Het er dan toch van gekomen… Vandaag ruilden we onze rode Zafira (diesel, 1999) in voor een MCV-7, 1,6 16V (LPG). Omdat het huidige model uitlopend is was het even de vraag of er nog een MCV in de juiste kleur (bleu marine) en met radio/airco voorradig was. En laat er nu nog net één exemplaar beschikbaar zijn. Die is nu dus voor ons. .

Voor wie geinteresseerd is in impressies van een Zafira-rijder: de keuze is vooral ingegeven door de lage aanschafprijs en de iets grotere binnenruimte. We zijn met ons zessen, waarvan twee langer dan 1.90, en hadden eigenlijk net te weinig zitruimte in de Zafira. Eerlijk gezegd viel ons de zitruimte op de tweede zitrij iets tegen. Die is duidelijk minder dan in de Zafira, terwijl de zitpositie in de Zafira ook nog iets hoger is. Je hebt daardoor iets minder autolengte nodig om de onderdanen kwijt te kunnen. De derde zitrij daarentegen is in de Logan een stuk royaler dan in de Zafira. Jammer eigenlijk dat de tweede zitrij niet verschoven kan worden zoals in de Zafira, want dan zou het qua zitruimte echt ideaal zijn.

We reden proef in een 8-klepper, en die viel niet tegen. Bij snelheden tot 70 km is hij plezierig rustig. Daarboven ga je wel meer motorgeluid horen. Het is natuurlijk ook even weer wennen aan een benzinemotor die sowieso meer toeren maakt dan een diesel. De trekkracht was kleiner dan die van de Zafira (2.0 diesel), maar we reden dan ook in de 8-klepper. De 16-klepper zal qua trekkracht vergelijkbaar zijn met wat we gewend waren. Al met al merk je wel dat je in een wat goedkopere auto rijdt, maar het blijft gewoon een goede moderne gezinswagen die niets heeft van een “vrekkenauto”. En nu maar wachten tot half November…