Al iets bekend over crashtests Dacia Duster?

  • Lien78

    Hoi,

    Weet iemand of er al iets beken is over de crashtests van de Duster? Wanneer gaan ze die doen, of -nog beter- is er al iets gebeurd, en zo ja: wat zijn daar dan de resultaten van?

    Wat zijn de resultaten van andere Dacia's?

    Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Wie biedt help?

    Vast bedankt, groet en fijne Pasen!

    Lien

    (toekomstig Duster-eigenaar)

  • Daciast

    Hoi Lien,

    Mij is nog niet bekend wanneer de Duster aan de beurt is. De Logan en Sandero zijn wel getest, de resultaten kun je terugzien op de website van Euro NCAP, wat de tests uitvoert: http://www.euroncap.com/home.aspx

    Groeten,

    Mike

    http://www.daciast.nl

  • ger 52

    De elandtest was voor de Dacia Logan dramatisch. nu maar hopen dat het met de Duster beter is.

    zie foto's http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,366757,00.html

  • HenkM

    Die test was trouwens met een Logan MCV.

    Hierover is veel gepubliceerd en gerectificeerd omdat dit euvel toen optrad met een eerder beschadigde band met hierdoor tevens een te lage spanning.

    Tijdens een objectieve test was e.e.a. NIET te reproduceren.

  • Ben

    Hoi Lien,

    Ik vind de crashtesten altijd heel interessant en houd daarom het internet scherp in de gaten.

    Toentertijd was ik de eerste in Nederland die de crashtest van de Sandero publiceerde.

    Van de Duster heb ik nog niets vernomen.

    Maak je geen zorgen; de “mislukte” eland-test van de Logan berustte op een misverstand; een verkeerde band-velg combinatie o.i.d.

    Het was jammer dat de Sandero zonder zijairbags voor de sterren ging, anders hadden alle publicaties vier sterren gemeld en niet zoals nu “drie”!

    Trouwens met een kleine aanpassing zou de Sandero vijf sterren halen.

    Als je de testen in het Nederlands wil lezen:

    http://www.anwb.nl/azf/zoekresultaat.html?azfid=crashtest

    Groetjes,

    Ben

  • Lien78

    Dank jullie wel. Die van de Sandero en (oude) Logan had ik al gevonden. Die eland-test foto's nog niet…. Oops! Gelukkig hebben we weinig elanden hier in Nl. ;)

    Mijn Duster krijgt extra airbags (Lauréate uitvoering), dus als ik dat vergelijk met de Sandero zou hij op 4 sterren uit komen. Ik weet, dat dat ook afhangt van een heleboel andere dingen, maar het is ene eerste indicatie.

    Ben wel benieuwd welke (kleine) aanpassing er dan gedaan zou moeten worden om 'm 5 sterren te laten halen??

  • Ben

    Hoi Lien,

    Ik denk dat alleen een gordelreminder(goed voor 2 punten) met de al behaalde 31 punten vijf sterren had opgeleverd!

    Zo betrekkelijk is het dus!

    Ben

  • Ben

    En een sticker, bedoeld om de uitschakeling van de passagier-airbags aan te geven, die niet verwijderd kan worden.

    Het zou dus vast bevestigd moeten zijn; een sticker kan los gaan.

    Dat schijnt ook punten op te everen!

    Groetjes,

    Ben

  • Lien78

    Hoi Ben, dankje! Dat is eigenlijk gewoon suf, van die sticker. Dat heeft geen directe invloed op veiligheid (zoals een airbag bijv. wel heeft). Het zou voor mij minder van belang zijn, laat ik het zo zeggen.

    Gordelreminder is standaard op de Duster trouwens, dus daar hebben ze bij Dacia wel van geleerd.

  • Daciast

    Overigens zijn de eisen voor de crash-tests wel weer aangescherpt dit jaar!

    In 2010, Euro NCAP raises the bar for carmakers to achieve five stars across three areas of safety protection. Performance thresholds for Adult Occupant Protection and Child Occupant Protection rise from 75% to 80% and from 70% to a 75% respectively. However, it is in Pedestrian Protection where the difference is felt the keenest increasing the minimum level required from 25% to 40%.

    Zie ook: http://www.euroncap.com/Content-Web-Article/a095dc95-414f-4f44-bcfe-056e6cd1b98b/fewer-winners-drive-out-in-latest-results.aspx

    Reken dus niet te hard op 4 (of 5) sterren; zelfs een relatief nieuwe auto als de Citroen Nemo haalde “maar” 3 sterren. Vooral voetgangersveiligheid is veel zwaarder gaan wegen, en dat is iets waar SUV's meestal niet sterk op scoren vanwege de “vierkante” voorkant…