Als ik het zo lees overal zit er nog al wat verschil in de prijzen van de onderhouds beurten en Dacia type's.
Maar echt een goed overzicht vind je nergens.
Behoud van je fabrieksgarantie
Reparatie en onderhoud zijn voor uw auto en voor u als autobezitter van groot belang. Het is een nog veelvoorkomende misvatting dat u verplicht bent voor onderhoud en reparatie naar de merkdealer of naar het bedrijf waar u uw nieuwe auto heeft gekocht te gaan. U kunt zelf kiezen waar u de reparatie laat uitvoeren en welke onderdelen daarbij worden gebruikt; u kunt dus ook terecht bij uw merkonafhankelijke autobedrijf.
Volgens Europese regelgeving is het merkonafhankelijke autobedrijven toegestaan om auto’s te onderhouden en repareren zónder dat de fabrieksgarantie komt te vervallen. Dit geldt ook tijdens de garantieperiode.
Alleen als u bij een defect daadwerkelijk een beroep op de garantie doet, eist de fabrikant dat de betreffende reparatie wordt uitgevoerd door een merkdealer. Maar ook in dat geval kunt u uw auto bij merkonafhankelijke autobedrijven brengen. zij zorgen ervoor dat de merkdealer wordt ingeschakeld, zodat uw garantieclaim probleemloos wordt afgehandeld.
U bent dus voor het garantiebehoud niet verplicht om met uw nieuwe auto terug te gaan naar de merkdealer, maar kunt tussentijds gewoon de service en het vakmanschap van uw merkonafhankelijke autobedrijf inschakelen.
Sterker nog sinds 1-1-2011 moeten de dealers zelf verplicht de uitlees gegevens aanleveren indien daar om gevraagd word, ook kunnen de merkonafhankelijke autobedrijven de zelfde onderdelen bestellen en aanleveren welke ook door de Merkdealers word gebruikt.
Goed om te weten!
Zal ik beginnen
Dacia dealer Mafait Almere
Dacia Logan MCV Ambiance 1.6 MPI 90 benzine
eerste controle beurt €35
30.000KM
oliefilter
olie(elf sporti txr 10w40 4,5 liter
ring carter
bougies
emissiereiniger €215
–
Dacia dealer Herwers Doetinchem
Dacia Logan MCV Laureate 1.6 16v
Eerste controle beurt € 35
30.000km € 177
–
dacia dealer segerink harderwijk
Dacia Logan MCV Laureate mpi 1.6 90pk
Eerste controlebeurt € 35
30.000km €178
–
Stokman Alkmaar B.V.
Dacia Logan MCV—-1.6—-16—–Laureate–LPG
eerste controlebeurt
30.000km €267
Van kerkhof & Visscher in Wijk bij Duurstede
15.00 km 35 euro
30.000 km 185 euro
45000 km 65 euro
ben benieuwd wat de verschillen zijn.(ik plaats voor het overzicht jullie reactie onder die van mij)