Temperatuur 2 streepjes

• vleutmans

Hoi allen,

De temperatuurmeter van mijn Logan 1.4 MPI komt al een maandje of zo niet meer boven de 2 streepjes bij normaal rijden.

De eerste 2 streepjes gaan na eventjes rijden al aan, maar de volgende 2 steepjes enkel nog bij filerijden (en daar blijft ie tijdens filerijden dan ook op)

Tijdens filerijden springt de koelings ventilator met normale tussenpozen aan (temperatuur indicator 4 streepjes, stabiel).

De binnen (ventilatie)luchttemperatuur is na enkele minuten rijden al warm, dus ik ‘neem aan’ dat de thermostaat in orde is.

Weet iemand waar de temperatuursensor zit , zodat ik een keer met de connector kan morrelen of zo?

Alle vorige (ook strenge) winters haalde de temperatuur “wel” 4 streepjes overigens.

P.S. Ik weet dat de temperatuurindicatie “per 2 streepjes” gaat :-)

Gr.

Michel

• DerRudy

Hoi Michael,

Ik dacht bij de 1,4 uitvoering aan de zijde van de versnellingsbak, midden op het blok (net boven het versnellingsbakhuis).

Succes en met vriendelijke groeten,

Ruud

• Peter H.

Al een tijdje terug heb ik dit zelfde probleem gemeld op het forum. Niet bij onze Sandero maar bij de Mpv van mijn zwager. Een 1.6 K7m motor.

Bij hem gaan de twee streepjes aan, na + 5 km even vier streepjes en daarna weer terug naar twee. Bij de dealer in Alphen de temperatuur zender vervangen.

Probleem bleef. Afgelopen donderdag naar de garage Kempenaar in Alphen aan den Rijn. Nieuwe thermostaat geplaatst en het probleem is over.

In de opwarmphase twee streepjes en daarna vier.

De reparatie's zijn onder garantie hersteld.

Succes en een groet van een zeer tevreden Sandero rijder.

Peter en Margot

Alphen aan den Rijn.

• kees

Peter en Margot

Alphen aan den Rijn.

Zoals jullie al schreven is dit een thermosstaat probleem deze blijft open staan waardoor er constant water blijft stromen en niet op temperatuur komt.

Als je dealer de thermosstaat vervangt zal het probleem over zijn.

Kijk ook even wat er in het koelsysteem zit water of koelvloeistof water geeft nm corrosie en koelvloeistof is vettig deze geeft geen corrosie.

• compie67

ik had hier ook al een paar dagen last van, toch maar even langs de dealer gegaan, en woensdag kijken ze ernaar.

Maar in eerste instantie deden ze alsof het niets was, pas na vermelden van dit forum bericht maakte ze een afspraak om te gaan kijken

• vleutmans

Ik hoor graag van je wat de dealer woensdag a.s. gaat vinden.

Ik heb bedacht om met koude start te voelen of de rubber slangen van het “grote koelcircuit” naar radiateur al meteen warm worden.

Dit zou een teken zijn dat de thermostaat zou lekken.

In eerste instantie moet een klein watercircuit opgewarmd worden (waar ook je binnenverwarming aangesloten zit).

Na enige tijd (op termperatuur) moet pas het water echt door de radiateur gaan stromen.

“eenvoudige test lijkt me :-) ”

Ook van deze test stuur ik nog de resultaten wanneer ik het heb uitgevoerd.

Groeten

Michel

• toine60

Michel,

Je zult merken dat de temperatuur van je waterslangen ook als de thermostaat werkt warm worden. Uiteraard zal dit iets sneller gaan als de thermostaat open blijft staan, maar denk nu niet dat het een opening is van 3 cm doorsnee. De diameter van een gemiddelde thermostaat is 5 cm, de opening echter maar 5-7 mm.

Voordat de motor al het koelwater heeft opgewarmd duurt wel even. Het is wel zo dat als de motor slecht op temperatuur komt en niet de normale waarde haalt het eerste wat vervangen wordt de thermostaat is.

• vleutmans

Hoi compie67,

heb je nog nieuws m.b.t. je temperatuur probleempje ?

Gr.

Michel

• compie67

net koud opgehaald, rijdend vanaf de dealer naar huis, niet echt een grote afstand maar genoeg om op te warmen

wederom niet verder dan twee strepen.

de werkzaamheden waren, thermostaat, pakking, koelvloeistof etc binnen de gerantie, maar ik heb altijd die vier strepen op mijn temperatuur meter gehad.

iemand anders?

• Jacq

Hmmm, ik heb sinds een paar weken een nieuwe MCV 1.5dci. Daar heb ik slechts één keer 4 streepjes gezien. Alle andere ritten kom ik niet verder dan 2 streepjes, terwijl daar ook ritten van 150km bij zitten. Morgen ga ik voor iets anders naar de dealer, zal het dan eens vragen, en hier terugmelden.