Valend Knipperlicht

• remcora

Ik herken dit uit mijn eerste weken daciarijden. Steeds viel het rechterknipperlicht uit (achter) Later bleek dat het armatuur/fitting niet goed te zijn. Het is vervangen en sindsdien is het goed. Wel blijkt dat het condenseert, dus bij de beurt zal ik hiervan melding maken.

• Richard

Bij mijn weten zit er helemaal geen clignoteur in de Dacia……

De knipperlichten worden aangestuurd vanuit de ECU; dit is een zwart kastje dat gemonteerd zit onder het dashboard aan bestuurderszijde. Dit kastje regelt diverse functies, waaronder bijvoorbeeld ook het geluid dat je hoort als je het knipperlicht aanzet.

Vroeger was het zo (in geval van een clignoteur) dat wanneer er een lampje stuk ging, dan ging de ander sneller knipperen.

Bij de Dacia is dit niet het geval; door het ontbreken van een laadcyclus / ontlaadcyclus die afhankelijk is van de belasting (hoeveelheid aangesloten lampjes), zal het knipperlicht gewoon op de normale frequentie blijven knipperen. Ook als er een lampje stuk is.

Hier kwam ik bij toeval achter omdat ik de verlichting zelf controleerde en het vreemd vond dat ik niet had gemerkt dat er een knipperlicht defect was…..

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Will

DAT is het nou juist als links achter er mee uit scheid weet ik dat meteen doordat links voor meteen sneller gaat knipperen.

• Will

PS,als ik de caravan heb aangesloten dan doet de verlichting van de caravan het wel gewoon en van de auto niet.ZUCHT…..

• valinho

Ik heb sinds kort (bij 6000 km) bij een linker bocht zonder richting aan te geven dat er een relais lijkt te gaan knipperen (onregelmatig/klapperend) links onder dashboard. Lampjes op dashboard geven niet aan dat richtinglichten dan gaan branden. Geeft niet echt een goed gevoel. Jammer dat gegevens van Ger zijn site verloren zijn gegaan. Zou wel eens hetzelfde relais kunnen zijn.

• Will

Vandaag weer bij de dealer geweest en ze denken dat ze het gevonden hebben.Het zat um in losse conectors.Voorlopig doet hij het weer.(tu)

• Joca

@ Gerrit:

Ik ben blij dat je me tijdens de meeting op die plastic pennetjes gewezen hebt, die op de lak bij de achterlichten drukken.

Heb het bij thuiskomst aan John laten zien en aan hem doorgegeven wat jij zei (plastic eraf halen, pennetjes verwijderen).

John twijfelde of dit een goed idee was. Immers, die pennetjes zorgen voor stabiliteit, hoewel ze niet allemaal even dragend zijn. Het kan zijn als je ze weghaalt, dat het daar gaat rammelen.

Hij dacht dat je misschien beter iets van siliconekit/siliconerubber(?) (ik hoop dat ik het goed zeg!) onder de pennetjes kan doen, De kit/rubber vormt dan een buffer tussen de lak en de pennetjes.

Dus ook namens John bedankt voor de tip! Kun je misschien iets met zijn idee?

• Knutselsmurf

Hoi Carla,

De pennetjes zullen uiteraard meer stabiliteit geven, maar of dat een meerwaarde heeft in dit geval betwijfel ik. Maar je kan ook kiezen om er een dun stukje rubber o.i.d. onder te plakken / klemmen want dan hou je zeker de stabiliteit als je je daar zorgen over maakt en hij blijft origineel :D

Je kan het uiteraard ook bij de dealer voor leggen, want het valt onder de garantie.

Gr Gerrit

• PaulthePig

Ik had er ook enige tijd last van, falende elektriek is een specialiteit van me aan het worden (ik rijd nl ook op oude Italiaanse en Russische motoren).

Corrosie en massa problemen zijn dan het meest voorkomend, daar doen een fijn schuurpapiertje en contactspray meestal wonderen.

In het geval van mijn Dacia bleek het een van de pennetjes van het stekkerblokje NA het aansluitblokje te zijn, dit zat nogal losjes in elkaar.

Met een kraspen heb ik de pennetjes weer deugdelijk ik elkaar gedrukt en geborgd met een druppeltje loctite.

Nu blijft het knipperlicht functioneren, OOK als ik de achterdeuren met een flinke klap dichtgooi!