MCV en LPG

  • sticky onderwerp

    Vandaag de MCV weer opgehaald nadat er deze week LPG is ingebouwd. In totaal 5 dagen weggeweest. Maar dat is hun vergeven omdat de boel erg netjes is ingebouwd. Installatie technisch zit alles keurig en symetrisch, het oog wil tenslotte ook wat. Aan de onderkant zijn alle metalen delen netjes ingespoten met Tectyl en alle elektrische aansluitingen ook. Zelfs het gat van de bout en moer tbv het reservewiel is dichtgelast.

    De eerste kilometers zijn ook gemaakt. Ik moet zeggen dat ik kwa prestaties geen verschil merk tov benzine. Het overschakelen van benzine naar LPG merk je niks van en andersom ook niet. Alleen als je toevallig precies op het moment van overschakelen je gas loslaat of net vol intrapt moet het systeem heel even nadenken en heb ik een hikje bemerkt. De motor lijkt op LPG stiller te lopen, produceert minder lawaai, raar eigenlijk.

    Door het toegenomen gewicht achterin hobbelt de auto ook minder, de wegligging is eigenlijk verbeterd. Onze MCV is een 7-zitter en dus sowieso stugger geveerd. Een leuk bijkomend voordeel dus.

    Ook heb ik de tank even volledig afgevuld. Bijna 30 liter voor 17 Euro. Zal nog lang duren voordat die glimlach van mijn gezicht is vervaagd. :D

  • spikey

    hallo avaka wat rijd dat lekker he . En ja het klopt dat de motor minder geluid maakt. Mijn record wat ik met een volle gastank heb gehaald is 530 km. met een overal gebruik {stad snelweg} en een gemiddelde snelheid van 115 km per uur op de snelweg. De wagen schakeld bij een koude motor pas op gas over als er twee balkjes van je koelvloeistof branden let maar eens op

  • Ger

    Geweldig dat LPG zo goed bevalt..! Ik overweeg het zelf ook nog steeds. Wat heb je als vervanging voor het reservewiel..? Vast geen ‘thuiskomertje’, want ik geloof niet dat iemand al een passend exemplaar heeft weten te vinden… Toch..?

    htttp://www.dacialoganmcv.nl

  • HenkM

    Hier ook een tevreden LPG rijder :-) . Je merkt idd niets bahalve als je moet afrekenen bij de pomp :-D .

    I.p.v. het reservewiel heb ik gekozen voor het spul van Slime met een apart compressortje (het setje is gemakkelijk weg te duwen in een van de vakjes in de kofferruimte.. Het spul is na gebruik volledig te verwijderen en tast niets aan. Hierdoor is het vervangen van de band niet nodig.

    Na gebruik even rustig aan rijden waarna er geen beperkingen meer zijn.

    Bij een thuiskomertje is de maximale snelheid gelimiteerd (meestal tot 80 km/h) wat ik op bv de duitse snelwegen geen prettig idee vind.

  • theo

    hoi HenkM,

    kun je iets specifieker omschrijven wat jouw setje inhoud, en krijg je dit bijgeleverd of moet hier extra voor betaald worden en ja wat mot dá koste? :)

  • Rudy

    Hoi Theo,

    Hier alle info over het zg Slime product:

    http://www.repareerjeband.nl/website.aspx

    mgr.

    Ruud

  • Rudy

    Ja ja ; LPG geeft mij het hele jaar het vakantiegevoel.

    In het verleden verschillende auto,s gehad met LPG, 1 keer na (270.000 km) het membraam van de verdamper laten vervangen ( was toen FL 40,-).

    Voor de rest hoor je vaak van die Broodjes Aap verhalen over LPG, zo van in de winter startproblemen etc etc.

    Ik kan je vertellen ik heb een aantal Volvo,s 340/440 versleten en ging ook op Wintersport zelfs bij min 15C geen enkel probleem.

    De MCV was voor mij een wel overwogen keuze; het motorblok (uit de oude Laguna) kan makkelijk 300.000 draaien zonder problemen.

    Harde klepzittingen, harde kleppen en zelfstelende kleppen: bij mij gaat het kleppendeksel pas open bij 3 ton.

    Voordelen tov LPI (vloeistof ingespoten) geen pomp (€ 800,-) die defect kan gaan, door het zg leegrijden.(zie instructie boekje LPG installatie).

    Geen Backfires LPG komt nl in het Inlaatspruitstuk binnen ipv het Luchtfilterhuis.

    Motor loopt rustiger (Trillen) doordat LPG een hoger Octaan gehalte heeft dan Benzine (rond de 100), op de lange duur is dit toch beter voor de motor.

    Nadeel: Olie pijlen is na ruim 13.000 km mogelijk (lees zichtbaar).

    Tja het was voor mij een rekensommetje, ik dacht ff aan de diesel uitvoering maar die was toen € 4500,- duurder (inmiddels € 5300,-) dus dat geld voor die LPG installatie die heb ik met liefde betaald.

    Nn ik tank LPG voor € 0,61 dus tov Benzine steek ik (lees houd) bij elk litertje een eurootje in mij zak.

    Dus na ca 25.000 km zie je mij met een grote grijns rondrijden, dan is de LPG installatie betaald……

    Ja, en als ik het LPG filter onder de motorkap zie liggen denk ik goh dat ik makkelijk te vervangen, bij LPI zit de filter tegenwoordig in de tank.

    Dat noemen ze onderhoudsvrij, ik ben zelf techneut “onderhoudsvrij” dat is een woord dat staat niet in mijn woordenboek.

    Laat ze maar bij mij om de 60.000 het filtertje vervangen, ipv van een nieuwe LPI tank aan te schaffen.

    Ik sta ook volledig achter deze Mix Dacia MCV 1,6L 16V en LPG, Opa gaat er denk ik een wetenschappelijk onderzoek van maken : hoeveel KM,s kan dit blok maken.

    Mgr.

    Ruud

  • Avaka

    Inderdaad is het gebrek aan een reserve wiel wel een gemis. Dat bezwaar heb ik uiteindelijk overwonnen om reden dat ik de afgelopen 25 jaar nog nooit een lekke band heb gehad die ik niet had kunnen repareren met zo'n spuitbus. Daarbij geeft de Dacia Route Service en mijn ANWB (Reggie!!) abonnement ook de nodige geruststelling. Hoewel ik mij kan voorstellen dat ik de reserve-band wel meeneem als ik weer eens op veldtocht ga in ZuidWest-Belgie of Noord-Frankrijk. De weggetjes die ik dan soms noodgedwongen moet nemen nodigen wel uit tot het meedragen van een goed reserve-wiel. Vermoedelijk ben ik voor de gemiddelde hulpdienst onvindbaar op dat soort momenten…..

    Het omschakelknopje (en tegelijk de brandstofmeter voor LPG), heb ik links op het dashboard laten monteren. Persoonlijk vind ik het erg onhandig als zo'n belangrijk indicatie instrument beneden op de middenconsole zou zitten.

    Ondertussen is het daar links een echt control-centre geworden. :)

  • theo

    hoi Ruud,

    dank je wel voor de snelle informatie.

    kan alleen nog niet aan de kosten komen, maar er zit een leverancier in de buurt.

  • Rudy

    Hoi Ed,

    De prijs zal wel iets van € 50 zijn, Mercedes gebruikt die setjes ook.

    Ik bezit zelf een 5 persoon uitvoering, op de site van Ger kan je zien hoe ik het gefixed heb met het reserve wiel.

    Zoals Henk hier al aangaf in Duitsland 80 rijden, dan moet je ook voldoende Deodorant meenemen.

    Als je dan in je spiegel kijkt krijg je de natte plekken onder je armen.

    Maar even terugkomen op het principe Thuiskomertje:

    Schaf die dingen NOOIT maar dan ook NOOIT tweedehands aan, behalve een snelheidslimiet mag je er ook geen honderden km,s mee rijden en je weet eenvoudig de historie niet.

    Bij een lekke band voor dien je eerst je achterband naar voren te brengen en het zg Thuiskomertje op de achterzijde monteren.

    Je ziet wel eens van de Thrillseekers rijden met een thuiskomertje op hun aangedreven wielen maar of je dan verantwoord thuis komt dat weet ik niet (Denk nl maar eens aan het ABS systeem wat moet die daar wel niet van denken).

    Mgr.

    Ruud