Speakers op de 3e zitrij, het kán!
Getriggerd door de vraag van EricNL of iemand al eens had nagedacht over speakers op de 3e zitrij ging ik weer eens nadenken over een oplossing hiervoor. Een veel gehoorde klacht vanaf de alderachterste bank (wat zitten ze toch ver weg…..) is dat het geluid van de radio / cd / DVD slecht hoorbaar is. Hier moet iets op te verzinnen zijn.
Inbouw is geen optie. Er is gewoon geen ruimte. Opbouw had ik in 1e instantie afgewezen. Opbouw is erg tricky omdat het al snel amateuristisch over kan komen en al gauw in de weg zit, zowel fysiek als kwa zicht. Uiteindelijk heb ik iets gemaakt wat redelijk ‘netjes’ is geworden al zeg ik het zelf. (Ben alleen nog niet helemaal tevreden over de dopmoeren maar daar verzin ik nog wel wat op denk ik).
Als basis had ik 2 goede 10cm speakers die uit mijn vorige auto kwamen en die nu stof lagen te vangen. Zoals gezegd konden deze niet ingebouwd worden. Wat nu? In de bouwmarkt heb ik 2 PVC rioolbuis verloop stukken diameter 100-125 gehaald. Deze vormen de ronde behuizing / kast zodat de speakers hierin gemonteerd kunnen worden. Als demping heb ik wat noppenschuim achter de speaker en in de verloopstukken geplaatst. Met die gemonteerde speaker behuizing ben ik weer bezig geweest om een goede plek te zoeken. Die plek is te zien op de foto's.
Maar hoe de boel daar vast te zetten? Gewoon erop schroeven gaat niet ivm de rolgordel ed. Van de deksel van sigarenkistjes had ik een probeersel gemaakt. Dit heeft uiteindelijk geleid tot dé oplossing.
Al struinend in de bouwmarkt heb ik een PVC vergaarbak gekocht. U weet wel, zo'n ding dat bovenaan een regenpijp zit, onder aan een dakafvoer, zie foto.
Hiervan heb ik de beide zijkanten losgezaagd (decoupeerzaag) en netjes gevijld. Op die zijkanten heb ik de speakers gemonteerd. Wel heb ik in het midden achter de speaker een groot gat geboord (gatenboor) van 80mm. Dit om het geluid ‘zijn gang’ te kunnen laten gaan.
En nu komt het: Doordat er een rand aan de vergaarbak zit, kan het geheel onder de kunstof rand van de raambekleding (plastic) geschoven worden.
Het geheel wordt automatisch vast geklemd door de tegendruk van de bekleding. Door schuiven kan de plaat (zijkant vergaarbak) nog iets achter de armleuning worden gehaakt. Het geheel zit redelijk goed vast en kan toch zonder beschadigingen weer weggehaald worden. Bijkomend voordeel is dat de kleur van de PVC ook grijs is net als mijn P1 MCV. Bij een P2 MCV zou je de PVC kunnen verven of bekleden met zwarte stof.
De bedrading heb ik over de binnenbekleding (onder de plastik raambekleding) geleid en tot achter de radio bij elkaar gebracht. Hier staan de nieuwe speakers in serie met de speakers op de 2e zitrij.
Kleuren groen en paars uit mijn hoofd. Let erop dat je de speakers ‘in fase’ met elkaar zet. Dus uitgang radio op de + van de 1e speaker, de min van de 1e speaker op de plus van de 2e speaker en dan de min van de 2e speaker weer aan de radio. Door het in serie zetten is het gehele volume achter wel iets zachter maar dat viel me erg mee en is eigenlijk niet storend. Bij mij staat de fader dan ook gewoon in het midden. Overigens klinkt de combinatie prima ondanks de krappe behuizing van de verloop. Met behulp van een test CD met hifi test-geluiden (links rechts, in fase - uit fase enz) de boel gecontroleerd. Van het weekend (Dacia meet) hebben de kinderen voor het eerst een film gekeken met de nieuwe speakers. Er waren geen klachten meer……..
Het komt er op neer dat de ‘vastzet’ methode dmv die zijkanten van een vergaarbak de oplossing is. Hier zijn ook andere kant en klare opbouw speakers op te monteren natuurlijk. Als u een P2 MCV heeft dan zou het PVC in een donkere kleur kunnen worden gespoten of worden bekleed met bijvoorbeeld plakvelours oid. De totale kosten (ex speakers) bedragen slechts enkele tientjes. En u heeft weer even iets te knutselen. Succes!