Leeslampjes achter

• Sandinista

In mijn Sandero 1.2 Ambio missen mij kinderen vooral leeslampjes achter, wie heeft al wat gebouwd ?. Ik denk er zelf aan om leds in de dakhandgrepen te maken en te schakelen met een van de twee loze schakelaars op het dashboard . Wie heeft ervaring met draden trekken en de hemelbekleding loshalen ?

• Jubbels

Heb ook een led-leeslampje achterin gemaakt, weliswaar in een MCV, maar zal voor een Sandero niet veel anders zijn.

Heb het leeslampje aangesloten op de voeding van het leeslampje boven het dashboard. (rode draad +, zwarte draad -)

Draden kun je zo doorsteken zonder de hemel te verwijderen, links of rechts van het midden kun je ze doorsteken. Is genoeg plaats tussen dak en hemel. Je kunt ze in de hemel inbouwen maar ik heb ze met een hollewandplug aan de hemel bevestigt.

Als je leeslampjes met ingebouwde schakelaar neemt hoef je ze niet op het dashboard aan te sluiten. Zijn bij de bouwmarkt te koop voor een paar euro. Als het led-lampjes zijn even een weerstand ertussen.

• MCVER

Je kunt ook gewoon led armatuurtjes kopen met batterij voeding soms in een pakketje met twee.

Dubbelzijdig tape of klittuband en netjes aan het hemeltje bevestigt.

Geen draadjes trekken en werkt prima bij mij zit het er al twee jaar in.

• Herke & Brigit

Ik heb deze ledlampjes al een paar jaar in de MCV en het werkt voortreffelijk, dus wil je een simpele en goedkope oplossing kijk dan eens hier: http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=443819

Herke & Brigit

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Zor an

Extra verlichting parallel aan de verlichting voor heeft zo zijn maximum. Het lampje voor wordt door een een elektronisch component transistor / mosfet aangestuurd. Dat neem ik tenminste aan door de dim-funktie welke de verlichting heeft.

Weet niet of er verschillen in uitvoeringen zijn. onze laureate heeft in ieder geval een dimfunctie.

Een te hoge stroom kan de levensduur van het stuurelement beperken of doen doorslaan. Bij het ontwerpen gaat men over het algemeen uit van de gemiddelde stroomopname en daarop worden de gebruikte componenten geselecteerd. Prijstechnisch zal men niet zomaar een zwaarder/duurder component gebruiken.

Wees dus voorzichtig met aansluiten!

Het is niet zomaar een deurkontactschakelaar.

www.zdiepstraten.nl/dacialoganMCV

• Jubbels

Hier heb je helemaal gelijk in, oppassen met gloeilampjes dus, maar als je led's gebruikt praten we over enkele tientallen miliampere's.

Hier kan de UHC wel tegen.

• Demietri

Ik had in onze Stepway een simpel lampje voorin in het plafond, zonder leeslampje.

Hiervoor heb ik een nieuwe besteld (met leeslampje) bij de dealer.

De oude eruit en de nieuwe erin, werkte direct.

Vandaag heb ik de oude aangepast met een ledarmatuurtje en deze vlak achter de voorstoelen in het plafond gemaakt.

met een hobbymesje een mooi ovaal gat snijden.

De bedrading (drie aders) heb ik aangesloten op het lichtje voorin.

De draad is gemakkelijk door te trekken

De plaats heb ik zo gekozen omdat wij nog met kinderstoeltjes op de achterbank rijden en op deze manier de gordels makkelijk kunnen zien.

Beide lampen werken via het deurcontact met dimfunctie, ook altijd aan en altijd uit werken.

Ik dacht dat het luxe vóór lampje (met leeslampje) compleet met bolletjes €23,00 koste bij de dealer.