Duster Club

  • Wiend

    Er zijn nogal wat clubs van 4x4 rijders. Jeep heeft een club, Land Rover, Kia enz.. Die clubs organiseren dan wel eens evenementen in het terrein of toerritten over onverhard.

    Geen idee hoe de terreinvaardigheid van de Duster straks is (ok,, het is geen Toyota Landcruiser) maar misschien komt ie wel heel aardig mee in het terrein met permanente 4wd.

    Wat mij wel leuk lijkt, is als iemand een club opricht met dezelfde doelstelling als de clubs die ik net genoemd heb ;-)

  • henk

    reekend daar maar niet op. ik ben zelf. van plan. om een duster.4+4 aan teschaffen. als caravan trekker. om dat tie 1500 kg mag trekken. tevens denk ik niet dat die daar voor geschik is. om in zwaar terijn te rijden. de auto,s. waar jij het over heb. die hebben veel meer p,k,s. zijn zwaarde in gewicht.

  • Avaka

    Een 4x4 Duster kan prima mee op ruig terrein.

    Ze zullen nog schrikken die merken met zware terrein wagens.

    Gewicht en vermogen zegt echt niet alles.

    Zie dit spectaculaire filmpje:

    http://www.youtube.com/watch?v=nCkFA3W8sZ4

  • henk

    mischien heb je wel gelijk. ik koop zo,n duster voor mijn caravan. maar niet om mijn duster teverkrachten. daar ben ik te oud voor.

  • ger 52

    Beste mensen,

    Ik heb een Duster besteld vanwege zijn hoge instap, geschikheid als caravantrekker, bijzondere uitstraling en prijstechnische redenen. Het gaat een voorwielaangedreven versie worden omdat er toch niet mee het land in ga, zou ook niet weten waar. Verder hou ik de auto graag een beetje heel. want geelt op het relatief lichte gewicht van de auto mag je een niet al te zwaar plaatwerk verwachten. Nog een tip: caravan eigenaren, laat je niet gek maken met het z.g. trekvermogen van 1500 kilo van de 4x4 versie. Belangrijker is het toegelaten totaalgewicht, dus caravan en auto. Dat stelt een theoretisch trekvermogen van 1500 kilo (mits aangedreven op vier wielen, tel uit je brandstofgebuik op de snelweg) niet teveel voor. Hooguit het inparkeren van de caravan op de camping. Zelf maak ik hem meestal los als er problemen te verwachten zijn. doe je dat niet, ruik maar je koppelingsplaten en je doet het nooit meer. Dus geen speciale Dusterclub voor mij, maar als anderen er anders over denken, ga gerust je gang. Misschien kom ik, met Duster, wel eens kijken.

  • Lien78

    Redelijk eens met Ger (behalve het caravandeel; niet op mij van toepassing ;) ). Ook hier dus een 4x2 besteld, dus ik ga er niet meer het terrein in. Kom voro mijn werk nogal eens op overharde wegen, maar dat gaat met deze 4x2 ook prima lukken. Heb nu een 4x4 auto, waar ik ook nog nooit meer het terrein in geweest ben. Zou inderdaad geen idee hebben waar dat kan en mag. Bos genoeg hier, hoor, maar oh wee als ze je snaaien (en er wordt fanatiek gecontroleerd)…

    Reden voor nu een 4x2:

    -stuk goedkoper, zowel in aanschaf als in dagelijkse (brandstof) kosten

    -mogelijkheid lpg-onderbouw (komt bij 4x4 achterin de auto).

    -heb 'm paar een paar keer per jaar voor korte stukjes als trekauto nodig, en dan kom ik (net) toe met die 1200kg.

    Hier dus nog een die -sorry jongens- geen lid wordt van een evt. Duster-club, maar wil best een keer langs komen tzt om iedereen lekker te maken met die stoere bak die ik ga krijgen! :D

  • Wiend

    Misschien is het beter dat er alleen mensen reageren die wel het avontuur met zo'n auto aan durven gaan ;-) ? Er zit toch niets voor niets 4x4 op?

  • RichardMCV

    Ik heb zitten denken welke versie ik van de Duster zou bestellen als ik de MCV verkocht heb. neem ik de 4x4 of toch de 4x2? Onder de noemer “wat niet is kan nog komen” de 4x4 bestellen is natuurlijk mogelijk, maarik heb nog nooit echt behoefte gehad om het terrein in te rijden. Ik zou het alleen nemen omdat daar de ESP op leverbaar is.

    Maar aan de andere kant… ik heb een rustige rijstijl dus ESP is niet zo noodzakelijk. Dus ik kan rustig de 4x2 bestellen. Deze voldoet ook nog eens beter aan één van de criteria die ik stel bij een auto. Wat er niet op zit kan ook niet defect gaan.

    Ik heb ook nog geen onderhoudsboekje gezien met de juiste gegevens over het 4x4 systeem. Logisch zou namelijk zijn dat dit extra onderhoudskosten met zich meebrengt, lijkt me…. Daarnaast is de 4x2 ook nog een stukje goedkoper.. en de laadruimte is groter…. auto is lichter….. maar uiteraard heeft ieder zo z'n redenen om zijn of haar eigen versie te kiezen..

    Een Dusterclub heeft voorlopig nog geen bestaansrecht, vrees ik…

    Groetjes,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • ger 52

    Lien, we zijn het vaak eens! wanneer ontmoeten we elkaar, als we ons inderdaad verplaatsen in een Duster? Op de dusterdag 2011???, MAAR IK GA MET DE AUTO NIET DE ZANDBAK IN, SLECHT VOOR DE LAK EN JE KOPPELING!

  • Wiend

    > Ik heb zitten denken welke versie ik van de Duster

    > zou bestellen als ik de MCV verkocht heb. neem ik

    > de 4x4 of toch de 4x2? Onder de noemer "wat niet

    Puur praktisch gezien heb je natuurlijk niets aan 4x4 in Nederland. Goed, van de winter was het erg makkelijk met de gladheid maar dat is maar eens in de zoveel jaar. Ga je er regelmatig mee naar de wintersport dan is het een overweging waard. Je komt met een 4x4 (en winterbanden) makkelijk weg daar waar anderen blijven staan. De trekkracht zal iets groter zijn, misschien makkelijk voor een caravan. En in theorie kan je er mee het terrein in, bijvoorbeeld zandwegen / modder, al weet ik niet hoe geschikt de Duster daar voor is. Als je nuchter nadenkt heeft het in Nederland nauwelijks zin om een behoorlijk bedrag extra uit te geven aan 4-wiel aandrijving omdat je dat nauwelijks zal gebruiken.

    Maar….. het is natuurlijk wel leuk. Als ik een 4 wiel aangedreven Duster zou hebben dan zou ik er ook wel wat mee in het terrein willen stoeien. Daar wordt ie vies van, maar met een beetje beleid blijft ie wel heel een deukvrij ;-) Een club zou daar een heel leuk hulpmiddel bij zijn ;-)