Zelfdenkend gaspedaal: klant kan barsten

  • Willem M

    Geachte Daciavrienden,

    Zojuist ontving ik een brief van Dacia Nederland m.b.t. mijn klacht over het inmiddels welbekende ‘zelfdenkende gaspedaal’. Ik ga jullie de inhoud besparen (die kun je desgewenst zelf lezen) maar in het kort komt het er op neer dat dit gedrag er nou eenmaal bij hoort……

    Lees en huiver: http://83.161.10.6/files/zelfdenkend_gaspedaal_01.pdf

    Ik ben maar even aan de zuurstof gegaan en beraad me momenteel op verdere stappen. Dit kunnen ze toch niet maken??

    Een auto die bij het wegrijden de omstanders verbaasd of afkeurend laat opkijken en vervolgens al hortend en stotend op gang komt is toch zeker niet iets wat je verwacht te krijgen als je als consument een nieuwe auto aanschaft? Dat dit gedrag ‘inherent is aan de constructie van mijn auto’ is mij 1000% zeker weten tijdens de aanschaf niet verteld. Hoe sterk sta ik als ik nu (na al die maanden aan het lijntje te zijn gehouden) de koop alsnog ongedaan wil laten maken. Iemand ervaring mee?

    Wat vinden jullie hier nu van?

    Willem M

  • koekoek

    Hallo Willem

    Leuk. wat een suffers heb de brief gelezen , het probleem gaat over een Sandero , hun schrijven over een dacia logan .

    wordt vervolgd .

    Groet Dirk

  • Henkes

    Misschien is dit iets voor RADAR, het consumentenprogramma van de Tros.

    Ik kan me herinneren dat de Kia Picanto ook een keer onderwerp is geweest van een uitzending.

    Dit ging over het benzineverbruik, dat volgens Kia veel zuiniger was dan de praktijkcijfers. Ook hier kwamen de kopers met heel andere ervaringen.

    Ik denk dat negatieve publiciteit de schrik van elke autofabrikant is!

    Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.

  • Willem M

    Hoi Dirk,

    Dat was mij ook opgevallen ja. Het bovenste deel van de brief gaat over een Dacia Logan, het onderste deel over een Dacia Sandero.

    Dit kan natuurlijk een gevalletje slordig knip- en plakwerk zijn uit de database met standaard antwoorden en anders - mocht dit niet het geval zijn - is het wel een beetje vreemd dat de afdeling Klant Relaties van Dacia Nederland hun eigen modellen niet uit elkaar kan houden.

    Willem M

  • Avaka

    Probleem gewoon voorleggen bij de dealer, (heb je waarschijnlijk al gedaan). Deze moet het voor je oplossen. Ik meende dat ik al eens iets had gelezen over iemand waar het (grotendeels) was opgelost?

    Even afgezien van het voor jou onbevredigende antwoord van Dacia Nederland; het lijkt me niet de bedoeling dat een persoonlijk brief, open en bloot op het internet ten toon gespreid wordt. Nog wel met naam, toenaam en handtekening van de ondergetekende. Die zal hier niet blij mee zijn. Hier kan door derden misbruik van gemaakt worden. Je had beter de inhoudt van de brief in je eigen woorden (uitgebreid) kunnen omschrijven. Sta je ook sterker bij een eventuele zaak. Mijn ongevraagde advies zou zijn om die brief zsm te verwijderen.

    Daarbij geeft de brief nog een opening voor een mogelijke oplossing in de toekomst. Je kunt dus niet keihard zeggen dat Dacia Nederland de deur nu al heeft dicht geslagen.

    Verder lijkt het mij nog lang geen tijd voor het inschakelen van ‘publieke’ instanties bij dit menings verschil. Er zijn nog een heleboel wegen die eerst bewandeld kunnen (en moeten) worden om in de toekomst sterk te staan.

  • koekoek

    Hallo Avaka.

    En willem M , garage Stam / Utrecht weet van het probleem zelfdenkend gas pedaal zo ook Renault nederland ik denk echt dat het opgelost zal worden .

    We moeten het wel met z;n alle het probleem warm houden en zonodig blijven klagen bij Renault en de verkoop / service garage .

    Groet Dirk

  • Willem M

    Hoi Avaka,

    Je hebt - grotendeels - gelijk. Ik heb zojuist alle betreffende stukjes persoonlijke info uit de brief verwijderd. Excuus.

    De tekst van de brief is verder vrij algemeen en voor niemand kwetsend (mijzelf uitgezonderd) dus daar sta ik achter.

    Het inschakelen van publieke instanties is niet mijn idee maar een geopperde suggestie. Een hele begrijpelijke en voor de hand liggende m.i. Dit probleem speelt ondertussen al meer dan een half jaar en veroorzaakt veel ongenoegen bij diverse Sandero-bezitters. Dat er dan een briefje volgt met de melding dat dit hoort bij het “karakteristieke” gedrag van de auto (en meer van dat moois) is nu niet direct een uitnodiging om nog een poosje rustig achterover te gaan zitten en ik kan me héél goed voorstellen dat men - mezelf incluis - het een beetje zat wordt.

    Willem M

  • blackline

    Hallo,

    Is het ook bekend of de renaults met dezelfde motoren ook deze problemen hebben?

  • ger 52

    Als je een “ zelfdenkend” gaspedaal als onveilig gaat ervaren, althans het gevoel geeft. Juist met de Toyota gebeuren in het achterhoofd zou je dit kenbaar kunnen maken. Moet je eens opletten wat er gaat gebeuren als dit in de publiciteit komt. Je kunt wachten op een terugroepaktie. Mijn zoon heeft ooit een fiat gehad waarbij de veerpoten konden losschieten. Oorspronkelijk deed de dealer niets, maar nadat hij Fiat per brief op voorhand aansprakelijk had gesteld voor alle gevolgen, kwam er een terugroepaktie. Zo ernstig kan het met de Sandero wel niet zijn, maar wellicht kunnen er ongewenste en dus gevaarlijke toestanden ontstaan als te hortent en stotent moet wegrijden en daardoor de aandacht voor het verkeer kan verliezen. De reactie van Dacia in de sfeer van “ zolang er geen oplossing is, bekijk het maar”.

  • GJ

    Je moet ook de (midden)lange termijn effecten voor Dacia in het algemeen niet onderschatten. Toyota is zo'n groot merk dat het wel een stootje kan hebben. Er rijden tienduizenden tevreden Toyota eigenaren rond in Nederland die ongetwijfeld weer een Toyota kopen als ze wat nieuws nodig hebben.

    Dacia is echter nog steeds iets nieuws voor de grote massa. Door iets als dit in programma's als Kassa of Radar te bespreken kan ervoor zorgen dat potentiele kijkers toch terugvallen op de gevestigde merken. Het zal de eerste keer niet zijn dat een merk instort na negatieve publiciteit.

    Kortom: Dacia zou er alles aan moeten doen om klanten met dit probleem snel te helpen.