Betrouwbaarheid Dacia MCV Diesel

  • Lonny

    Hallo allemaal.

    Op dit moment rij ik in een Volvo XC90.

    Dat is al mijn 7e of 8e wagen van dit merk.

    Altijd met veel plezier in gereden maar soms toch wel wat mankementen, deze waren dan ook best wel duur.

    Onder de 500,- eurie aan reparatiekosten gaat bijna nooit lukken.

    Nu is mijn XC90 al twee keer stil komen te vallen op de snelweg en dat geeft geen goed gevoel.(td)

    Wil dus een andere wagen maar dan ene betrouwbare, goedkopere en met weinig tot geen extra elektronica. (wat er niet op zit kan ook niet kapot)

    Eigenlijk het liefst een carrosserie met motor en 4 wielen.

    Heb gekeken naar een Land Rover Defender (lekker spartaans) maar daar lees ik aleen maar negatieve berichten over.

    Hoe zit dat met een Dacia MCV Diesel. (dus zonder elektrische ramen, airco, boordcomputer etc.)

    Hoe betrouwbaar is zo'n wagen?

    Rij ongeveer 30.000 per jaar.

    Stel dat ik iedere 3 jaar een nieuwe zou kopen. Sta ik dan buiten de gebruikelijke onderhoudsbeurten vaak bij de garage?

    (ps ik vindt het interieur van de Dacia echt top! lekker basic)

    Bedankt voor de reacties alvast

  • Jubbels

    Ik rijd zelf geen diesel maar een benzine 1,6 16V.

    Over die 3 jaar, je hebt standaard 3 jaren garantie (tot 100.000 km) op een Dacia, dus buiten de reguliere onderhoudsbeurten zul je weinig tot geen verdere kosten hebben.

    Er zijn hier genoeg mensen die je wel e.e.a. over de diesel kunnen vertellen.

  • Herke & Brigit

    Met de betrouwbaarheid van de dieseluitvoering zit het wel goed.

    Er zijn inmiddels een paar 100.000 km testen en men is zeer te spreken over de betrouwbaarheid en de geringe kosten over die periode: 1. http://mcvjournaal.punt.nl/?gr=766630#477092 2. http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=439272&tbl_archief=0#439272.

    Herke & Brigit

    http://mcvjournaal.punt.nl/

  • Knutselsmurf

    Hoi Lonny,

    Hier even een reactie van een zeer tevreden Dacia 1.5 diesel berijder.

    De auto is van juli 2008 en heb inmiddels bijna 50.000 km op de teller staan.

    Dus in juli word de auto 2 jaar en heb nog geen enkele keer stil gestaan met pech.

    Het enige wat ik negatief vind zijn de onderhouds intervallen van 10.000 km.

    Dat stamt nog uit het tijdperk dat je de auto nog moest aanslingeren met zo'n grote slinger in de bumper:D

    Maar ook daar zullen ze op korte termijn ook wel vanaf stappen verwacht ik zo.

    Dus w.b.t. de betrouwbaarheid is er niets op aan te merken, en als je toch niets om luxe geeft is de Dacia een zeer goed alternatief t.o.v. de Volvo XC90 lijkt mij en je houd ook nog eens veel geld over om andere leuke dingen mee te doen.

    Veel succes met je keuze in de toekomst.

    Gerrit

  • marcomcv

    beste

    Hier na 1 jaar ,30.000 km met een MCV 85pk diesel.(wel met electische ruiten en airco)

    Zoals gezegd is het niet leuk om elke 10.000 km naar de garage te gaan.

    Maar op 10.000 en 30.000 km moet er eigenlijk niets gebeuren , dit is enkel voor nazicht.(dus bijna geen kosten)

    Op die manier hou je contact met de garage en worden de banden , remmen en vloeistoffen toch nog eens nagekeken.

    Met de verlengde garantie van 5 jaar of 120.000 km ben je trouwens verzekerd dat er de eerste 120.000 km geen onverwachte kosten kunnen opduiken.

    Dit in combinatie met de lage verzekering (lage nieuwprijs) en lage belasting (kleine motor) geeft een grote besparing ten opzichte van andere merken.

    zelfs de banden zijn goedkoop (laag vermogen–>lage snelheidsindex) .

    Ik heb zelf ,voor de winter, 4 winterbanden aangeschaft.Hierdoor gaan mijn zomerbanden natuurlijk ook langer mee.

    10.000 km per jaar op winterbanden / 20.000 km per jaar op zomerbanden.

    En aangezien er continental ecocontacts standaard onderliggen moet ik normaal gezien de eerste 3 jaar geen banden meer wisselen.

    En zo zijn er verschillende dingen waardoor een dacia goedkoper is voor de consument.

    En zoals gezegd zit het met de betrouwbaarheid heel goed .

    Er zijn al verschillende 100.000 km testen uitgevoerd met heel positieve resultaten;

    De enige klachten die ik al gehoord heb van daciarijders zijn dat sommige rijders niet akkoord gaan met bepaalde beslissingen van Dacia.

    Zoals de lengte van de zit van de stoelen (voor de een te kort , voor de ander te lang)

    Of de verdeling van de ventilatie ( niet genoeg verwarming voor de bestuurder?)

    Maar ik heb nog niemand horen klagen over terugkerende defecten bij dacia diesels.

    Ikzelf ben zeer tevreden , het zou fijn zijn als dacia de optie van een langere 6e versnelling zou aanbieden (dit zou het verbruik op de autosnelweg ten goede komen en dus de co-uitstoot).

    Maar de zoals gezegd is mijn algemene indruk zeer positief van onze MCV.

    En de basis luxe zoals electrische ruiten moet je echt niet laten om de betrouwbaarheid.

    Deze zijn gebouwd volgens grondig geteste principes die al jaren hun betrouwbaarheid bewezen hebben.

    Nu ga ik wel kijken hoeveel kilometers ik er uit kan halen zonder teveel kosten ; persoonlijk hoop ik op 10 jaaar rijplezier en 300.000 km.

    Mits het juiste onderhoud en een normale rijstijl moet dit mogelijk zijn , dit zien we dan wel

    mvgr

    Marco

  • Jacq

    Lonny,

    Ik ben zelf overgestapt van een Mercedes C-klasse naar een MCV diesel. Ik heb nu 14000 km gereden, dus wel wat kort om echt iets over de betrouwbaarheid te zeggen. Ik heb nog geen problemen gehad. Ik heb ook geen spijt van de overstap. De Dacia is een prettig rijdende auto, die me bij het rijden meer plezier geeft dan de Mercedes. Je moet echter niet geven om luxe details en ook niet verwachten dat je over de weg zoeft. Je rijdt lekker auto. Wel wil ik je attenderen op het volgende: Bij mijn MCV maakt de stuurbekrachtigingspomp een hoog zoemend geluid. Dat komt alleen voor bij de diesels, de benzineversies hebben een ander type stuurbekrachtiging. Ik heb in andere diesels gereden die het geluid niet hebben, maar ik heb er ook gehoord die hetzelfde euvel hebben. Ik heb dit voorgelegd aan Renault Nederland, maar behalve een isolatiekapje plaatsten, dat geen effect heeft, willen ze niets doen: het is volgens hun een producteigenschap. Ik zou er dus even goed op letten of je het een irritant geluid vindt.

    Groet,

    Jacq

  • Harry

    Hoi Lonny,

    je rijdt nu in een Volvo XC90, je bent er nog niet helemaal over uit lees ik, maar je kijkt naar een Logan MCV 1.5 dCi.

    In jou geval zou ik er wel eerst mee gaan proefrijden.

    Zelf rijdt ik tevreden, en zonder pech al 60.000 km in een Logan 1.5 dCi, maar ik stel me voor dat het toch wel wennen vanuit een XC90,

    want de MCV kwaliteiten zijn vooral veel binnenruimte en een lage aanschafprijs.

    Minder zijn (vergeleken bij de Volvo) styling, geluidscomfort, en het motorvermogen.

    In de ADAC betrouwbaarheidssstatistieken staat Dacia hoger als moedermerk Renault, Dacia maakt gebruik van beproefde techniek.

    Hetzelfde zie je met Scoda die betrouwbaarder bleek als volkswagen!

    De electrische zaken die er dan wel op zitten doen het ook probleemloos hoor, ik zou zelf niet alle luxe aan de kant zetten!

    Misschien is het het overwegen waard een maand te wachten, dan staat de Duster bij de dealers,

    ga je eventueel toch voor een wat stoerder/ ruiger model, dan maak je ook nog een rit i de Duster!

    De Logan was vanaf het begin betrouwbaar, ik verwacht bij de Duster niet anders met de Renault-Nissan techniek erin.

    Succes, en laat maar weten wat het wordt!

  • Lonny

    De Volvo is verkocht en ik ga nu zoeken voor een Daci Ja!!

  • mcvjournaal

    Succes met de zoektocht…. :)

    Herke

    http://mcvjournaal.punt.nl/

  • jacq

    Lonny,

    Goede keus. Ik heb mijn MCV 1.5dci nu ruime een jaar en 41000km op de teller. Geen problemen tot nu toe en hij bevalt nog steeds uitstekend. Sterker nog ik ben in blijde afwachting van een dacia pick-up 1.5dci als tweede auto. De verwachting is dat die begin januari wordt afgeleverd.

    Je weet wel dat per 2011 de diesel in de MCV met een roetfilter geleverd wordt?

    Jacq