Na een snelle rit van 2x1000km(140 km/uur) staat het oliepeil van mijn Dacia Logan( mei 2008) 1cm lager.Is dat acceptabel? Of moet ik even langs de dealer gaan?
m.vr.gr.,
Hans
Dank voor deze reminder. Ik heb de terugweg van 1300 km behoorlijk doorgereden en daarna eigenlijk niet meer gepeilt ;-).
Op de heenweg was het verbruik echter niet beneden het minimum van de peilstok.
Maar om antwoord te geven op je vraag: afhankelijk van hoeveel kilometer je al met de auto hebt gereden zou ik bepalen of ik terug zou gaan. Als je bijna voor de beurt moet zou ik daar op wachten. Mocht je olie nu beneden het minimum staat dan zou ik natuurlijk wel direct langsgaan.
Het is niet vreemd dat een nieuwe motor gedurende de inrij-periode wat meer olie gebruikt.
Het peilen dient altijd te gebeuren bij koude motor en op een vlakke parkeerplek.
Het 16V blok (K4M) gebruikte na 180.000 km in de Laguna minder dan 1l per 20.000 km.
Nu in de MCV gebruikte de 16V tussen 2.000 en 22.000km ook beduidend minder dan een liter (niet meer bijgevuld na de vrijwillige olie en filter wissel bij 2.000 km).
Het olieverbruik is natuurlijk ook afhankelijk van de manier van inrijden, en manier van gebruiken.
Volgens het boekje duurt het inrijden enkele duizenden kilometers.
Naar mijn ervaring is het benzineverbruik echter pas na ruim 12.000 km “gestabiliseerd” (laagste gemiddelde) en liep de motor op zijn soepelst (volledig ingereden???).
Ik mag dan erg behoudend zijn in mijn “motorgebruik” (o.a. olie-wissel na 2000 km) omdat deze pas “aan de kleren wordt gegaan” als deze volledig op temperatuur is (en dat zie je echt niet aan de indicator van de koelvloeistoftemperatuur). Toch kriebelen er af en toe nog “circuit neigingen” en gaat het gas er vol op (tot ongenoegen van wederhelft en lol van de kids vanwege het 8-baan effect :-) ). Aan de nabije duitse snelwegen zonder beperking heb ik natuurlijk een gruwelijke hekel :-) .
Het K4M blok heeft in de vorige Lagune bovenstaand “misbruik” uitstekend doorstaan en dit was dan ook de reden om de MCV “uit te rusten” met dit blok. Ondertussen is LPG gemonteerd en vooralsnog is er geen verschil in vermogen of trekkracht te merken (topsnelheid met LPG nog niet echt kunnen testen maar zeker benaderd :-) ).
Hoe het blok zich verder gaat gedragen met LPG t.o.v. benzine weet ik (nog) niet maar het olie verbruik wordt i.i.g. nauwlettend in de gaten gehouden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?