Eigenlijk zou je voor deze vraag even een apart draadje moeten lanceren.
Toen ik de trekhaak monteerde heb ik gelijk parkeersensoren aangesloten.
De parkeersensorenset heb ik voor 29,99 euro bij Conrad aangeschaft:
http://shop.conrad.nl/auto-elektronica-onderhoud-en-tuning/auto-tuning-en-styling/cruise-control-autoalarm-centrale-deurvergrendeling/parkeerhulp/855149.html
Er staat wel bij dat het niet werkt bij een auto met trekhaak, maar ik heb mij daar niets van aangetrokken.
En het werkt fantastisch. Ik gebruik het elke dag met fileparkeren en ik durf nu toch echt verder naar achteren in te steken dan zonder die dingen.
Bij ongeveer 60 cm begint het piepen en bij ongeveer 30 cm (vanaf de bumper, niet vanaf de trekhaak) piept hij constant. Je kunt er verder niets aan stellen, je kunt hem wel uitzetten (voor als je met een aanhanger rijdt).
Ik heb eerst de bumper gedemonteerd. Hoe dat gaat kun je zien op www.daciamodellen.nl bij het verhaal over het plaatsen van een trekhaak.
Achter op de bumper (bij phase 2 MCV) zit een kunststof verstevigingsbalk, welke bestaat uit allemaal naast elkaar liggende vakjes. Op sommige plaatsen wordt de verstevigingsbalk met de bumper verbonden door metalen clipjes. Ik zou dus niet zomaar lukraak van buitenaf de vier gaten gaan boren, je hebt dan kans dat je verkeerd uitkomt. Aan de rand van die verstevigingsbalk heb ik een paar gaatjes geboord, zodat ik met tie-wraps de draden van de sensoren kon vastzetten.
Wanneer je de bumper eraf haalt kun je de draden van de sensoren ook via een bestaand gat (of via het gat van het achterlicht) naar binnen voeren, zonder te hoeven boren.