Beste Peter,
Allereerst gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe auto.
Aanvullend aan alle meningen van mensen bovengenoemd. De standaard speakers die tegenwoordig (begin 2004) in alle auto's geplaatst worden zijn beter dan de speakers 10 jaar geleden. Je moet voor jezelf gaan kijken, welke muziek draai ik in mijn auto en wat wil ik ermee.
Je kunt het absoluut NIET vergelijken met je stereo thuis. Allereerst heb je thuis een veel grotere ruimte waar het geluid naartoe kan dan in een auto. Wel ben ik van mening (leesje van MENING….Alles is gebasseerd op bepaalde meningen van mensen) dat je in een auto een ‘goed’ geluid kunt creeren door er ander speakers en bekabeling in te leggen. Met andere speakers ben je er niet altijd…
Ik kan een speaker van bv 1200watt erin leggen, maar als mijn radio maar 4x50 watt uitstuurd dan heb ik nog maar 100watt wat er aangestuurd wordt.
Zelf heb ik een nieuwe Sandero Stepway met daarin een JBL systeem. Wel eens waar zelfbouw en aangepast op de aantal liters van de kofferruimte. Daar heb ik een versterker bij liggen die alleen de subwoofer aanstuurt. Ik kan het laten kanllen, maar dat wil ik niet. Mij gaat het erom, wanneer ik een leuk nummer heb dat ik dan het geluid harder kan zetten, zonder dat alles gaat kraken en blubberen…
Dus voor je eigen mening moet je jezelf niet laten meeslepen in Mhz en Wattage's. Doe wat je zelf het mooiste vindt en creer daar je geluid mee.
En ja Piewie. Ik geeft Eric gelijk. Je kunt wel degelijk mooi en zuiver geluid uit een auto krijgen. Daar moet je nu eenmaal een hobby van maken om er goed geluid uit te krijgen.
Martijn - Tiel