Moet het even vertellen!

• Peter

Hé hallo allemaal!

Ik moet het even kwijt.

De dealer heeft gebeld en vrijdag 20 maart kan ik mijn MCV Phase II

gaan halen!

November besteld dus wel lang moeten wachten.

Maar eindelijk is het zover.

Ben wel nieuwsgierig naar de geluidskwaliteit van de speakers.

Zal waarschijnlijk niet veel soeps zijn.

Dus maar anderen erin proppen.

Op de dacialaoganmcv site wordt ik niet veel wijzer wat nu wel en niet past.

Ik denk aan 2-weg of 3-weg speakers.

Iemand nog tips voor types en merken zonder de boel aan te hoeven passen?

Groet,

Peter

• piewie

Van harte!

Ik ben wèl een audiofiel en heb in huis ook best een leuke uitrusting. In de MCV ben ik echter gewoon tevreden met de standaard boxen. Als je dat zou willen bereiken ze de pijngrens en voor de acoustiek van een wagen (die al slecht is bij iedere auto, ook zonder de bijgeluiden van het rijden) voldoen de standaard boxen. Wel heb ik er een andere radio / mp3 in gezet dan de standaard Blaupunkt.

Dat gemekker over slechte boxen is natuurlijk allemaal quatsch. Een auto heeft nu eenmaal een waardeloze acoustiek en is een gestofferd metalen hok. Zelfs met de allerbeste boxen van over de duizend euri zal het geluid altijd nog slechter doorkomen dan in een huiskamer met een aldi-all-in-one-setje van onder de vijftig pegels. Zo is het ook totale nonsens om mp3's voor in de auto met een bitrate van 192 (c.d.-kwaliteit) te branden. 128 kb/s (radiokwaliteit) is meer dan voldoende, het verschil hoor je ternauwernood, en dan zul je ook nog de motor af moeten zetten in een stille omgeving.

We moeten ons niet gek laten maken door de Halford's met een mooie “geluidswanden”.

Probeer die standaard boxjes eerst maar eens gewoon.

• Eric Lenaers

Hallo Peter,

Proficiat met die prachtige wagen en veel rij plezier

ivm de speakers: zo speelt het niet slecht ,maar het kan altijd beter.of je nu 2-weg of 3-weg speakers neemt, de diameter van de speaker moet altijd 13 cm. zijn

of je kunt ook losse componenten nemen

veel geluk ermee bij het zoeken van de speakers

groetjes Eric L.

• Eric Lenaers

Hallo Piewie,

of je geen goed stereobeeld ,staging en focus in je wagen krijgt ,dan moet ik je tegen spreken,

Ik heb 5 jaar lang wedstrijden gedaan ivm car hifi

en als je een audiofiel bent ,moet je de niasca wedstrijden van bij jullie wel kennen denk ik

dat zijn wedstrijden enkel op KWALITEIT

in Belgie is dat Biasca,Duitsland is dat Gasca

ik heb 23 eerste plaatsen behaald over die 3 landen

De ECAP-finale (europees) in Frankrijk de 2'plaats

natuurlijk moet je aan de wagen sleutelen ,en dat is de fun

en geloof me,het is wel belangrijk om de speakers te vervangen als het gaat om kwaliteit(niet alleen de speakers)

de speakers die er standaard in zitten missen veel van de hoge tonen(17000 Hz en 20000 Hz)

alles hangt ervan af wat je zelf wil ,ieders keuze

Groetjes Eric L

• Gerard

Heel erg fijn dat je de nieuwe auto krijgt. Veel rijplezier.

Maar wat een levertijd………………………….erg lang.

Ik moet nog bestellen (Sandero) en wil hem dan voor juli hebben i.v.m. de vakantie. Dat zal nog niet meevallen dus.

• piewie

@ Eric,

Leuke hobby heb je, maar ik beweer hierboven niet dat dure speakers niet beter zijn dan goedkope speakers in een auto. Ik vergelijk dure autospeakers met goedkope speakers in een huiskamer. Wanneer je 130 km/h rijdt zijn er zoveel bijgeluiden (die zijn er overigens ook bij lagere snelheden) dat de motor, de banden en het overige verkeer een goede weergave beïnvloeden. Heb je dure speakers omdat die niet die kleine ruis hebben, rijd je continu met de blazer of airco aan. Ik bedoel maar.

Zelf heb ik graag een muziekstijl op in de auto waarbij woeste fortissimo pasages afgewisseld worden met intieme pianissimopassages. Je blijft aan de volumeknop draaien… Dat heb je thuis niet met je Medion-minitower van € 39,95 inclusief cd-speler.

En dat een betere speaker ook frequenties tussen de 17.000 - 20.000 hertz weergeven is mooi, maar een gemiddeld volwassen mens van middelbare leeftijd neemt tot 18.000 hz waar, en dan is dat ook nog zonder windruis en mototlawaai.

• michiel

Hallo,

Gefeliciteerd met de aanwinst!

Ik heb in m'n fase 1 mcv de speakers allemaal vervangen door doorsnede 13 van sony.Die passen zonder meeren montage was erg eenvoudig.Kijk nog maar eens op de mcv site bij andere speakers monteren,link reacties.

groeten van dacidus.

• Outline

Als we eerst nou eens allemaal die standaard radio vervangen…

Nee, zonder gein, dat ding is te waardeloos voor woorden.

Zelf heb ik na ongeveer een half uur luisteren de originele radio vervangen voor een Alpine en ik heb geen moment de neiging gehad om ook al aangeschafte Hertz 13cm-compo set er in te zetten. Zo slecht is die originel radio dus!

Of je vervangt de radio voor een Pioneer oid van een eurotje of 100 en laat de originele speakers zitten (voor de meeste mensen meer dan voldoende) of je doet het goed en vervangt alles.

Ter info: ik zit in de Pro-audio, dus weet wel waar ik het over heb.

• Ronald

Ik heb een andere radio (merk Bullit) erin laten zetten door de dealer.

De geluidskwaliteit in combinatie met de originele speakers bevalt me prima.

Het beetje extra power van de andere radio is genoeg om het geluid op voldoende kwaliteit te krijgen.

• Demietri

@ Outline:

Outline Schreef:

——————————————————-

> Als we eerst nou eens allemaal die standaard radio

> vervangen…

>

> Nee, zonder gein, dat ding is te waardeloos voor

> woorden.

>

> Zelf heb ik na ongeveer een half uur luisteren de

> originele radio vervangen voor een Alpine en ik

> heb geen moment de neiging gehad om ook al

> aangeschafte Hertz 13cm-compo set er in te zetten.

> Zo slecht is die originel radio dus!

>

> Of je vervangt de radio voor een Pioneer oid van

> een eurotje of 100 en laat de originele speakers

> zitten (voor de meeste mensen meer dan voldoende)

> of je doet het goed en vervangt alles.

>

> Ter info: ik zit in de Pro-audio, dus weet wel

> waar ik het over heb.

Ik weet dat dit lijntje al lang niets meer doet, maar heb jij de Hertz Compo er misschien toch ingezet.

Onze nog af te leveren Stepway heeft nog helemaal geen audio, maar moet dat wel gaan krijgen.

Een Kenwood KDC-BT50U met een Compo met de tweets ver voorin in de dash en een Hertz set van 13 cm in de achterdeuren.

Er zal wel een Sub bij moeten, want ik zag dat de hertz niet zo ver in het laag gaan (ik heb de diagram nog niet gezien overigens, kan dus best wel eens beter zijn dan JBL's (met 2 Ohm en een Draadweerstand ertussen))

De set moet niet alleen maar Hard-Tech laten horen maar ook Ramstein, Nina Hagen, Brahms, Vivaldi, Valencia en "de Leidse Sleuteltjes voor de achterbank.

Een moeilijke opgave dus.

Hopelijk wordt er nog gereageerd op deze discussie….

Groet,

Demietri