Verschillende soorten koelvloeistof

  • Frank

    Vandaag viel mij op dat mijn koelvloeistof net onder de min stond. Aangezien ik toch langs een dealer reed heb ik direct even nagevraagd of ik dat zo kon bijvullen en of het normaal was dat je moet bijvullen. Volgens hem was dit helemaal normaal, met name bij LPG aangezien de motor dan vaak wat warmer wordt.

    De koelvloeistof die ik nog had (van een VW/Skoda/Audi) vermeldt dat het ook geschikt is voor Renault. Deze vloeistof is echter Rood van kleur en volgens de garage (en de fles) mag je rood en geel (van de Dacia) niet mengen.

    Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de verschillende kleuren (rood, blauw en gele koelvloeistof). Of dit schadelijk is als je het toch door elkaar gebruikt en wat een normale prijs is voor een halve kleine liter. Ik was 4 euro kwijt.

    Groet,

    Frank

  • Toine

    Er is verschil tussen twee soorten koelvloeistof. De kleur is niet bepalend voor de soort koelvloeistof. Veelal is het merk (auto of producent gekoppeld aan een automerk) die aangeeft welke kleur iets moet hebben, liefst afwijkend van de kleur ruitensproeiervloeistof.

    De meeste koelvloeistoffen zijn te mengen met water, doe dit alleen als het niet anders kan, want water bevat veel voor de motor schadelijke stoffen. Koop daarom zoveel mogelijk de koelvloeistof van de dealer. Het is misschien wat duurder dan bij Halfords of de Aldi, maar het is voor het behoud van je motor.Goedkopere koelvloeistoffen kunnen het metaal van de motor en radiatoren aantasten.

    Meer informatie vindt je oa op:

    http://hccwatersport.nl/doc/FolderOpenDag.pdf

    http://www.oil-tech.nl/koelvloeistof/kvspag.htm

  • HenkM

    De chemicus in me wil reageren maar ik hou me toch maar in ;-) .

  • Frank

    Kom op HenkM !!!

    Laat je mening horen, zoveel Chemici hebben we niet op dit forum.

  • Ben

    Even heel globaal:

    In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:

    één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)

    en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.

    Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.

    Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.

    Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.

    Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.

    Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

    Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.

    Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.

    In de Dacia’s zit standaard Renault (ELF) type D-5 koelvloeistof fel geel/groen van kleur. (Renault Glaceol RX type D)

    Deze koelvloeistof is volledig te vergelijken met G-12, van hoge kwaliteit dus.

    Om deze kwaliteit te waarborgen, is bijvullen met een ander merk niet aan te raden en al helemaal niet met een soort van mindere kwaliteit zoals de meeste koelvloeistoffen (blauw) in de bouwmarkten enz.

    Renault raadt zelfs ook af bij te mengen met het oudere type “C” van Renault.

    Vier euro lijkt mij normaal voor deze kwaliteit!

  • HenkM

    OK Frank, ook even globaal:

    Bij auto's wordt koelvloeistof gebruikt op basis van idd ethyleenglycol.

    Uiteraard is het raadzaam alleen vloeistoffen te mengen van gelijk specificatie (generatie). De kleur heeft hier NIETS mee te maken want de vloeistoffen worden gekleurd met een kleurstof op basis van aniline. De kleur geeft geen sluitende indicatie over de kwaliteit.

    Het mengsel van demi-water (gedemineraliseerd water) en ethyleenglycol wordt verder gedoped met smeer-, anticorrosie-, en antischuimmiddelen.

    Het al dan niet reageren met de dopes van de diverse fabrikanten onderling (van gelijke specificatie), en mogelijke degradatie van de vloeistof hierdoor, laat ik hier even buiten beschouwing ;-) .

    Wel is het logisch dat de fabrikanten natuurlijk willen dat je HUN spul gebruikt (€€€!!!) en andere spullen vermijdt (en jawel hier komen dan die waarschuwingen: “niet mengen, koop die van ons”. Het mengen en verkopen van dit soort spul is uitermate lucratief en ze houden je op die manier als klant.

    Neemt niet weg dat over de samenstelling erg goed is nagedacht en de vloeistof ook aan de nodige testen wordt “blootgesteld”.

    Wat gegevens:

    Het kookpunt van het mengsel ligt op ca. 135°C, dat van ethyleenglycol > 170°C. Vriespunt op ca. -35°C.

    Voor belangstellenden: ethyleenglycol is biologisch afbreekbaar.

    De smaak is zoet (in het verleden hebben oostenrijkse wijnboeren dit ooit bij wijn gemengd :-( ).

    Of koelvloeistof een autoleven meegaat: m.i. niet. Er zullen altijd corrosie bestandelen van het blok op termijn in gaan neerslaan (zweven) met mogelijke verstoppingen tot gevolg. Het tijdig vervangen en doorspoelen van het koelsysteem als de vloeistof bruin wordt lijkt me dan ook geen overbodige luxe (staat ook in het onderhoudsboekje). Voorkomen is immers beter (en in het algemeen goedkoper) dan genezen.

    Aan de andere kant:

    Een beetje bijvullen is nooit direct nodig, koop wat de dealer adviseerd.

  • Ben

    Hoi HenkM,

    Ik denk dat onze stukjes mooi op elkaar passen en/of elkaar aanvullen!

    Ik bedoel met het noemen van de kleur niet een “kwaliteitsindicatie” of zo, maar geef alleen even de praktijk weer.

    De nieuwere G-12 achtige koelvloeistoffen zouden natuurlijk in vele kleuren te maken zijn, maar zijn meestal roodachtig. Ik ben deze nog niet in blauw tegen gekomen.

    En blauw was de kleur van minstens 80% van de oude koelvloeistoffen; fabrieksmerk of vrij.

    G-12 achtige koelvloeistof heb ik alleen nog maar in roodachtige kleuren gezien; misschien dat fabrikanten toch de nieuwere typen willen onderscheiden van de oude door een andere kleurstof toe te passen.

    Elf koos in Renault verband voor fluoriserend geel/groen voor de long-life vloeistof.

    Ik heb al heel veel motoren afgetapt en ben het ook helemaal met je eens dat in de praktijk een koelvloeistof geen autoleven meegaat. VW zegt 14 jaar; maar dat -denk ik- theorie. Chemisch misschien?

  • HenkM

    “Chemisch misschien?”

    Waarschijnlijk wel en met de huidige (goed) gesloten systemen waardoor geen of nauwelijk water of glycol verdampt ook de fysische eigenschappen (kook- en vriespunt).

    Mechanische vervuiling (bezinksels) is m.i. niet te voorkomen (denk aan slijtage waterpomp, corrosie bestanddelen van diverse onderdelen enz).

    Bij modernere auto's is dit wel minder als bij ouder maar echt schoon is de vloeistof na 100.000 km niet meer. Vervangen of niet is afhankelijk of je de interval van de autofabrikant aanhoud of zelf beoordeeld dat de vloeistof nog schoon genoeg is. Ieder zijn keus.

    Een ding is wel duidelijk: zorg dat het vriespunt van de vloeistof laag genoeg is, dit kan iedere garage snel en eenvoudig meten (middels een densimeter). Het soortelijk gewicht is immers een indicatie van het ethyleenglycol gehalte (en dus vorstbescherming).

  • Jan

    Ik zou toch even laten kijken of er niet sprake is van een lekkage. Bij mijn auto liep opeens de tempratuur snel op. Bleek dat het koelvloeistof niveau ook op het minimum stond. Na het bijgevuld te hebben bleek het een aantal maanden later weer nodig om het bij te vullen. Ik heb de dealer ernaar laten kijken. Bleek toch een lek te zijn in 1 van de slangen.

    Door het rijden op LPG zal je koelvloeistof nauwelijks warmer van worden. Ik durf erom te wedden dat er sprake is van een lekkage.

  • Ben

    Bij nalezen zag ik dat ik vergeten was te melden dat de Renault Glaceol RX type D koelvloeistof, zoals die in de Dacia's zit, eens in de vier jaar of 90.000 km. vervangen dient te worden! (serviceboekje)

    In dit opzicht wijkt het dus af van de tegenwoordig veel gebruikte G-12 (-plus) koelvloeistof, waarvan VAG zegt dat deze een autoleven lang kan blijven zitten.

    Vroeger bij de oudere (nog verkrijgbare), meestal blauwe koelvloeistof, was vervanging om de twee jaar gebruikelijk.