te laten klingken met een 4x 50 wat uitgang van de radio.

weet imand soms hoe dik zezijn af fabriek en zijn eral die een goed geluit hebben

bompie

• HenkM

Bij high-end eindversterkers met een hoog continue (RMS 20-20000Hz) vermogen van zou ik misschien met je mee gaan.

Het opgegeven vermogen bij autoradio's ligt echter anders.

Die 4 maal 50W is piek vermogen. Mijn Pioneer geeft 4 maal 50W piek en een continu vermogen af van 4 maal 27W.

Voor de kabeldikte is het luidspreker vermogen niet van belang maar het afgegeven vermogen van de versterker (want die bepaald de stroom naar de speaker afhankelijk van de impendantie). Bij zwaardere eindtrappen moet dan er dan ook rekening mee worden gehouden dat de voedings- en massa kabels voldoende dik zijn en zwaar genoeg zijn afgezekerd. De standaard 10A zekering kan immers nooit meer dan 144W aan vermogen verzorgen (heb ik nog geen rekening gehouden met het rendement van de radio).

De kabeldikte van Dacia is welliswaar “aan de krappe kant” maar met een fastoenlijke Radio en idem speakers is (m.i.) een prima geluid te bereiken (wel na toevoegen van wat tweeters).

• boompie

Het prijsverschil in 130 mm of 170 mm speakers in nihil en niet bij voorbaad een betergeluit denk ik of toch?.

boompie

• Avaka

Ja toch wel. 17cm luidsprekers zijn veel beter in staat om een homogeen geluid te produceren. Met name de lage tonen komen beter uit de verf. Hoewel je in een auto nooit hifi kwaliteit moet verwachten.

Als je eens de verschillen wilt beluisteren kan je bij elke goed gesorteerde automaterialen zaak diverse merken en formaten beluisteren.

Je zult verbaasd staan.