airco

  • wouter t

    Binnenkort is de mcv 3 jaar oud en is mijn vraag wanneer moet je het aircosysteem laten schoonmaken etc.

    Valt dit nog onder de garantie?

  • LED-Lightning

    Nee, dit is normaal onderhoud, valt dus niet onder garantie. Ik meen dat dit niet automatisch bij het ‘normale’ onderhoud gebeurt, maar dat je er apart om dient te vragen. De aircospecialist waarbij ik met de vorige auto kwam raadde ieder jaar onderhoud aan de airco aan, 1 jaar klein onderhoud, en het volgende jaar groot onderhoud. Dat is wellicht overdreven, ik hou sindsdien aan, 1 keer onderhoud in de 2 jaar.

  • Avaka

    Onderhoud valt helaas niet onder garantie…..

    Het onderhoudt aan een airco is eigenlijk niet te plannen. Het is een zo genaamd gesloten systeem. Aan een airco systeem valt ook niet zoveel te onderhouden. Behalve het pollenfilter (wat in de fase 1 niet eens zit) kan je weinig vervangen of verversen. Een airco systeem doet et of doet et niet. Het is ook lastig te bepalen of een airco systeem schoongemaakt moet worden. Hangt erg van het gebruik af. Regelmatig gebruik beperkt het onderhoudt. Het ‘zo nu en dan’ gebruik brengt de onderhouds interval dichterbij. De hoeveelheid gereden kilometers met of zonder airco maakt ook niet zoveel uit. Mocht je structureel luchtjes ruiken dan kan het schoon (laten) maken van de condensor en de ventilatie kanalen wel eens helpen. Regelmatig gebruik van de airco zal luchtjes voorkomen.

    Op een gegeven moment zal de airco niet meer goed werken. Hij koelt soms wel, soms niet. Dat is een teken dat de vloeistoffen op peil gezet of vervangen moeten worden. Soms is dit na 2 jaar soms pas na 5 jaar. Mijn indruk is dat airco specialisten erg sturen op die 2 jaar. Een beetje argwaan kan geen kwaad.

    Ergo: Als op dit moment je airco systeem goed werkt zou ik me geen zorgen maken. Mocht je problemen hebben (of verwachten) dan kan je het systeem laten controleren. Dat controleren bestaat uit het meten van de onderdruk en de bovendruk. Veel meer kan een specialist al niet doen. Als de airco niet meer werkt zal onderhoud sowieso nodig zijn.

  • ger 52

    zo lang hij het doet, volgens mij niets aan doen. als hij stuk gaat, trek dan je portemonnee maar, dat is aardig prijsig

  • Avaka

    Behalve een lek systeem of een defecte pomp (compressor) kan er niet zoveel stuk bij een airco. Soms geeft een druk censor een probleem.

    Meestal zal het vloeistof peil niet meer voldoen. Dan zal het systeem opnieuw gevuld moeten worden. Dat kan koelvloeistof zijn of olie (voor de smering van het systeem) of een combinatie van beide. De prijs van het opnieuw vullen varieert enorm. Vroegah had je niet zoveel ‘Stek’ gecertificeerde bedrijven. Nu heeft bijna iedereen dat. Met goed rondkijken kan je veel geld besparen.

  • Peter H.

    Hoi Wouter,

    Avaka heeft al uitgebreid over de airco geinformeerd!

    En hij heeft veel kennis van zaken.

    Aan te bevelen is het om je airco minstens één maal per week te gerbuiken. Voorkomt vastzitten van de pomp.

    Vijf minuten voor het beëndigen van je laatste rit de airco uitschakelen. Dit voorkomt luchtjes in het compartiment.

    Vandaag was ik bij mijn dealer in Alphen aan den Rijn om het model van de Duster op te halen welke ik had besteld

    en de dealers hebben momenteel in de maand april een actie voor het opnieuw afvullen van de airco voor een zeer scherpe prijs.

    nl. i.p.v. € 139,00 voor € 99.00!

    Dus als je het na drie jaar wilt laten leegmaken en vullen kan dat, ze geven dan nog een Bovag certificaat af ook.

    Fijne paasdagen!

    Peter en Margot.

  • Avaka

    Hallo Peter,

    Dank voor de vriendelijke woorden maar met mijn kennis van zaken valt het wel mee hoor. :)

    Wat ik weet is veelal door gebruikers ervaring en in de praktijk opgedaan. Uiteraard ben ik geïnteresseerd in techniek.

    Nog even over de airco: de genoemde prijzen gelden denk ik alleen voor het bijvullen van het systeem.

    Indien alles vervangen moet worden (dus olie en koelmiddel) dan zit je gauw aan de 200 a 250 Euro.

    Bij mij in de buurt stunt er regelmatig een garage met bijvullen voor 75 Euro.

  • Zoran

    olie en koelmiddel vervangen ???

    De airco bestaat uit een gesloten systeem te vergelijken met een koel/vrieskast zie meer uitleg over koelsysteem

    Het koelmiddel r134 vervanger voor het vroegere freon wordt nadat het koelsysteem vacuum gemaakt is gevuld met een voorafbepaalde hoeveelheid. Zolang de airco werkt is het zonde en geldverspilling om het systeem te openen. Enkel bij falen of lekkage moet het systeem opnieuw hersteld / gevacumeerd worden waarna het weer met de hoeveelheid gas kan worden gevuld. Het enige onderhoud kan zijn is de schimmelvorming in de verdamper te verwijderen dat een vreemd geur kan geven.

    Als de airco werkt wordt het koelmiddel verdampt in de verdamper (een soort radiator) Bij deze verdamping wordt warmte onttrokken waardoor deze koud wordt. Door deze koude ontstaat er rijpvorming op de verdamper. Als we de airco dus constant aan laten staan kan er dus schimmelvorming ontstaan. Zodoende moet je vooraf aan je bestemming zoals al eerder is vermeld de airco uitschakelen. Doordat de ventilator in de auto nog enige tijd doorblaast zal het vocht op een normale manier verdwijnen. Schrik ook niet dat je op een warme dag een plasje water onder de auto aantreft. Dat is gewoon het ontdooide water van de verdamper.

    Gebruik de airco trouwens bewust Als de bedijfstemperatuur van de motor op een hete zomerdag zeer hoog is of als je in de bergen rijd en extra vemogen nodig hebt kun je de airco beter even uitschakelen. Bovendien kost het meer brandstof

    groeten,

    Zoran

  • Avaka

    Beetje klok en klepel verhaal van je Zoran.

    Een airco is een gesloten systeem waarbij in de zelfde leiding zowel een hoeveelheid olie zit als koelmiddel. De olie werkt als smeermiddel voor de compressor (pomp). De werking van een airco is juist precies het tegenovergestelde van een koelkast. Een koelkast ontrekt warmte uit de ruimte. Een airco brengt koude (droge) lucht in de ruimte. Achterop je koelkast zit een rooster en die voelt warm. De condensor van een airco daarentegen voelt koud. Rijp vorming (ijsafzetting) zal bij een goed werkende airco niet voorkomen. Dan zou het gehele systeem immers kapot vriezen. Dat is exact de reden waarom een airco niet meer werkt onder de 4 graden boven nul, dan treedt de beveiliging in werking. Tijdens het afkoelen van de (warme) lucht ontstaat condens. Die condens zet zich af op de (koude) condensor. Hierdoor wordt er ontvochtigde (en dus koude) lucht in de auto geblazen. Vanaf die condensor stroomt het gecondenseerde water via een opvangbak naar buiten middels een slangetje. Die plas water is er bijna altijd. Soms meer, soms minder. Die plas water geeft ook aan dat je airco prima functioneert. Ergo: de motor van een auto produceert uitlaatgas, de airco van diezelfde auto produceert condens water. Dat doen ze nou eenmaal.

    De Hollandse benaming van airco associëren de meeste mensen met koude. Die naam ‘voelt’ ook zo. Onze Oosterburen noemen het een Klimaat-anlage. Dat dekt de lading veel beter. De airco is bedoeld om een aangenaam klimaat in de auto te creëren. En dan niet alleen als het buiten 30 graden is. Het regelmatig gebruik van de airco geeft een aangenaam (droge) binnen lucht. Mijn airco staat bijna altijd aan. En nee, ik heb het nooit koud omdat ik warmte toevoeg via de kachel. Het is de bedoeling dat je een aangenaam klimaat creëert door het toevoegen van droge lucht (via de airco) met de juiste temperatuur (middels de kachel). Een climatronic (automatische airco) doet exact hetzelfde, deze voegt warme lucht toe tot de vooraf ingestelde temperatuur. In onze Dacia's zit een aan/uit airco. Die moeten we met de hand instellen.

    Verder heb ik nooit last van luchtjes of stank. Volgens mij komt dat door het regelmatige gebruik. Daarbij doe de airco nooit uit, 5 minuten voor ik er ben. Mijn ervaring is dat je juist in die 5 minuten weer helemaal klam en bezweet bent. Heb ik al die energie verstookt voor niks…….. :)

  • HenkM

    Lekkere discussie….

    Kijk hier eens:

    http://www.cartuning-guide.com/auto-airco.html

    en hier:

    http://www.aircoservicenederland.nl/werking%20airco-installatie.html