kan iemand mij vertellen, wat radiovoorbereiding inhoud?
ik neem aan alle bedrading, stekkers en antenne, of heb ik dat verkeerd?
zijn alle gaten voor een trekhaak al geboord, of moet je dit nog zelf doen?
is trekhaak monteren zelf te doen?
Onze stepway wordt morgen besteld. Ook zonder radio en zonder trekhaak.
Die ga ik dus zelf monteren.
Er van uitgaande dat er in de fabriek een kabelboom wordt gemaakt met radio draadjes, is er stroom in het radio vakje en boxen draadjes naar de juiste plek.
Die draadjes zouden voor ons te dun zijn en de standaard radio overigens te weinig mogelijkheden hebben. we moeten dus toch gaan knutselen.
We hopen echter wel dat er af fabriek genoeg draadjes in de auto zitten.
Een antenne zal er ook nog niet inzitten. Gaatje boren, DAB ontvanger of wat experimenteren met plakantennes of de antenne in de bumper(s) s ook een optie.
Hoewel de laatste twee opties niet altijd goed werken, is het estetisch wel grappig als het wel werkt.
De trekhaak lijkt me erg eenvoudig. (brink website)
Mechanisch gedeelte: de uitlaat even los en het reservewiel even weghalen. Dan zijn de gaten goed bereikbaar ( max.1 werk wordt er gezegt, maar als eerste montage ben je vaak al een uur bezig met kijken naar wat er in de doos zit de auto op de brug zetten gereedschap pakken etc.)
Stukje bumper los maken.
Stukje uit de bumper zagen. (met een luchtzaagje gaat dat makkelijk, met de hand is dat lastig.
Een vaste haak zit niet voor de nr plaat en wij kiezen dus voor het extra bumper model (vast dus)
Electrisch gedeelte bestel ik toch maar een type gebonden set (13 polig).
Ik weet niet (ik denk van niet) of de stepway het verlichtings systeem controleerd op storing, want als dat wel zo is, zal de dealer de trekhaak moeten inlezen in de computer. dit kan je testen door een achterlicht bolletje er uit te draaien en de verlichting aan te zetten. Als er op het dashbord een storingslampje gaat branden wordt het gecontroleed door de auto.
Ons voordeel is wel dat ik een brug ter beschikking heb en alle gereedschap is voorhanden.
Tegelijk bij het monteren van de trekhaak zet ik er een parkeersensor in.
En misschien tft-schermen in de hoofdsteunen (maar dat weet ik nog niet zeker, want dat vindt ik erg veel werk en hangt ook nog af van de radio.)
Dit alles vonden we te duur bij de dealer. ( mijn werk is het bouwen van speciale voertuigen en auto's en bussen aanpassen en verzagen is mij dus niet vreemd)
Ik denk dat iedereen met enig inzicht dit soort accessoires zelf wel kan monteren.
Zorg bij een trekhaakmonteren wel voor een momentsleutel(!!!!!), of laat het natrekken door een garage.
te strak aangetrokken bouten (of te los) kunnen best gevaarlijk zijn. (hoewel je van een verloren aanhangen of caravan over het algemeen zelf niet veel letsel overhoud)
Succes met monteren.
Hopelijk heeft er iemand anders nog wel ervaring met de radio voorbereiding.
Vandaag de bedrading voor de trekhaak aangesloten en ook de Parkeersensoren in de achterbumper gemonteerd.
Omdat de trekhaak in de weg kan zitten voor de parkeersensoren heb ik gisteren de sensoren op de rand van de salontafel met tape geplakt.
Als trekhaak fungeerde een bezemsteel. () die ik op 8 cm van de tafel zette (afstand hart trekhaak en bumper)
Stroom erop en bij een onderlinge afstand van 42 cm van de twee middelste sensoren werd de “trekhaak” niet gezien.
Bij het boren van de gaten in de bumper toch maar een veilge afstand van 45 cm aangehouden.
Uiteraard vandaag na montage getest en het klopte. Alles werkt probleemloos.
Wat mij wel verbaasde waren de zeer dunne draden die naar de achterlichten gaan. Zo dun deze draden terwijl er toch diverse lampen van 21 watt (bijna 2 Amp) aangestuurd worden. Maar ja, zal wel berekend zijn.
Omdat ik in het verleden wel eens problemen heb gehad met de zgn “stroomdiefjes” (en zeker met zo'n dunne draadjes) heb ik de draden van de trekhaak gesoldeerd.
De soldeerplekken heb ik geïsoleerd met krimpkous.
Misschien handig de kleuren van de draden bij de achterlichten:
Links:
Achterlicht blauw
Remlicht oranje
Richtingaanwijzer groen
Mistachterlicht roze
Massa zwart
Rechts:
Achterlicht blauw
Remlicht oranje
Richtingaanwijzer grijs
Achteruitrijlicht beige
Massa zwart
De massadraden heb ik niet gebruikt . Achter de bekleding bij de krik zit een electronisch massapunt die ik voor de trekhaak en parkeersensoren heb gebruikt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?