Gordelverlengers

• pinguin

Het is mij niet gelukt de bijrijderskant te doen. De moer van de gordel in de stoel zit echt muurvast. Ik neem aan dat je hem tegen de klok in moet draaien om hem los te krijgen. Heeft iemand tips?

• DeJohan

WD40??

• Herke & Brigit

Gordelsverlengers monteren.

Heb je een armsteun in je Dacia dan is het handig om gordelverlengers te monteren.

Een handleiding inclusief foto's: http://mcvjournaal.punt.nl/?gr=767481#474699

Herke & Brigit

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Avaka

Gisteren heb ik de ‘Busservice’ gordelverlengers gemonteerd. En dat was nog een hele klus…..

Eigenlijk zijn het geen gordelverlengers maar ‘verlengde gordelsloten’. Gordelverlengers zoals die gebruikt worden bij een kinderzitje zijn riempjes die je tussen de eigenlijke gordel koppelt.

Het eerste probleem dat opgelost moest worden is het opboren van het boutgat. Deze is te klein (ongeveer 14mm) en moet naar 16mm verruimd worden. Nu is boren op zich niet moeilijk maar dat wordt het wel als je in zulk dik staal bezig moet. Thuis heb ik geen kolomboor dus dan maar met de handboor machine. Probleem bij dit soort gaten is dat de boormachine makkelijk vast slaat zodra je bijna door het materiaal heen bent. Om dat probleem op te lossen heb ik de gordelsloten vast geschroefd op een plankje. Dit heb ik gedaan met behulp van schroef beugeltjes, u weet wel waar u de waterleiding mee op de muur schroeft. Op die manier zat de boel goed gefixeerd. Het boren op zich ging goed maar er waren meerdere pogingen nodig om daadwerkelijk er volledig doorheen te raken. En inderdaad sloeg de boormachine meerdere keren vast. De nieuwe gaten moesten ook afgebraamd worden om mooi glad en strak te kunnen passen. Met een vijl en een speciale afbramer heb ik de boel mooi glad gemaakt.

De chauffeurs stoel is een makkie. Je maakt het kapje even los (1 torx schroefje) en je kunt bij de moer waar de gordel mee geborgd is. Met een gewone steeksleutel is deze makkelijk te bereiken en los te draaien. Letterlijk binnen 5 minuten was de nieuwe gordel gemonteerd.

Maar dan de passagiers stoel….. Omdat mijn MCV van zij-airbags is voorzien zag ik het niet zitten om de stoel te verwijderen. Je moet dan immers de stekkers lostrekken en dat was ik niet van plan. De bevestiging van deze gordel is geheel anders dan die van de chauffeur. Hier zit een speciale moer die dmv een dikke torx schroef los gedraaid moet worden. Je kunt er heel slecht bij omdat de middenconsole in de weg zit. Bovendien zit die moer achter een stuk stof weggewerkt. Dit stuk stof heb ik opgekruld door er een tie-rap omheen te binden. Nu lag de moer vrij. Om de moer los te draaien heb ik een torx-bitje in het schroefgat geplaatst en deze met een Engelse sleutel (Bahco) los gedraaid. Het bitje is ongeveer 3 cm lang en dat is precies de beschikbare werkruimte. Het is een gepruts en gepiel om binnen die beperkte ruimte stukje voor stukje die moer los te draaien. Gelukkig kon ik met mijn vingers de moer helemaal uitdraaien toen deze eenmaal goed los zat. Nu kon de oude gordel verwijderd worden en de nieuwe geplaatst. Het terug draaien van de moer moet op gevoel omdat je niks kan zien. En natuurlijk ging het definitief vastdraaien van de moer net zo makkelijk als het losdraaien. Dus prutsen en pielen bedoel ik.

Het eindresultaat is erg bevredigend. Zelf ben je wel gewend om in de oude situatie zonder moeite de gordel vast te maken. Maar zodra je een ‘vreemde’ in je auto hebt is het een uitdaging. Het is nu een gemak om je gordels vast te maken. Het losmaken gaat nu nog vaak mis omdat je automatisch te diep graait. Even wennen nog……… :)

Op de site van Herke staan een aantal foto's die een goed beeld geven. Overigens heeft Herke zijn stoel wel uitgebouwd maar strikt noodzakelijk is dat dus niet. En helemaal niet als je van een beetje prutsen houdt en handig in kleine hoekjes bent.

http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=474699&tbl_archief=0#474699

• dirk z

mijn vraag is of deze gordel verlengers geen problemen geven met de apk keuring of verzekering en garantie omdat je afwijkt van standaard

heeft iemand hier ervaring mee?/

• Avaka

Hier stond onzin…… oeps……:)o