verbruik 1 op 10 is niet erg zuinig

• EricNL

Hee DerRudy,

Dat is wel leuk om die vulbegrenzer te saboteren of om te bouwen. Let op dat je die begrenzer er best uit kan laten en gewoon 100% volknallen die tank. Er is alleen één MAAR Mocht je namelijk tanken (al is het maar tot 90%) en je zet de auto weg in de zon, dan gaat je tank het overtollige LPG afblazen. 1 vonkje is genoeg. Niet erg prettig om je auto weg te zetten aan het strand als je net getankt hebt en je na een uur een vreselijke knal hoort. Niet alleen vliegt dan je auto de lucht in, maar het is ook nog eens levensgevaarlijk voor mensen die er in de buurt zouden kunnen zijn.

Nou klinkt het misschien overdreven, en die 90% zal ook best wel veilig zijn. Je hebt dan nog wel een behoorlijke marge. Maar ik zou zoiets niet op mijn naam willen hebben. Daarom zeg ik;“Ga je tank niet saboteren, houd je aan de regels en tank gewoon 35 KM eerder. Houd het veilig voor jezelf en vooral voor anderen!”

• DerRudy

Hoi Eric,

Ik pruts ook niet zelf (meer) aan de lpg installaties, deze capaciteit zit er gewoon ‘Af fabriek’ in (by design).

Maar er zit verschil tussen de begrenzers, wij gebruiken hier in NL 80 % begrenzers.

Sterker nog alle en dan bedoel ik ook alle vulstations (de lpg tank naast de benzine pomp) zijn voorzien van 90 % begrenzers (bij wet geregeld).

Maar terug te komen over het zg afblazen (bij het plaatsen van de auto in de felle zon), ik tank bij een tankstation en rij dan naar huis of mijn bestemming dan heb ik al wat lpg verbruikt.(vullingsgraad is dan al teruggelopen), ik zet echt niet mijn auto naast de benzinepomp in de felle zon.B)

Dat zg afblazen zal bij ‘onze’ lpg installatie niet zo gauw gebeuren, ‘onze’ tank hangt keurig in de schaduw van de auto.

Kijk zit de tank in de achterbak en heb je een donkere kleur, geloof me dan wil de temperatuur van de lpg tank wel wat oplopen.

Opa heeft vroeger een hoop aan lpg gesleuteld (ingebouwd) maar tegenwoordig heeft opa andere hobby,s.

:)-D

• EricNL

Hoi DerRudy,

Gelukkig heb je goed nagedacht over het gebruik. In mijn volvo Amazone heb ik een tank die echt bij elk pompstation tot 100% gevuld kan worden. Ik doe dat alleen als ik weet dat ik meteen doorrijd naar belgie ofzo. Anders stop ik gewoon met tanken bij 100 liter (hij is 120 liter) Als de tank leeg is rijd ik verder op reserve LPG 60 liter tank.

Ik neem mijn woorden terug. Je hebt kennelijk wel goed opgelet met het toepassen van dit truukje maar om zelf aan te passen kan eigenlijk niet he..

Ik moet je zeggen dat een biertje (of ranja in mijn geval) op zijn tijd en rustig aan doen een goed idee is. Dat heeft je opa goed voor elkaar!

• Robbedoes

hallo EricNL,

je schrijft dat de motor soms afslaat direct na starten en wegrijden. Dit wijst erop dat de auto direct na starten al overschakeld van benzine naar gas. Dit zou pas automatisch na enkele kilometers (na iets warm worden motor) moeten gebeuren, je start en rijdt eerst een poosje op benzine tot de temperatuur iets is opgelopen.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn nieuwe gasinstallatie (maart 2009). De temperatuursensor bleek defect te zijn en na vervanging werkte het perfect en heb nooit meer een afgeslagen motor gehad.

Dus als hij bij koude motor direkt naar gas overschakeld, terug naar de garage zou ik zeggen.

• Robbedoes

Toevoeging vorige bericht: …En tot het gerepareerd is bij starten even handmatig op benzine zetten en als de koelwatertemperatuurmeter op het dashbord de eerste streepjes laat zien weer terug naar gas.

• folkert

nieuwe rijden scheelt een stuk,

ik rijdt naar mijn werk constant ca 80 km/u. ik schakel van 1 naar 5 telkens als de auto 2500 toeren maakt, rem zo weining mogelijk (goed vooruit kijken naar voorgangers en bedacht zijn op afslagen. Ik rijdt op gas 1op 12,5 en soms 1 op 13. kwestie van gas na het schakelen niet gelijk flink indrukken, maar de auto rustig weer op toeren laten komen zonder teveel met het gas te spelen.

• ger 52

1 op 10 voor LPG, netjes hoor en vergeet de lage prijs niet voor een litertje. Wat betreft de begegrenzer tot 80%? In vroegere jaren werd de begrenzer niet toegepast.

Bij het tanken, toen nog met een open kofferdeksel, helemaal volstouwen tot aan de nok. ontluchtingsschroefje nog soms even open om te ontluchten, betalen aan de kassa en de kofferdeksel weer dicht, om gasluchtjes weg te halen. en dan naar huis. Voor dat je thuis was waren er al enkele liters gebruikt. Een volle tank niet helemaal in de zon plaatsen. Als het te gek is wordt het teveel eruit gestoten. maar er is nog nooit een tank tot ontploffing gekomen.

Het afstellen van de begrenzer is simpel. in de tank wordt er iets verbogen zodat er iets extra;s bij gevuld kan worden. Ideaal tijdens vakantiereizen waar je niet op iedere hoek van de straat een tankstation zult tegenkomen.

• DerRudy

Precies, nog niet zolang geleden (een paar jaar) vonden de Fransen het helemaal niet nodig om een zg Vulbegrenzer te gebruiken.

Tja en dan te bedenken dat het daar toch weleens warm wil worden, inmiddels zie je daar dat ze ook wat wijzer zijn geworden.

Persoonlijk vind ik de LPG tank aan de buitenkant (zoals bij mijn MCV) de juiste plaats voor een Tank.

Bij mij zit er (per ongeluk) een 90 % begrenzer in, ik krijg 61,2 Liter Netto in mijn 69 Liter Bruto tank (MCV 5 persoons)(tu)

mgr

Ruud

• rgrutter

Hoi Ruud

Bij mij gaat er 59.5 liter in als deze leeg is, hier ook geen 80% vulling.