De reactie valt mij erg tegen,op de vraag van 31/3 j.l of de klachten van o.a het gaspedaal en andere mankementen een reden is om GEEN Sandero te kopen?Nogmaals jullie mening.
Beste Geer,
Graag wil ik reageren op je oproep, alleen ik heb geen ervaring met de 1.2 16 klepper motor omdat ik in een Sandero rijdt met de 1.6 motor.
Dus over mijn beleving van de 1.2 motor kan ik je niets vertellen, wel wil ik kwijt dat de 1.6 motor vaak wordt bestempeld als onzuinig.
Momenteel staat het gemiddeld verbruik van mijn 1.6 op 6.9 a 7.0 liter per 100 km, dit is dus 1 op 14.3 en 1 op 14.5.
Vind je dit onzuinig? Ik niet! Voordeel daarbij is dat een 1.6 vloeiend wegrijdt en je minder toeren maakt dan een 1.2 motor.
Onlangs heb ik het Autoweek jaarboek gelezen, als je daar de opgave fabrieksverbruikcijfers vergelijkt met de praktijk dan schrik je echt wel.
Voorbeelden van 1 op 18 fabriekverbruikcijfers en 1 op 13 praktijk kun je zo tegenkomen! Nu wil ik niet suggereren dat dit bij de 1.2 Daciamotor ook het geval is, maar je wel er even op attenderen dat die mooie papiercijfertjes bij lange niet kloppen bij de meeste merken.
Hoe mijn Sandero verder bevalt kan ik je antwoorden : voor het aanschafbedrag een prima keuze.
Hallo Geer
Ook wij hebben een Sandero 1.2 16v besteld, maar deze komt pas rond week 21.
Momenteel rijden wij al bijna 3 jaar in een MCV 1.6 16v, maar door de veranderde familieomstandigheden (kinderen de deur uit) gaan wij over op een kleinere auto.
Wij hebben uitgebreid met deze Sandero gereden en niets bijzonders gemerkt.
Bij 120 Km. per uur draait deze motor ongeveer 3700 toeren maar dat doet onze MCV ook, maar hij lijkt iets meer lawaai te maken dan de MCV.
Onze MCV verbruikt vanaf het begin ongeveer 1 op 13 (gemeten over bijna 50000 km.) dit is ook wat de fabriek ongeveer opgeeft.
Naast de MCV rijden wij ook een Twingo automaat met de bekende 1.2 16v motor.
Deze Twingo zit op een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 17.3. (gemeten over ruim 20000 Km.)
Aangezien de Sandero ± 200 kilo zwaarder is dan de Twingo ga ik uit van het verbruik dat de fabriek opgeeft zo rond de 1 op 15 a 1 op 16.
In week 23 gaan wij op vakantie (dus wij kunnen helaas niet naar de Daciadag).
Als de Sandero op tijd aanwezig is gaan wij met de Sandero naar Zuid Duitsland, zoniet dan moet de MCV weer zijn zoveelste lange reis maken ( 3000 Km.)
Maar ik denk dat de aangegeven problemen met de Sandero 1.2 16v op termijn allemaal opgelost gaan worden, en daarom zien wij ook met veel geduld uit naar onze Sandero.
Als de Sandero op tijd is voor zijn vakantiereis naar Zuid Duitsland zal ik uiteraard hiervan verslag doen.
Groetjes
Carolien en Jan
Ik ben van mening dat er Renault erg veel aan gelegen is om dit soort klachten te voorkomen.
Als ik de brief lees is men echt niet over één nacht ijs gegaan en heeft men wel degelijk een (behoorlijk) onderzoek verricht.
Dat de auto toch niet voldoet aan jou verwachtigspatroon is natuurlijk erg jammer, maar er zijn blijkbaar, naar het aantal reacties op jouw post, heel weinig berijders die hier last van hebben.
Ik ben erg lang werkzaam geweest in het automobielvak en heb ook meerdere keren meegemaakt dat berijders zich ergens een voorstelling van maakten en de auto hieraan niet voldeed.
Dit terwijl de auto volgens alle geldende normen aan de fabrieksspecificaties voldoet.
Er zijn nu drie oplossingen:
Je legt je erbij neer en stopt met dit soort berichten posten
Je zoekt het hoger op, stel Renault voor een onderzoek uit te laten voeren door een onafhankelijk expert (iemand van de BOVAG - ANWB) en de kosten te betalen op basis van ongelijk (Wie ongelijk heeft betaald)
Als laatste: je sopt met deze berichten en koopt een ander merk
Wat het ook wordt, succes ermee !
Louis Dörr,
Lange tenen? Sorry hoor, maar in het begin dacht ik dat ik de enige wat met dit probleem en ben er mee naar de garage geweest. Daar hebben ze exact hetzelfde geconstateerd en als het mijn ‘verbeelding’ zou zijn hadden ze me dat ook echt wel verteld. Twee monteurs zijn met de auto weggeweest en hebben het probleem geconstateerd. Er is een printout gemaakt en naar Renault gestuurd. Bij een ingebeeld probleem hadden ze deze moeite echt niet genomen.
Pas daarna heb ik via dit forum gevraagd of er meer mensen waren die last hebben van dit probleem en als je e.e.a. goed naleest blijkt dat die bij de één wel en bij de ander niet voorkomt. Het hoe en waarom is mij een raadsel maar een mede Daciast, die zelf de 1.2 Laureate uitvoering heeft gekocht heeft het probleem bij mij overduidelijk geconstateerd terwijl hij zelf nergens last van heeft. Ik heb ook in zijn auto een stukje gereden en daar heb ik geen enkel probleem kunnen ontdekken. Oftewel: ???
Voor wat betreft jouw oplossingen:
1. Ik leg me er NIET bij neer. Mijn auto heeft een storing en ik verwacht dat die verholpen wordt.
2. Niet nodig. Zowel Renault als Dacia hebben reeds bevestigd dat het probleem bestaat. Er is op dit moment alleen geen oplossing voor.
3. Ik wil geen ander merk. Los van het gaspedaalprobleem ben ik dik tevreden (hoewel ik me realiseer dat dit misschien anders overkomt).
Samengevat: Ik wil slechts dat de storing wordt opgelost. Dat ik dit soort berichten post is om te kijken of er meerdere mensen zijn met dit probleem, of er mogelijke oplossingen of evt. ‘workaroudns’ voorhanden zijn enz. enz. Samen staan we sterk.
Hallo
Ik heb een Dacia Sandero Lauderate 1.2 een fijne zuinige wagen met ook alleen het gaspedaal probleem . dit euvelis ook door de garage geconstateerd en hoop dat dit spoedig hersteld wordt.
Verder heeft de 1.2 / 16 klepper een vinnig karakter dus daar ligt het niet aan , de krachtbron is geen geschikte caravan trekker dan kom je echt trekkracht en koppel tekort.
Dirk
Ik stuiter nu tussen onze MCV 1.6 16V (LPG) en rij af en toe met de 1.2 16V Sandero van mijn schoonouders.
De opvolger van de MCV wordt òf weer een MCV 1.6 16V (LPG) òf een Duster 2wd op LPG omdat we de ruimte nog nodig hebben en nogal wat kilometers draaien.
Mochten het gereden aantal kilometers teruglopen (ik moet nog minimaal 15 jaar werken, “do the math….”) ) waardoor LPG niet meer interessant is dan wordt het een 1.2 16V Sandero.
We hebben geen caravan dus qua vermogen geen probleem. De keren dat ik met de Sandero heb gereden heb ik eigenlijk niet of nauwelijks last gehad van een “zelfdenkend gaspedaal”. Gewoon een lekker bakkie om in te rijden en naar mijn maatstaven erg zuinig (1 op 15).
Mocht er een economisch boost ontstaan dan zou ik voor de combinatie Laguna Coupé gaan met een Sandero 1.2 16V voor vrouwlief maar die kans acht ik minimaal .
Hoi Geer,
Op jouw vraag of “ de klachten van o.a het gaspedaal en andere mankementen een reden is om GEEN Sandero te kopen?” kan ik zeggen “ Nee” het is voor mijn geen reden om geen Sandero te kopen.
Waarom niet dan? Je weet dat je een budget auto koopt, en dat je dan consessies doet aan alles wat je voorheen als luxe bestempelde. Enkele maanden geleden schreef ik hier dat ik op aanraden van mijn buurman “ maar eens naar een Sandero van Dacia moest kijken”. Ik heb hem toen vriendelijk verteld dat ie zijn mond maar moest gaan spoelen, en maar eens met een “ fatsoenlijk voorstel moest komen”
Ik rijd inmiddels in de “ambiance” 1.2 16V versie (januari 2010) aangevuld met twee zij-airbags en mislampen voor, en kom uit een Seat Inca (diesel) en een golf 1.6 (benzine elec. ramen, airco enz.) uit 2003 (zakelijk en prive) en heb er geen spijt van, en ja het is een verschil, maar voornamelijk in het voordeel van mijn portemonnee!!
Het heeft even geduurd voordat ik was gewend aan mijn Sandero. De 1.2 motor is niet de meeste krachtige, maar kan voldoende goed mee in het verkeer. Inmiddels heb ik weinig problemen meer met de auto en heb ik de Sandero geleerd te waarderen, want slecht kan je hem echt niet noemen, eerder eenvoudig.
Het geluid in de auto is ontzettend afhankelijk van de windrichting en het asfalt waar je op rijdt. Ik heb mij erover verbaast dat met wind achter en op bepaalde soorten asfalt de wagen bij 120 km/h ronduit stil is.
Daartegenover staat ook dat ik met veel tegenwind de auto te lawaaiig vindt bij 120 km/h. Met goed fatsoen een gesprek voeren gaat dan nog net.
De ruimte binnenin is goed genoeg voor vier volwassenen, en met gemak drie (rumoerige) kinderen achterin.
De beloofde 1:15 is voor mij haalbaar, maaaar ik moet in mijn geval dan wel op mijn snelheid letten. Als ik snel rijden wil rijden dan doe ik wel op mijn Yamaha, dat is veel leuker dan welke auto dan ook!!
Mijn advies is dan ook “ga alsjeblieft een proefrit maken bij de dealer!” Het kost niets meer dan wat moeite. Je kan dan je eigen mening vormen. Rijd eens een stuk over de snelweg, probeer de motor eens voor het stoplicht of inhalen op de snelweg.
Veel succes!
Jay.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?