Günther: Je hebt een punt, maar daar gaat dit topic niet over. Er wordt gesteld dat Dacia-bezitters op twee na de tevredenste rijders zijn, en even later wordt gesuggereerd dat er weinig mankementen zijn omdat er geen oude Dazen zijn. Dit zijn an sich al appels en peren.
Mijn MCV viert in april zijn tweede verjaardag, en het baasje is nog altijd zeer tevreden. Onder de motorklep een - ooit - Scenic motortje uit de periode dat de Scenic nog een goudmijn was voor de wegenwacht en de afsleepdiensten. Wat heeft het geduurd voordat Renault de elektronica voor elkaar had in deze wagens. Deze moter is inmiddels groot gegroeid en de kinderziektes zijn er uit door aanpassingen. Overigens heeft de Daas minder gadgets en - dus - elektronica dan zijn oud-oom. Ook slim is dat de bedrading geleentjebuurt is van Renaultdochter Nissan, daar was men altijd al stabieler op dit vlak.
Als het om mijn tevredenheid gaat bij mijn MCV:
- Goedkoop in aanschaf, en dus in verzekering
- Enorme ruimte en zeven zitplaatsen voor de prijs van een 2 plus 2-tje zonder bagagebak
- Goedkoop in onderhoud (mijn 45.000 kilometerbeurt kreeg ik zelfs gratis bij Segerink&Wolbers in Zutphen!, dat maakt de totale onderhouds- en schadekosten in 21½ maand en 46.000 km op nu € 225,=)
- en de afgelopen weken heeft de toch al tot tevredenheid stemmende wegligging zich met de gladheid extra bewezen. (merken jullie die vorstgaten in het wegdek ook nauwelijks?)
- Ook de twee van mijn vier kinderen op de derde zitrij hebben een volwaardige zitplaats. (eerst ging de ruzie om wie achter moest zitten, nu om wie achterin màg zitten)
O.K, Günther, je hebt gelijk dat er ook min- of mindere punten zijn bij de MVC:
- Motergeluid in de cabine (zet ik de c.d.'s wel wat harder)
- Een nette maar sobere afwerking (dat bepaalt me steeds weer bij de lage aanschafprijs)
- Met al die sneeuw op de wagen wordt er behoorlijk wat vocht zonder die filter in de cabine geblazen als ik de voorruit snel wil omtwasemen (moet ik misschien toch maar 60-dernier panty's over het rooster doen, in plaats van die sexy jarretels)
- Alle verkrijgbare luxe moet je extra betalen. (de vanafprijs van tien mille voor de MCV biedt geen auto, maar een gemotoriseerde hondenkar)
- Zicht naar achteren is erg matig wanneer je alle banken en hoofdsteunen omhoog hebt. (leert je weer op je spiegels achteruit in te steken en leert mij tevens weer hoe een schadeformulier in elkaar zit)
Maar uiteindelijk:
Wanneer iemand vraagt naar mijn auto, vertel ik vol trots en die trots zit 'm voornamelijk in het concept “doordacht, slim en vooral goedkoop produceren” Helaas ben ik te jong voor een 2CV (mijn vader had er vier achtereen voordat hij de luxe zondeval van een Diane beging) maar ruim tien jaar geleden kocht ik een geïmporteerde tweedehands Fiat 500 uit 1967 voor ruim twee keer de nieuwprijs. Ook daar heb ik jarenlang enorm van genoten.
Ergo Günther: Ik denk dat alleen de Dacia-concept-genieters kunnen genieten van een Daas. De negatievelingen op dit forum en op de de (wijlen, uiteindelijk niet zo erg gebleken st-) Ger site zijn de eigenlijk Grand Espace, of equivalent van een ander merk liefhebbers, maar dit niet kunnen betalen, Dacia bezitters.
Een Dacia koop je om het praktische en economische principe, niet omdat je auto een metafoor voor je geslachtsdeel is of omdat je de buurman wilt overtreffen. Alleen diegenen die daar boven kunnen staan houden van de Daas, en dat is Nederlanders niet echt toevertrouwd. Daarom rijden er in België en Frankrijk ook relatief véél meet Sedans, want dat kan in Nederland écht niet wanneer je jonger dan 86 jaar bent.
Overigens verwijdert Jack alleen die posten / topics die tegen de (waar je vooraf mee hebt ingestemde) forumregels.
@Jack: please. please.please.