Reservetank

  • Daciatochzo

    Met de gedachte dat de Dacia Logan MCV een tankinhoud van 60 liter heeft waarvan 10 liter reserve (zo is te lezen onder de ‘weetjes’ op de dacialoganmcv.nl site) heb ik langer doorgereden nadat de boordcomputer —– aangaf op de Distance to Empty teller.

    Volgens mijn berekening (10 liter x voorzichtig 1:10 dus 100km ) kon ik dus nog makkelijk 2 x op en neer naar werk zonder te tanken.

    Ik ben met een volledig lege tank stil komen te staan. Nog geen minuut later stopte er toevalligerwijs een ANWB wagen naast me, die me heel vriendelijk naar de pomp heeft gesleept.

    Het aantal getankte liters bedroeg 52 liter…???

    Dit strookt niet met de bewering dat de MCV een tankinhoud heeft van 60 liter.

    Iemand een verklaring?

  • Gunter

    Is mij ook al opgevallen !

    Gisteren nog getankt en werkelijk volgedaan tot ik de diesel zag, als ik verder was gegaan had hij overgelopen.Op de pomp stond 53 liter en een beetje.

    Tot daar dus het idee dat men in werkelijkheid tot 60 liter kan gaan.

    Maar nu maak ik me net de bedenking, zou er geen verschil zijn tussen de tanks van een benzinemodel en een dieselmodel?

  • Luuk

    Kennelijk is de officieele opgave van Dacia de enige juiste… en gaat het reservelampje branden op het moment dat de laatste 10 liter van de tankinhoud van kennelijk 50 liter wordt aangesproken.

    Zie http://www.dacia.nl/nl/DaciaSITe/mcv/characteristics/index.html

  • magomat

    ik vindt reserve van 10 L veel.

    misschien is het maar 5 liter reserve en die vijf daarvan zit er een deel van in de tank waar je nooit aankan om het bezinksel dat je anders zou mee opzuigen naar het injectiesysteem .

    Dus een tank van 55L waarvan 5 reserve en 50 L echt bruikbaar.

  • Reginald P.

    Hallo allemaal…

    Er is ten eerste géén verschil tussen de tank van een diesel-MCV en een benzine-MCV… Ten tweede redeneren sommigen van jullie denk ik een beetje ‘verkeerdom’, zogezegd..!

    ;)

    Ik kan uit uitgebreide ervaring (ondertussen bijna 15.000km waarvan veel tanks zo goed als volledig ‘leeg’…) melden dat de inhoud van een MCV tank wel degelijk (ruim!) 60 liter is. Alleen moet je die ‘extra’ 10 liter natuurlijk NIET gaan rekenen als dat lieve geel/oranje lampje al brandt…

    :D

    Ook uit uitgebreide ervaring weet ik dat je (i.i.g. met een 1.4; bij zuiniger diesels dus nog wat verder…) nadat dat lampje is aangegaan, in íeder geval nog tegen de 50km dóór kan rijden; let wel: snelwegtempo. Bij puur stadsverbruik met veel koude starts durf ik dat niet meer dan 30km aan… -Ga in ieder geval niet af op dat stukje speelgoed dat zich boordcomputer noemt! Zit er bij mijn ‘Basis’ overigens gelukkig ook niet op…-

    Ga ik daarna tanken, slaat het vulpistool ALTIJD af bij tegen de 50 liter. Vaak zo bij de 47 voor het eerst. Redelijk vlot doortanken tot net over de 50, 52, lukt dan vervolgens nog. En dan is het simpelweg op nog geen kwart kracht en met de fluwelen handschoen dóórtanken tot aan minimaal de 60 liter. Ik meen, maar dat weet ik niet exact zeker meer, dat ik zelfs eens (en ik tank veel bij dezelfde pompen, dus kom niet met die ‘onexactheidsverhalen’… ;-P ) iets van 62 liter heb getankt. Vervolgens rekende ik iets van 100 euro af en het was in de duurste tijd van rond de 1,65 de liter dus dat klopte toen geloof ik wel!

    Reken je dus niet ‘rijk’ met 10 extra liter als voornoemd lampje al brand, sta jezelf daarna nog wel gewoon een -afhankelijk van de verbruiksomstandigheden- gezonde 30 of zelfs 50 kilometer extra toe, maar tank ‘m dan toch wel z.s.m. ’vol' met 50 liter en maak DAN vervolgens gebruik van die ‘geheime’ 10 liter extra door 'm uiterst beheerst af te vullen tot 60… En nee: zelfs DAN zie ik de benzine (in mijn geval) nog niet eens zitten…

    Succes en tankze!

    :)

    Reginald

    PS: Ik weet niet zeker of ik dat zomaar gedurfd had; Daciatochzo: moedig en hulde dat je je (sorry!) toch wel grappige ‘brandstofblunder’ hier zo open en bloot durft te bekennen!

    :+

  • Gunter

    Veel uitleg maar weinig echt concreets imo.

    Nu kan jij vertellen van lampjes zoveel je wil, maar als Daciatochzo met een LEGE tank stond en er niet meer in kreeg dan 52 liter mag er uitleg komen zoveel je wil, vanaf een kurkdroge tank beginnen vullen en moeten stoppen aan 52 liter wilt imo zeggen dat er maar 52 liter ingaan, punt.

    In een lege 1 liter colafles kun je ook niet meer doen dan 1 liter …

  • Reginald P.

    Jammer dat ik met zoveel uitleg dan toch nog steeds niet concreet tot je doordring, Gunter. Mea culpa…

    ;)

    Wat jij (blijkbaar…) nog niet snapt (en ik neem tot mijn verantwoordelijkheid dat dat aan mijn slechte uitleg ligt…) is dat het ‘m dus juist in die LAATST te tanken 8 a 10 liter zit. Die laatste liters waren er namelijk door Daciatochzo wel degelijk (hoe krijg IK ze er anders telkens en repetitief weer in?!) in te tanken geweest maar daar moet je simpelweg een geduld van een minuutje of wat voor hebben en -nogmaals, en neem dit bijna letterlijk- een ’fluwelen handschoen'. Héél lichtjes ‘t vulpistool hanteren, want elke millimeter teveel doet ’m afslaan…

    Als jij de diesel (eer)gisteren “de diesel zag”, heb je OF niet doorgereden tot 30 of 50 km NA ‘t ’lampje', of was er sprake van een luchtbel op het moment dat je de vulbuis in gluurde… Want, en dat geldt dus ook voor die in jouw MCV en die van Daciatochzo: elke MCV-brandstoftank heeft een feitelijke inhoud van 60 liter, en niet minder.

    En zo zit in ieder geval déze colafles dus tòch een beetje voller…

    :D

    Reginald

    (En nou niet meer zo mopperen, Gunter!)

    :+

  • Reginald P.

    Wat mij net nog te binnen schiet, is dat mijn bevindingen bekrachtigd worden, door het feit dat, als ik op voornoemde wijze tank, de 9 zwarte balkjes -die daarna op het instrumentenpaneel aangeven dat de tank vol is-, vervolgens de eerste zo gemiddeld (ook weer afhankelijk van het gebruik) 200 kilometer ALLEMAAL zwart blijven, terwijl ik er dan toch al wel makkelijk zo'n 15 liter uitgereden heb…

    Klopt ook wel, want tank je op de gebruikelijke manier (stoppend na de eerste of tweede keer afslaan) vol, dan verdwijnt het eerste zwarte balkje (i.i.g. in het geval van mijn 1.4) meestal niet eerder dan na 80km…

    Van die laatste 10 liter (van de 60) gaat de fabrikant er dus eigenlijk ook al vanuit dat de gemiddelde MCV-rijder 'm niet tankt..!

    ;)

  • kees

    Reserve inhoud tank is 5 liter +/- 60km.Ik heb ooit mijn tank ook vol gegooid en kreeg er niet meer als 55liter in goed voor zo,n 700km ( snelweg ) bij een constante snelheid van 100km pu.

    Dus het verhaal van 60 liter is niet waar.

  • kees

    Tevens ligt het eraan hoe de vlotter in je tank staat afgesteld ( lampje aan ) dit verschilt nogal eens .