LPG tanken

• Frank_

Sinds ik een Dacia heb (mei 2008) rijd ik op LPG.

Bij het tanken valt het mij op dat er altijd een enorme sis is als ik de tankslang afkoppel.

Weet iemand hoeveel gas er dan vrijkomt (is dit liters)?

Weet iemand of dit gas is uit mijn tank ?

Dit laatste vermoed ik omdat ik vandaag de slang aansloot en toch niet kon tanken (ivm vrijgeven moest ik tanken aan een andere pomp). Toen ik de slang weer los deed hoorde ik ook een enorme sisser.

Als het niet uit mijn tank komt ben ik benieuwd of het onder druk zetten van de slang ‘gratis’ is of dat dit gas is die via de teller loopt.

Ik ben benieuwd of iemand de antwoorden weet !

• DerRudy

@Frank,

Het is het beetje gas dat tussen de bajonetkoppeling en de klep (vulopening) zit, dus zo,n 1 kubieke cm.

Wat mij wel is opgevallen dat als de tank helemaal leeg is en je koppelt dan de slang aan de vulopening dat de gehele slang als het ware wordt leeggezogen door het vacuum in te tank.

Ik dacht een keer in Belgie ( s,avonds laat) te tanken bij zo,n gesloten pomp, nu kan ik je vertellen dat LPG alleen verkocht mag worden bij een ‘bemensde’ pomp, men kon daar wel Diesel en Benzine tanken met een creditcard maar geen LPG.

Maar ik had de slang al op mijn vulopening zitten, dus de inhoud van de slang zat in mijn tank dus de persoon die maandag ochtend zijn/haar LPG tank ging vullen moest eerst even de slang vullen.

Tja Shit Happens zullen we maar zeggen.

mgr

Ruud

• Avaka

Ehmm, waar ben je bang voor? Wat is de vraag achter je vraag? Dat je een cent of 2 teveel betaald? Zal toch niet! No Offence!

• Herke & Brigit

Het “gesis” wat je hoort is geheel normaal. Het systeem staat immers onder een behoorlijke druk. Het verlies aan gas is echter minimaal. Gokje 0,01 cent ?

Er is dus niets om je zorgen over te maken, hooguit over de besparing bij iedere tankbeurt…. :)o

Herke & Brigit

http://mcvjournaal.punt.nl/

• DerRudy

Op zich snap ik de vraag van Frank wel (denk ik tenminste), als je met de huidige milieunormen kijkt naar de nieuwe benzine motoren dan zie je daar enorme koolstoffilters ( te grootte van een flinke beschuitbus) zitten met een hoop elektronica en slangen om benzine dampen af te zuigen.

Ja ja die autofabrikanten doen er echt alles aan om ‘goed bezig’ te zijn voor het milieu, dan is het vreemd dat de rest LPG gewoon in de lucht verdwijnt.

Maar ik denk dat ik het nog mee gaat maken dat LPG ook met een soort van ‘dampafzuigend’ vulpistool komt.

Mgr

Ruud

• Frank_

@Avaka, er was niet echt een vraag achter de vraag. Ik was gewoon benieuwd hierna. Als ik met mensen ga tanken die geen LPG gewend zijn waarschuw ik ze altijd even voor de sis/knal.

Het was dus puur interesse hoe het nu werkt en hoeveel gas zoiets nu is. Als het zo is dat het echt minimaal is maakt het mij allemaal weinig uit. Ik kon mij ook voorstellen dat het veel meer was aangezien je soms ijsafzetting krijgt bij het loskoppelen.

Qua financiele verliezen ben ik het eens dat ik veel beter mijn rijstijl kan aanpassen dan mij hierover zorgen te maken.

Valt het trouwens mij alleen op of is het al meer mensen opgevallen dat de laatste tijd de verschillen in LPG prijs enorm zijn (vooral procentueel gezien). Ik tank tegenwoordig voor 45 ct/liter (Shell) terwijl de prijs aan de snelweg nu al op de 61 cent zit. Op een volle tank scheelt dit dus 45x16ct=7 euro 20 !

• DerRudy

@Frank,

Klopt helemaal, mijn dichtbezijde pomp zit bij de Makro en die verkopen ook LPG dus je mag raden waar mijn Daas gaat tanken.

Het loont echt de moeite om eens om je heen te kijken, en met de kwaliteit van LPG kunnen ze (gelukkig) niet rommelen.

Als je naar onderstaande grafiek kijkt dan duurt het niet lang meer of het verschil tussen LPG en benzine gaat weer oplopen tot ruim 1 euro.

http://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/landelijk-adviesprijs-grafiek.html

mgr

Ruud

• Avaka

Gaan we dan ook iets doen aan al die na druppelende benzine en diesel vul pistolen? ;)

• DerRudy

@Avaka,

Dat heet toch een vloeistof dichte vloer 8-)

Er zit hier een Shell pomp waar je alle brandstoffen (ook LPG) kan tanken bij iedere pomp, dat zijn hele futuristische vulpistolen.

Als ik eens benzine ga tanken over 1 jaar of zo zal ik het eens checken of deze pistolen nadruppelen.

mgr

Ruud

• Avaka

Die druppels stromen niet weg hoor, die verdampen net zo goed als dat dat kleine beetje LPG vervliegt.

Mocht iemand echt enorm morsen dan zal die vloeistof dichte vloer zijn werk wel doen natuurlijk.