Dacia , betrouwbaarheid ten top .

• GJ

Dat gaat niet op. Over het algemeen krijgen auto's pas na 4 a 5 jaar problemen. Daar heeft Dacia nog geen last van. Skoda stond de eerste jaren dat de Octavia op de markt was ook overal hoog in de lijst. Naarmate de auto's ouder worden komen ook meer storingen voor (logisch) waardoor de plaats in de betrouwbaarheidslijstjes daalt.

Het zou tenslotte behoorlijk raar zijn als Dacia nu al laag zou scoren qua betrouwbaarheid terwijl de meeste Dacia's nog geen 2 jaar oud zijn.

• Johnny Logan

Je kan ervan uitgaan dat geen appels met peren worden vergeleken en auto's van eenzelfde ‘leeftijd’ aan het onderzoek worden onderworpen. Het is opvallend dat GJ zo negatief doet over Dacia in het algemeen. Waarschijnlijk één van de weinigen die niet tevreden is met zijn aankoop (ik neem aan dat GJ Dacia rijdt). Tja als je een ontevreden gevoel overhoudt na een bepaalde deal zal het aangeschafte produkt nimmer aan je wensen voldoen. Misschien heb jij voor je eigen gevoel een miskoop gedaan GJ! Maar wat jij ervan vindt hoeft of blijkt niet voor anderen te gelden.

Ik ben van mening dat men met een Dacia een goed produkt aanschaft met een uitstekende prijs / kwaliteit verhouding. Dat wordt door de verschillende (betrouwbaarheids) onderzoeken nog eens vet onderstreept. Dus ik kan me voorstellen dat de meesten dik tevreden zijn over hun aangeschafte produkt. Het is vervelend voor jezelf dat je deze ervaring niet kan delen.

• piewie

Günther: Je hebt een punt, maar daar gaat dit topic niet over. Er wordt gesteld dat Dacia-bezitters op twee na de tevredenste rijders zijn, en even later wordt gesuggereerd dat er weinig mankementen zijn omdat er geen oude Dazen zijn. Dit zijn an sich al appels en peren.

Mijn MCV viert in april zijn tweede verjaardag, en het baasje is nog altijd zeer tevreden. Onder de motorklep een - ooit - Scenic motortje uit de periode dat de Scenic nog een goudmijn was voor de wegenwacht en de afsleepdiensten. Wat heeft het geduurd voordat Renault de elektronica voor elkaar had in deze wagens. Deze moter is inmiddels groot gegroeid en de kinderziektes zijn er uit door aanpassingen. Overigens heeft de Daas minder gadgets en - dus - elektronica dan zijn oud-oom. Ook slim is dat de bedrading geleentjebuurt is van Renaultdochter Nissan, daar was men altijd al stabieler op dit vlak.

Als het om mijn tevredenheid gaat bij mijn MCV:

- Goedkoop in aanschaf, en dus in verzekering

- Enorme ruimte en zeven zitplaatsen voor de prijs van een 2 plus 2-tje zonder bagagebak

- Goedkoop in onderhoud (mijn 45.000 kilometerbeurt kreeg ik zelfs gratis bij Segerink&Wolbers in Zutphen!, dat maakt de totale onderhouds- en schadekosten in 21½ maand en 46.000 km op nu € 225,=)

- en de afgelopen weken heeft de toch al tot tevredenheid stemmende wegligging zich met de gladheid extra bewezen. (merken jullie die vorstgaten in het wegdek ook nauwelijks?)

- Ook de twee van mijn vier kinderen op de derde zitrij hebben een volwaardige zitplaats. (eerst ging de ruzie om wie achter moest zitten, nu om wie achterin màg zitten)

O.K, Günther, je hebt gelijk dat er ook min- of mindere punten zijn bij de MVC:

- Motergeluid in de cabine (zet ik de c.d.'s wel wat harder)

- Een nette maar sobere afwerking (dat bepaalt me steeds weer bij de lage aanschafprijs)

- Met al die sneeuw op de wagen wordt er behoorlijk wat vocht zonder die filter in de cabine geblazen als ik de voorruit snel wil omtwasemen (moet ik misschien toch maar 60-dernier panty's over het rooster doen, in plaats van die sexy jarretels)

- Alle verkrijgbare luxe moet je extra betalen. (de vanafprijs van tien mille voor de MCV biedt geen auto, maar een gemotoriseerde hondenkar)

- Zicht naar achteren is erg matig wanneer je alle banken en hoofdsteunen omhoog hebt. (leert je weer op je spiegels achteruit in te steken en leert mij tevens weer hoe een schadeformulier in elkaar zit)

Maar uiteindelijk:

Wanneer iemand vraagt naar mijn auto, vertel ik vol trots en die trots zit 'm voornamelijk in het concept “doordacht, slim en vooral goedkoop produceren” Helaas ben ik te jong voor een 2CV (mijn vader had er vier achtereen voordat hij de luxe zondeval van een Diane beging) maar ruim tien jaar geleden kocht ik een geïmporteerde tweedehands Fiat 500 uit 1967 voor ruim twee keer de nieuwprijs. Ook daar heb ik jarenlang enorm van genoten.

Ergo Günther: Ik denk dat alleen de Dacia-concept-genieters kunnen genieten van een Daas. De negatievelingen op dit forum en op de de (wijlen, uiteindelijk niet zo erg gebleken st-) Ger site zijn de eigenlijk Grand Espace, of equivalent van een ander merk liefhebbers, maar dit niet kunnen betalen, Dacia bezitters.

Een Dacia koop je om het praktische en economische principe, niet omdat je auto een metafoor voor je geslachtsdeel is of omdat je de buurman wilt overtreffen. Alleen diegenen die daar boven kunnen staan houden van de Daas, en dat is Nederlanders niet echt toevertrouwd. Daarom rijden er in België en Frankrijk ook relatief véél meet Sedans, want dat kan in Nederland écht niet wanneer je jonger dan 86 jaar bent.

Overigens verwijdert Jack alleen die posten / topics die tegen de (waar je vooraf mee hebt ingestemde) forumregels.

@Jack: please. please.please.

• piewie

>

> piewie Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > @Jack: please. please.please.

>

@ Günther: Nu moet ik mijzelf gaan quoten omdat jij mijn quote gebruikt om je eigen punt weer naar boven te halen. Het is door mij bedoeld als kwinkslag, omdat jij beweert dat alles wat negatief zou zijn over Dacia hier verwijderd wordt.

Nogmaals: Berichten die tegen de regels zijn, de regels die je voor accoord hebt verklaard toen je je registreerde, worden verwijderd.

Houd s.v.p. eens op met anderen lastig te vallen met je eigen frustratie.

• Johnny Logan

Jammer, blijkbaar dringt het niet tot je door, gezien je reactie. Ik vind mijn Dacia betrouwbaarder!

• w cunningham

hallo allemaal ik heb een vraag mijn man moest voor de 30000 km beurt en kreeg te horen dat zijn koppeling slipte tussen de tweede en derde versnelling kan zijn dat de motor de versnellingsbak raakt en er olie lekt op de platen of ik dus maar een nieuwe erin wilde zetten hij vroeg alleen maar waarom de moter iedere keer uitviel en toen gaven ze dit als mogelijke reden op met een hoop vraagtekens ik kan niet geloven dat een aoto van nog geen 2 jaar oud al zulke problemen mag hebben ze zijn bereid om de helft te betalen maar kost me dan toch nog 488 euro:smoet toch ergens een foutje zitten denk ik

willie

• Peter.H.

Hoi, Willie

Bij normaal gebruik mag je friktie (koppeling) niet versleten zijn bij km.stand 30.000.

Je Dacia-dealer moet de koppeling eerst demonteren om te constateren hoe de staat van de platen is.

Dan kan je ook waarnemen of dit door een olielekkage is veroorzaakt.

Ik zou niet accoord gaan met het zomaar betalen van 50% van de reparatiekosten.

Je hebt 3 jaar garantie op de auto met een maximum km.stand van 100.000.

En daar staat hij nog lang niet op.

Je dealer moet dus een garantie aanvraag indienen bij Dacia Nederland.

De lekkage kan zijn ontstaan door een defecte keerring in de versnellingsbak.

Wanneer blijkt dat de koppelingsplaten geheel versleten zijn, dan komen de kosten voor jullie rekening.

Maar is dit niet het geval, zal Dacia het onder garantie moeten repareren.

Het is overigens bekend dat er lekkage's voorkomen.

Op dit forum heb ik gelezen dat er dealers zijn: o.a. Jongerius in Woerden die hier extra op letten.

Succes en laat weten hoe de afloop is. En, bij welke dealer staat jullie auto?

Groeten,

Peter en Margot.

• HenkM

Een Dacia heeft trouwens geen platen maar slechts 1 plaat welke middels de drukgroep (diafragma type) tegen het vliegwiel wordt gedrukt.

Een koppeling slipt of slipt niet. De koppeling zit tussen motor en versnellingsbak en zal slippen afhankelijk van de over te brengen kracht. Selectief slippen tussen 2e en 3e versnelling, en voor de rest niet, is natuurlijk complete onzin.

Als er al olie op de plaat lekt dan is ergens een keer-ring lek: GARANTIE.

“Een motor die de versnellingsbak raakt”: gelukkig maar (ze zijn immers tegen elkaar aan gemonteerd middels een heleboel bouten): ONZIN.

Het is natuurlijk mogelijk om de koppelingsplaat binnen no-time naar de knoppen te helpen maar bij normaal gebruik (niet overmatig laten slippen en voetje van het pedaal als je niet koppelt) kan de koppeling ruim 200.000 km meegaan (Laguna 1.6 16V met 1.6 16V K4M blok, jawel hetzelfde blok als in mijn MCV).

Ga eens naar een andere dealer die meer verstand van auto's heeft of niet heel hard centjes nodig heeft.

• RemcoZ

IN een ander draadje worden toch wel wat problemen met het afslaan van de motor gemeld….

• toine60

Ik ben het helemaal met Henk eens. Om te testen of een koppeling slipt gebruik je altijd de hoogste versnelling. Als hij slipt tussen de 2 en 3 (tussen twee versnellingen kan er niks slippen) dan kun je de 5e al helemaal niet meer gebruiken. Hoe kun je de koppeling het makkelijkst controleren:

Zet de auto stevig op de handrem, 5e versnelling selecteren, koppeling in, 5e versnelling selecteren, 3000 toeren en koppeling laten slippen. Nu kunnen er 2 dingen gebeuren. De koppeling slipt dus blijft de motor op zo'n 2000 toeren lopen— koppeling versleten; andere mogelijkheid is de motor slaat af — koppeling in goede conditie.

Is er een keerring lek, dan moet je dit onder de auto kunnen zien. De versnellingsbak zit niet vloeistofdicht tegen de motor aan.

Ben benieuwd naar de uitslag van de garage. Een second opinion in deze is wel aan te raden.