Motor slaat af bij lage temperaturen

  • remco

    Hallo allemaal,

    Sinds de aankoop van mijn logan bijna twee jaar geleden heb ik wanneer het koud (<5 graden) is last van een motor die afslaat.

    Even een korte uitleg….

    Na het wegrijden na een koude start heb ik de eerste 100 tot 200 meter geen problemen maar wanneer ik daarna de koppeling intrap om te stoppen voor een zijstraat slaat de motor gewoon af. Starten lukt daarna wel weer maar een klein verder later kom ik een rotonde tegen waarvoor ik vaak moet wachten en dan gebeurt het vaak nog een keer. Wanneer er ongeveer 500 meter is gereden zijn alle problemen voorbij.

    Ik ben hiervoor bij de dealer geweest en zij hebben andere software geladen, dat zou het probleem op moeten lossen. Maar helaas, vlak nadat ze dit hadden gedaan verdween de kou uit het land en was het probleem weer opgelost.

    Deze winter is het weer een ramp om het eerste stuk te rijden.

    Heeft een van jullie een soortgelijk probleem of ben ik de enige die hier last van heeft?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

    Remco

  • LED-Lightning

    Remco, hoeveel toeren maakt de Dacia bij het stationair draaien die eerste meters? Zal niet makkelijk zijn om te bepalen aangezien hij steeds uitvalt. Ik zou bijna het idee krijgen dat de automatische choke (noemen ze dat nog steeds zo?) niet aangaat direct na het starten.

  • peter.h.

    Remco, wij hebben met onze Sandero 1.6Mpi precies het zelfe probleem.

    De motor slaat bij -7 graden direct aan. Wij rijden de straat uit en na zo'n 600 meter komt de eerste kruising waar je moet stoppen vanwege het slechte uitzicht. De motor slaat dan af, slaat wel weer direct aan en daarna geen probleem meer.

    Mijn dealer meldt dat hij dat niet kan oplossen.

    Komt de temperatuur weer boven de -2 slaat de motor niet meer af.

    Het is niet handig die eene keer afslaan, maar er valt mee te leven. Ik houdt er nu rekening mee.

    Groeten,

    Peter en argot.

  • henk

    als je te snel je koppeling los laat dan slaat die ook af maar volgens mij leg het aan de afstel ling

  • remco

    Volgens mij heb ik exact hetzelfde probleem als peter.h. mijn motor is ook een 1.6 MPI. Wanneer je het afslaan aan voelt komen dan ga je op die punten extra gas geven waardoor je weer niet kan remmen, uiteindelijk ben ik dan bezig met dingen waar ik me niet mee bezig moet houden.

    Waar LED-Lightning aan denkt, de choke die te snel uitschakelt, had ik ook al gedacht. Misschien toch nog maar even de dealer lastigvallen. De komende week wordt het weer koud dus dan kunnen ze er wel even naar kijken.

    Bedankt voor het reageren!

  • Avaka

    Er zit geen choke meer op moderne auto's. Wel is het zo dat het motormanagement rekening moet houden met de omstandigheden. Dus bij koude een rijker mengsel geven. Die nieuwe software zou dit moeten verzorgen. Schijnbaar werkt dit niet goed. Ergo: Blijven klagen dat het niet werkt.

    Er rekening me houden middels kunst en vliegwerk is prima maar op den duur komen daar (letterlijk) ongelukken van.

  • Daciast

    Vorige winter geen enkel probleem gehad, maar mijn Sandero 1.6 MPI vertoont exact hetzelfde probleem. Het toerental is direct na starten zo'n 1200 tot 1500. Na een paar honderd meter rijden, en vervolgens afremmen voor een verkeerssituatie, zakt het toerental tot 500. Dit is me nu meerdere keren overkomen, en 1 keer is de motor ook daadwerkelijk afgeslagen. Ik heb al even bij de dealer gevraagd waar het aan zou kunnen liggen, maar die kon me niet direct vertellen wat het kon zijn. Binnenkort maar eens een afspraak maken dan…

  • LED-Lightning

    't is maar een gedachte, maar zou het dan kunnen zijn dat het motormanagement (dus niet de choke, bedankt, Avaka) ‘denkt’ dat de motor warm genoeg is, en te vroeg op een lager stationair toerental schakelt? Zou het dan een temperatuursensor kunnen zijn die verkeerde waardes doorgeeft?

  • Avaka

    Dat de motor bij een koude start op een toerental van 1200 tot 1500 draait is normaal. Na enige tijd zal dit zakken tot de normale stand van ongeveer 750 toeren.

    LET OP: door de schaalverdeling van de toerenteller lijkt het alsof de motor op 500 toeren draait. Dit is echter 750 toeren.

    750 Toeren is de normale waarde bij stationair draaien. De schaal geeft dit ook aan. Kijk maar eens goed naar de verdeling van de schaal.

  • wimpie

    Vooral met koud weer is het belangrijk te starten zonder gas geven, je zult zien dat als je dan een paar seconden wacht voor wegrijden, je dat zonder problemen en zonder motorafslaan doet.