Hallo allemaal…
Er is ten eerste géén verschil tussen de tank van een diesel-MCV en een benzine-MCV… Ten tweede redeneren sommigen van jullie denk ik een beetje ‘verkeerdom’, zogezegd..!
Ik kan uit uitgebreide ervaring (ondertussen bijna 15.000km waarvan veel tanks zo goed als volledig ‘leeg’…) melden dat de inhoud van een MCV tank wel degelijk (ruim!) 60 liter is. Alleen moet je die ‘extra’ 10 liter natuurlijk NIET gaan rekenen als dat lieve geel/oranje lampje al brandt…
Ook uit uitgebreide ervaring weet ik dat je (i.i.g. met een 1.4; bij zuiniger diesels dus nog wat verder…) nadat dat lampje is aangegaan, in íeder geval nog tegen de 50km dóór kan rijden; let wel: snelwegtempo. Bij puur stadsverbruik met veel koude starts durf ik dat niet meer dan 30km aan… -Ga in ieder geval niet af op dat stukje speelgoed dat zich boordcomputer noemt! Zit er bij mijn ‘Basis’ overigens gelukkig ook niet op…-
Ga ik daarna tanken, slaat het vulpistool ALTIJD af bij tegen de 50 liter. Vaak zo bij de 47 voor het eerst. Redelijk vlot doortanken tot net over de 50, 52, lukt dan vervolgens nog. En dan is het simpelweg op nog geen kwart kracht en met de fluwelen handschoen dóórtanken tot aan minimaal de 60 liter. Ik meen, maar dat weet ik niet exact zeker meer, dat ik zelfs eens (en ik tank veel bij dezelfde pompen, dus kom niet met die ‘onexactheidsverhalen’… ;-P ) iets van 62 liter heb getankt. Vervolgens rekende ik iets van 100 euro af en het was in de duurste tijd van rond de 1,65 de liter dus dat klopte toen geloof ik wel!
Reken je dus niet ‘rijk’ met 10 extra liter als voornoemd lampje al brand, sta jezelf daarna nog wel gewoon een -afhankelijk van de verbruiksomstandigheden- gezonde 30 of zelfs 50 kilometer extra toe, maar tank ‘m dan toch wel z.s.m. ’vol' met 50 liter en maak DAN vervolgens gebruik van die ‘geheime’ 10 liter extra door 'm uiterst beheerst af te vullen tot 60… En nee: zelfs DAN zie ik de benzine (in mijn geval) nog niet eens zitten…
Succes en tankze!
Reginald
PS: Ik weet niet zeker of ik dat zomaar gedurfd had; Daciatochzo: moedig en hulde dat je je (sorry!) toch wel grappige ‘brandstofblunder’ hier zo open en bloot durft te bekennen!
:+