IK herken uit mijn clio heel veel wat er in de Logan MCV zit.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd welke renault motor er nu in mijn MCV zit.(1.6 16V)
en uit welke periode.
wie o wie
Jos D
Hoi Jos,
“…uit welke periode.” Doet vermoeden dat je denkt dat die motor wellicht niet (meer) in andere Renault-modellen gebruikt wordt. Het is echter exact dezelfde 1.6 16-klepper die in hele ritsen Renault al gebruikt is en dat nog steeds wordt. O.a. de Clio, Modus, Kangoo, Mégane, Scénic, Laguna… Slechts details en vermogens her en der verschillen, van zo tussen de 95pk (Kangoo-I) tot geloof ik zo'n 115pk. Het maximum koppel ligt bij alle uitvoeringen echter rond dezelfde 150Nm.
De 8-klepper 1600 is eigenlijk gewoon dezelfde motor maar dan met een 8-kleps kop, dus. De 1400 is daar weer, maar dan exàct gelijk aan, echter met een kortere slag (andere krukas). Een knappe die zonder luchtfilterhuis die de 1.4 en 1.6 binnen één oogopslag uit elkaar kan houden. De 16-klepper en de diesel, die overigens óók in hele ritsen Renaults dienst doet, zijn wat dat betreft makkelijker te identificeren.
Die 8-kleppers doen overigens in minder Renaults dienst, hoewel je (ik heb nu zo de gegevens er niet meteen bij) die 1.6 ook in de bestelversie van de nieuwe Kangoo kunt tegenkomen en die 1.4 ook op bepaalde markten nog in de ouwe Kangoo-I geleverd wordt. Andere persónenauto's die binnen het Renault-concern van die 1.4 en 1.6 8-kleppers voorzien zijn, schieten me zo even niet te binnen, of het moet de basis-versie van de onlangs vernieuwde Symbol / Thalia (Clio-I sedan) zijn.
Reginald
Dankje, Pilo…
Ach, het is zo'n virus, dat je eens binnendringt en je vervolgens nooit meer verlaat, gevoed door een bewondering voor juist door verbluffende simpelheid in effectiviteit uitblinkende techniek, en alles wat met -o.a….- Frans ontwerp en comfort te maken heeft.
In de loop der jaren heeft er zich een (on)behoorlijke hoop aan info om mij heen verzameld, in de vorm van boeken, tijdschriften, foldermateriaal, etc., uit binnen- maar vooral ook uit buitenland. Sinds ik een PC heb (en dat is nog niet eens zo lang) dreigt ook die zich te verstoppen met… Je raadt 't al.
Ik dacht werkelijk dat ik er een beetje vanaf was, de stroom aan spul begon ook een beetje in te tomen, tot het moment dat mijn vervoersbehoefte (en het gebrek aan betrouwbaarheid van mijn ouwe vehikel…), mijn beschikbare budget, het fenomeen Dacia en dit forum en het fenomeen Ger Nijkamp samenkwamen…
Neem daarbij dat ik het ook niet onaardig vind, ‘s ’n stukkie te schríjven -of zelfs ‘n stùkkie te schrijven- en je begrijpt dat vervolgens die vaste uitspraak van die Schotse begrafenisondernemer -James Frazer- uit ’Dad's Army' (Daar komen de Schutters) ook hier volledig van toepassing is: “We're doomed, we're all DOOMED!”.
Reginald
PS: één en ander zit ondertussen zo in m'n hoofd, dat ik er inderdaad (zoals toevallig nu) vaak niet eens thuis voor hoef te zijn of er iets voor op na hoef te slaan… (Zucht) Kujje nagaan wat voor een waanzinnig praktisch genie ik zou zijn, als ik al die potentie nu eens voor iets NUTTIGS zou aanwenden… Hahahahaha!
en wat betreft de 1,5 Dci 85 pk.
ik heb op een franse site gelezen van een breuk in de motor.Daar werd
vermeld dat er nogal problemen waren met dit type motor.
Trouwens daar gaven ze aan dat de 16 8 kleppen zou verdwijnen uit het gamma en er een 1,2 16 v in de plaats zou komen. Ik heb nergens een bevesteging kunnen vinden
dat dit ondersteunt,maar waar rook is ..
wie heeft hier meer uitleg over heeft is welkom. Vooral voor de 1,5 Dci
Dat wegens voortschrijdende milieu-eisen Renault ook voor Dacia (op de meest veeleisende markten) op een gegeven moment volledig overstapt op 16-kleps motoren zou me niet verbazen. Zeker niet als het almaar voortschrijdende succes het algemene gebruik (voor een lage prijs) van deze (toch wat duurdere) motoren toelaat.
Maar dan hebben we het niet over een 1.2 16v ter vervanging van een 1.6 8v. Die eerste komt namelijk qua vermogen noch koppel ook maar enigszins in de buurt van de laatste. Het zou hier dan om de 1.4 8v gaan. Of dat echter ook voor de MCV van toepassing zou zijn, betwijfel ik. De makke van die ‘vervanging’ van 8-kleppers voor kleinere 16-kleppers is namelijk, dat deze voor hetzelfde vermogen altijd meer toeren moeten draaien (nog niet zo'n ramp) en met minder koppel toe moet (ontoelaatbaar).
Wat dat betreft zou ‘n 1.2 16v (die veel toeren moet draaien voor max.zo’n 105Nm) voor een MCV i.i.g. echt niet toe kunnen en zie ik het dan eerder gebeuren, dat er een ‘ge-down-tunede’ 1.4 16v met 85pk/130Nm wordt ingezet, o.i.d.. De Kangoo-I deed het voor de sterkst gemotoriseerde benzine-versie bv. ook met een ‘ge-down-tunede’ motor: een 95pk-versie van de 1.6 16v. Wat de MCV betreft: de tijd zal het leren!
Ja, maar díe dan weer -nog een stapje verder- ter vervanging van de 1.6 16-klepper! Heerlijke motortjes, die kleine turbo's, die dat hele probleem van het gebrek aan koppel prachtig ondervangen. Wèl motortjes, die, nòg meer dan de 1.6 16-klepper dat -t.o.v. de 8-kleppers- al doet, hun initiële zuinigheid totaal verliezen als je er eens flink aan trekt, en daar nodigen ze wèl toe uit…
Overigens een ontwikkeling (van ongeblazen naar kleiner en geblazen) die je nu vooral bij Volkswagen ziet. Eerst had je daar die mooie direct ingespoten benzinemotoren (FSI) -al een stapje efficiënter-, en -terwijl andere fabrikanten dáár nog proberen achteraan te hobbelen- nu gaan ze daar al over op geblazen varianten (TSI), waarbij een aantal technieken zo mooi gecombineerd worden, dat je er een motor aan over houdt, met een trekkracht als een rechte lijn…
Bij VW is het accent bijvoorbeeld al aan het verschuiven van bv. de 1.6 en 1.6 FSI (soms alleen nog als automaat) naar de 1.4 TSI. Nogmaals: ik ben benieuwd wat de toekomst Dacia gaat brengen!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?