afleveringskosten

  • ger 52

    Dacia is prijstechnisch gezien een goede aanbieding. Het valt mij op dat, niet alleen bij Dacia maar bij alle merken er nog vaak een kleine 1000 euro bij komt aan afleveringskosten, wax-benadelingen, gevarendriehoek, pech hesjes, reservelampjes en life-hamertjes en nog meer flauwekul. Ben je nu verplicht dit te accepteren? Het afleveren stelt geen bal voor. de auto wordt rijklaar afgeleverd bij de dealer, de wieldopllen erop drukken, het plastic van de stoelen verwijderen en de kentekenplaten erop schroeven. Hooguit een half uurtjes werk. Wie heeft hier ervaring mee? Een wax-behadeling wordt door de dealer gedaan,is overbodig want iedereen wast zijn auto en er zijn mij geen voorbeelden van bekend dat dit op lange termijn voordelen biedt, integendeel, na bepaalde tijd wordt weer een herhaling van de beurt verwacht. In de oude auto ligt al een doosje reservelampen, hesje en gevarendriehoek, die kan zo over. Neemt iedere koper deze kosten maar voor lief of kan mij iemand vertellen of de overbodige spullen kunnen worden geweigerd. Je koopt immers een auto en geen life-hammer.

  • Opa rené

    Achter in de folder van Dacia staat de aflever prijs en wat je er voor krijg.

    Deze prijs is dacht ik rond de 460 euro.

    Wil je meer dan kun je kiezen voor het dealer aflever pakket.

    Deze prijs is dacht ik rond de 690 euro.

    Als je al het extra niet wenst, gewoon aangeven dat je de standaard

    Dacia aflevering wenst, en verwijzen naar de folder.

    René

  • Jubbels

    In september 2009 betaalde ik voor mijn MCV € 585,00 rijklaar maken/afleveringskosten/dealerset.

    Hier zat bij:

    Life hammer

    reservelampen en zekeringen

    gevarendriehoek

    2 vestjes

    ruiten graveren

    fles wijn (:D

    fotoreportage van de aflevering

    Nu kan je wel zeggen deze flauwekul heb ik niet nodig.

    De officiële afleveringskosten vlgs prijslijst Dacia bedroegen toen dacht ik € 460,00

    In principe kun je zeggen dat je niet meer betaald.

    Dan vervallen dus Life hammer, gevarendriehoek, reservelampen, vestjes, fles wijn en fotoreportage.

    Als je gaat shoppen kun je dat inderdaad goedkoper krijgen.

    Ik heb toen gedacht:, laat maar gaan, de dealer zal niet zoveel verdienen aan een Dacia en wie weet doet hij dan ook eens iets extra's voor jou.

  • ger 52

    Ben het (op zekere hoogte' met je eens, als je een dealer hebt die je ziet als klant. In de Randstad heb je echter maat een dealer met allemaal filialen. Omdat als je er bij een bent geweest misschien de andere filialen inzage hebben in de offerte valt er niet veel te onderhandelen. Als je daar een auto koopt en je krijgt een levertijd van een half jaar kennen ze je niet meer. En als je een afspraak maakt voor een beurt zit je weer op een andere afdeling. Dan maar liever een kleine dealer of sub dealer van Dacia waar de baas je nog kent. Dan wordt het leven en late leven. Andere merken, zoals Peugeot, hebben nog z.g. servicedealers, waar ze nog kennen omdat het familiebedrijven zijn. Wie weet er nog een Dacia (sub) dealer in de Haagse regio?

  • Aad

    Volgens mij zijn in de meeste andere landen de catalogusprijzen inclusief afleveringskosten. In Nederland zijn de afleveringskosten in feite gewoon een verkapte prijsverhoging, wellicht ook met het doel een paar centen bpm te ontlopen.

  • RemcoZ

    Ik weet niet of het gedaan wordt vanwege de BPM, maar als dat zo is gaat het wel om een voordeel van meer dan een paar centen. Op 600 euro kosten komt nog een behoorlijk percentage BPM.

    Volgens mij is het meer omdat iedereen het doet. Je kunt als leverancier wel de afleverkostenin de catalogusprijs versleutelen maar dan wordt de auto domweg een stuk duurder in de prijslijsten.

  • RemcoZ

    Even voor de goede orde: een volle tank is GEEN standaard onderdeel van de afleverkosten. Uit de Dacia prijslijst:

    Voor kosten rijklaar maken (excl. brandstof en incl.

    gevarendriehoek, lifehammer, graveren ruiten, transportkosten,

    nulbeurt, deconserveren en poetsen,

    kentekenplaten, handling- en administratiekosten)

  • ilco

    Koop je auto wat kilometers verder. In Belgie kennen ze die flauwekul niet. Rijd op de terugweg even langs de RWD in Roosendaal en de zaak is zo gepiept.

    O ja, voor een bestel moet je helemaal in Belgie zijn. Een ondernemer krijgt ook nog eens 5% korting plus een sterkere dieselmotor in zijn Van.

    Ik kocht mijn auto bij Van Trier in Kalmthout. Ze brachten me keurig tot de Nederlandse grens.

  • RemcoZ

    Dan mag je bij de douane nog even de BPM komen afrekenen, waardoor de auto best wel eens duurder zou kunnen worden, omdat de nettoprijs in NL vaak wat lager is (door de BPM) dan in andere landen.

  • Ger 52

    Denemarken schijnt ook goedkoop te zijnwege de hoge belastingen. Maar dan moet je een eendaagskenteken aanvragen, apart verzekeren. Keuring aanvragen, apartt BPM betalen en dat voor een auto met zo'n lage prijs? Dat is wellicht alleen lucratief als je een Mercede Benz of een dure BMW koopt. Garantie geen probleem, want dat is Europees geregeld. Kenteken aanvragen, tot die tijd staat een auto stil opstraat omdat je er niet mee mag rijden.