kromme achteras

  • posthuma

    hallo

    Vorig jaar bij verwisselen van de zomer naar de winterbanden werd ik er op geattendeerd dat de re-achterband schuin afslijt.

    Op de nieuwe winterbanden de gehele winter prima gereden,maar bij het wisselen van de winter naar de zomerbanden(debica's)merkte ik het verschil in de besturing.Vervolgens een uitlijnrapport laten opmaken,waaruit blijkt dat de achteras scheef is(as is een starre as en dus niet uit te lijnen),hiermee naar de dealer gegaan en heb nu een afspraak voor volgende week wat verder te doen.Ik heb gehoord dat de importeur nogal ruime marges neemt voordat er een nieuwe achteras wordt gemonteerd.

    Zijn er nog meer mensen met dit probleem?

    Ik kwam er pas achter na de bandenwissel.

  • Knutselsmurf

    Hoi Posthuma,

    Kan je mij ook vertellen hoe dit verhaal is afgelopen?

    Ik heb namelijk ook rechts achter een versleten band, bleek bij een controlebeurt.

    De buitenkant is bijna helemaal weggesleten.

    Ik heb nu 50.000 km gereden waarvan ik er ongeveer 30.000 km met (michelin exalto pilot2) zomerbanden heb afgelegd.

    De overige banden zit nog een redelijk profiel onder.

    Ben benieuwd hooe ze dat bij jou hebben opgelost.

  • kees

    Ben je misschien een keer geslipt en heb je met de achterkant wat geraakt, en ik dacht dat er onder de Dacia onafhankelijke wiel ophanging zat????????????.( achter )

    Of zit er toch een starre as gemonteerd dan kan het verhaal best kloppen en kan er een ligte knik in zitten maar dan moet je wel erg gek gedaan hebben.?????????????

  • wfdsp

    Men noemt zo'n as semi-onafhankelijk met schroefveren. Er zit een tordeerbaar profiel in dat vij stijf is en als stabilisator fungeert. Oude Renaults (Express, 9, 11, etc.) hadden iets vergelijkbaars met torsiestaven.

  • Knutselsmurf

    Na de eerste 10.000km controlebeurt stonden de gemeten profieldieptes genoteerd bij de rekening. Het viel mij toen al op dat er zo'n groot verschil in de gemeten profieldieptes zat. Dus ik dacht, ze zullen wel een foutje gemaakt hebben bij het opmeten en heb er verder geen aandacht meer aan geschonken. Omdat ik al eerder een draadje had gezien over deze problematiek heb ik dit dus opgezocht en de steller ervan gevraagd hoe het bij hem is opgelost. Ik heb nu weer 2 nieuwe bandjes besteld, maar wil er volgende keer toch graag iets langer mee doen aangezien de Michelin bandjes 205x45x17 best wel prijzig zijn. Wellicht zijn er meerdere Dacia rijders met dit probleem, en misschien is bij de Dacia van Posthuma wel de as vervangen?? Vandaar dus mijn vraag aan hem. De auto zit nu nog in de garantie, en heb ook gevraagd of er volgende keer even naar de sporing gekeken kan worden. Als deze buiten de normen komt zullen ze er toch een andere as onder moeten zetten lijkt mij. En om allerlei speculaties te voorkomen. Nee ik heb niets geraakt, geramd of zelf naar de filisteinen geholpen want ik rij niet in een lease auto, maar in mijn eigen auto. Kortom, ik rijd er ook niet mee op Zandvoort :D

    Ik hoop eigenlijk dat Posthuma mij nog laat weten hoe ze het bij hem hebben opgelost.>:D<

  • posthuma

    Het probleem is niet opgelost,vlgs renault nederland viel het onder de toleranties.

    Als die erg ruim neemt dan is het voor renault nederland ook opgelost.

    Ik ben benieuwd of het bij jou opgelost kan worden.

    Voor mij geldt het probleem niet meer want ik rij vanaf februari in een nieuwe logan mcv fase 2

    en dan maar hopen dat die geen kromme as heeft.

  • Frits

    Ook bij mij bleek na vervanging van de banden de band rechtsachter meer versleten was.

    Echter pas na 75000 km vervangen. Als rechtsachter niet meer versleten was geweest waren de Barum banden nog wel enige tijd meegegaan.

  • j.buffing

    Ook bij onze MCV sleet de Rechterachterband onregelmatig.(Debica)

    Maar er werd verteld dat de band waarschijnlijk een onbalans had.

    Bij de 45000 Km beurt is het rechterachterwiel omgeruild met het reservewiel.

    Voor mij was dit geen aanlijding voor extra aandacht mede doordat wij de auto ingeruild is en wij zitten te wachten op onze nieuwe Sandero.

    Groetjes

    Jan

  • Knutselsmurf

    Dan is het enige wat over blijft is de tolerantie opvragen en door een onafhankelijk bedrijf de sporing op laten meten lijkt mij. Het valt namelijk heel erg op dat alle klachten in dit draadje rechts achter zitten. Lijkt mij dus ook weer een productie fout. Ik ga er zeker verder mee want dit word een dure hobby, met banden van zo'n € 160,= per stuk.

  • Vinnie

    Waarschijnlijk kost een nieuwe as net zo veel LOL