Werking Parkeersensoren

• Frank

Op mijn Dacia MCV zitten vanaf de levering parkeersensoren. Nu heb ik een vraag over de werking van deze parkeersensoren. De parkeersensoren zijn namelijk opnieuw afgesteld (door de dealer) in verband met het plaatsen van een trekhaak, echter nu valt mij het volgende op:

Als ik de auto in zijn achteruit zet (en de auto op contact zonder dat de motor loopt) en ik ga achter de auto lopen dan gaat de auto piepen als ik beweeg. Als ik echter redelijk dicht bij de auto ga staan (dan hoor ik een snelle piep) en vervolgens niks meer. Als ik dichter bij ga staan dan gaat de piep over in de continue piep (zoals het hoort) en als ik verder weg ga staan dan gaat de piep over in de langzame variant.

Nu is mijn concrete vraag:

De parkeersensoren horen toch signaal te blijven geven, ookal blijf je even op een bepaalde afstand van een bepaald object staan?

Groet en alvast weer bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Frank

• M

Als je lang stil staat dan denkt de censor/computer ervan dat er niks meer staat.

Als ze zo reageren net als een bewegings melder, blijf je lang stilstaan dan registreert het niks meer.

Misschien is dat bij Uw apparaat ook het geval.

• Frank

Hoi M,

Dank voor je reactie. Is het zo dat meerdere mensen met de Dacia parkeersensoren dit zo ervaren? Ik hoef nl maar 2 seconden stil te staan en dan stopt het piepen al.

Groet,

Frank

• wimpie

Misschien een domme vraag, maar heb je dan soms de versnelling in vrij staan ??

• Dieseltje

Ik heb ook vanaf fabriek geleverde sensoren en ik ga er even een studie van maken (morgen) Want ik heb er echt nog nooit op gelet. Wel heb ik klachten gekregen van de passagiers die op de 3e zitrij zitten als het piepje af gaat, want dat schijnt nogal zeer te doen aan de oortjes als je er dichtbij zit, ha ha

Dus ik kom er nog wel op terug.

Gerrit

• HenkM

“Wel heb ik klachten gekregen van de passagiers die op de 3e zitrij zitten als het piepje af gaat, want dat schijnt nogal zeer te doen aan de oortjes”:

Die pieper heeft een schuifje waar je het volume mee kunt instellen:

-luid

-zachter

-uit

De onze staat al meer dan een jaar op “zachter” i.v.m. vergelijkbare klachten. Nu zijn er geen klachten meer :-) en het piepje is toch prima te horen.

• Dieseltje

Ik heb vandaag even een testje gedaan met de sensoren.

Als ik de senoren inschakel en er achter ga lopen dan beginnen ze inderdaad te piepen en als je dichterbij komt dan gaat die zenuwachtig piepen en als ik er dan ongeveer een cm of tien vanaf ben dan volgt er een konstante piep welke na een aantal seconden inderdaad stopt als je onbewegelijk blijft staan. Dus mijn conclusie is, dat het gewoon bewegings detectors zijn. Dus zolang het object dichterbij komt of blijft bewegen dan blijft de sensor detecteren, dus piepen.

Echter als er GEEN bewegingen meer waargenomen worden, dan stopt ook het piepsignaal naa een paar seconden. Dus hiermee ook weer een vraagstuk opgelost (hoop ik) En de tip van Henk heb ik ook meteen maar even gecheckt en het piepertje in de lage stand gezet, dus nu maar even afwachten of er nog klachten komen.

Gerrit

• Jos D

Het lijkt mij eerder dat de minimale detectie afstand is overschreden.

Het Bject dus waarschijnlijk te dicht bij is.

Het probleem wat dan ontstaat (in vak termen blok afstand).

Dat het uitgezonden signaal van de sensor te snel terug komt.

De electronica kan niet zo snel omschakelenn van zenden naar ontvangen.

Kijk eens in gebruiksaanwijzing hier zal vast een max afstand staan en min. afstand waarin de sensoren goed behoren te werken.

Het systeem wat het meest wordt gebruikt is het type die geluidschoven uitzend.

ook wel ultra sonar genoemd.

Mischien wat informatie die het probleem zouden kunnen tekkelen.

Hoop dat jullie er wat aan hebben

Jos D

• piewie

Wat is het probleem, als je stilstaat kun je niet botsen met je achterkant, en zodra je achteruit gaat rijden beweegt je object achter de auto ten opzichte van de parkeersensor en krijg je weer een piep.

De sensor doet dus exact wat ie moet doen: waarschuwen voor een eventuele botsing bij het achteruitrijden, en wanneer er een wagen (bijvoorbeeld voor een spoorwegovergang) te dicht op je gaat staan word je niet gek van die piep.

Of ben ik nu zo simpel?

• irrihgi

shift R dan pas piep bij het te dicht in de buurt van het opject, piewie