caravan trekken

• Peter den Ouden

Beste Dacia rijders, het volgende:

Zijn er Dacia rijders met ervaring van het rijden met caravan achter een Logan 1.6-16V?

Ik heb een Peugeot Partner 1.4 en die trekt mijn caravan (totaal 900 kg) maar heeft helemaal niets meer “over”.

Ben voornemens een Logan mvc 1.6-16V aan te schaffen. Op caravantrekkers staat een hoop info, maar ik hecht meer waarde aan persoonlijke ervaringen.

Wie kan mij helpen?

Groeten, Peter den Ouden

• oudjets

Beste Peter, we zijn met onze Dacia MCV naar Oostenrijk geweest met de caravan.

We hebben een Dacia MCV 16-16V met een Dethleff 490. Nou, het heeft mij verbaasd. Het ging perfect, bijna alles in 5, met een constante snelheid van 95 op de tomtom. Dat is ongeveer 110 op de teller. Die stomme praat van, ik heb een 2 liter motor nodig is echt onzin. Maar je moet natuurlijk niet op de nieuwe stijl rijden. Gewoon op toeren houden, echter komt hij bij mij ook niet boven de 4000 toeren.

• NASH

Ik vond het persoonlijk klein beetje tegenvallen. Het is te doen, maar vorig jaar met Hyundai Trajet 2.0 op vakantie geweest en dat trekt net wat beter, maar praat je ook over duurdere auto. Vooral bij lange stukken bergop had hij het zwaar en moest soms terug naar zelfs 2de versnelling. Verder was de combinatie erg licht waardoor bij passeren van een bus ik veel last van de zuigende bus had. Bij sneheden boven de 85 km veel last van slingeren, maar dat wil ik komend jaar verhelpen door stabilisator op de caravan te plaatsen.

Dus minder positief als veel mensen op dit forum, maar ik ga er komend jaar weer mee op vakantie, maar hoop dat de stabilisator helpt.

• Remco Jan

Dat mensen denken dat je een 2liter motor nodig hebt komt vooral omdat men dat gewend is. Motortechnologie heeft niet stilgestaan. Onze MCV met 1.6/16V heeft meer vermogen en trekkracht dan mijn eerste auto waarin een 5 cylinder 2 liter Audi motor zat.

Voor die paar dagen per jaar dat er een caravan achter je auto zit, kan je je afvragen of je daarvoor het hele jaar met een zware motor moet rijden. Als het net gaat, gaat het tenslotte ook ;-)

• brumpeer

Als je caravan slingert ligt dat hoogstwaarschijnlijk aan de belading. Een stabilisator lost dat echt niet allemaal op. Gewichtige zaken horen direct boven de assen te liggen. En streng toezicht houden op wat er allemaal onnodig meegaat. Tip: neem een KipKompakt-caravan of ga naar een naturistencamping. Met onze combinatie 1.6mpi+Kipje gaan we vrolijk fluitend heel Europa door!

• elfred

Hoi,

“Bij sneheden boven de 85 km veel last van slingeren,”

de kogeldruk is dan te laag. De zaak zo verdelen dat er flink wat gewicht op de trekhaak hangt.

ben je waarschijnlijk van het galazer af.

groet, Elfred

• Pave

Wij zijn inmddels twee maal met de combinatie op vakantie geweest. Onze eerste vakantie met de MCV 1.6 16V met caravan was met 4 volwassenen. We hebben naar Italie 3.000 caravan kilometers gereden. Met de caravan (900 kg beladen) veel in de 5e versnelling (behalve in Zwitserland). Steeds genoeg over om met het verkeer mee te rijden, in te halen enz (ook op hellingen) Het gemiddeld verbruik, met caravan, was 10.4 l / 100 km. In augustus naar Frankrijk geweest met 6 personen. Weer ongeveer 3000 caravan kilometers gereden met dezelfde ervaring.We hebben voor de spiegel een band gekocht want deze klapt met wind wat snel spontaan om. Kort om een goede caravan trekker.

• Outline

De kogeldruk van een MCV mag zelfs 75kg zijn. Heb het geprobeerd en werkt perfect!

• Outline

Nou moet ik zeggen dat het bij mij niet helemaal eerlijk begon. Toen we vertrokken, stond er pas 1700km op de teller. Maar gaandeweg ging hij het steeds beter doen en moet ik eerlijk zeggen dat het me niet eens tegen viel. Ik kom namelijk uit een Focus diesel en dan is het met een benzine-auto afwachten hoe het allemaal gaat. Maar zoals gezegd, het valt me helemaal niet tegen.

We hebben er een Hobby 400SF achter hangen (zolang het nog duurt) en die mag totaal 1350kg wegen. Wat ik een heel eind gehaald heb…

Conclusie: met die van 900kg van jou moet het met toch fluitend met minimaal 1 vinger in de neus kunnen!

• oudjets

Voor het slingeren van de caravan, kun je de volgende stelling nemen.

Heb je last van een ander die jouw voorbij komt, dan is je kogeldruk te hoog.

Heb je last van slingeren zonder dat iemand voorbij komt, dan is je kogeldruk te laag

MVG Paul