Franse milieuactivisten voeren haatcampagne Duster

  • webmaster dacia

    Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/09/lol-hippies-voeren-haatcampagne-tegen-dacia-duster

    De Duster van lowbudget-merk Dacia was nou niet bepaald de grootste aanwezige benzineslurper op de Autosalon van Genève. Toch werd de SUV het mikpunt van protesterende boomknuffelaars uit Frankrijk. Hij zou namelijk bergen CO2 uitstoten. En dat pikken de Franse lefties niet langer!

    Renault-dochter Dacia wil in totaal 20.000 units van de Duster slijten in Frankrijk. De actievoerders willen dat niet. Zij vinden namelijk dat het een milieuvervuilend onding is dat poolkappen laat smelten en de ozonlaag doet verdwijnen. Of iets in die richting. De site Duster.fr moet daarom iedereen ervan overtuigen dat de Duster geband moet worden uit het Franse straatbeeld.

    In Genève waren LesGreenwashers aanwezig op de beursvloer om iedereen luidkeels te overtuigen van hun gelijk. Schreeuwende auto-haters tussen nietsvermoedende autoliefhebbers, het is een mooi contrast. Check het filmpje!

  • Lien78

    Laat die lui een baan zoeken en wat nuttigs gaan doen. Zooooo vermoeiend, dat gebrul in de ruimte….

    Als ze nou bij Hummer op de stoep stonden te gillen, à la, maar de Duster, nou sorry: dat neemt toch niemand serieus dan?

  • Sandinista

    Zeker in Frankrijk ook het spotje uitgezonden waar Dacia oproept tot revolutie ?

  • Avaka

    LOL :D

  • alex_ander

    misschien is het wel een onderdeel van een reclamestunt … toch weer aandacht voor de dacia.

  • GJ

    Gezien de beoogde verkoopaantallen is de negatieve milieuimpact veroorzaakt door Duster een stuk groter dan die van Hummers e.d.

  • remcora

    Tja, waarom moet er zo nodig weer een suv op de markt. Het zijn onnodig grote en zware auto's en in deze tijd moet er nu eenmaal eens gekeken worden naar meer duurzaam autorijden. Je kan we fel reageren op zogenaamde lefties of zo, maar die mensen doen tenminste iets aan tegengas. Autorijden,en zeker Daciarijden is prima, maar doe het dan een beetje maatschappelijk verantwoord. Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat het dan maar actievoeren moet worden tegen nog zwaardere auto's, zoals hummers etc.

    Ik hoop dat er nog eens een verbod komt op dit soort auto's. Het blijft tenslotte gewoon een vervoermiddel en geen verlengstuk van je persoonlijkheid. Alhoewel…. de no-nonsense van mijn mcv past wel bij mijn persoon. Gewoon rustig rijden, lekker zuinig, geen overtollige apparatuur en dus min of meer verantwoord. Zo dit was mijn preek op de week.

  • Sandinista

    Er is een tijd geweest dat Renault voorop liep met zuinige auto's (R4GLT R5GTL), maar tegenwooordig in vergelijkingstests lopen ze in de achterhoede. Als je VW bluemotions bekijkt moet Renault nog een behoorlijke inhaalslag maken. Het verbruik van mijn Sandero 1.2 valt me tot nu toe tegen: net als mijn 19 jaar oude Mazda 323 1.3-16 ook 1:14 bij een zelfde rijstijl en ook 950 kilo voort te duwen. Van je kilometerkosten gaat ongeveer de helft naar benzine, zie bijvoorbeeld kilometerkosten calcutator op www. autoweek.nl . Van auto's primair bedoeld voor landen waar men wat minder heeft te besteden had ik dan ook betere verbruikscijfers verwacht. De duster met een motor vergelijkbaar met de 1.2 FSI motor van Volkswagen zou misschien 2000 euro duurder zijn, maar bij 25.000 km/jaar in twee jaar terugverdiend.

  • GJ

    Als het om vervuiling gaat is een MCV minstens zo slecht als de meeste (kleinere) SUV's, dus als het om duurzaamheid gaat pleit het niet voor jou dat je een MCV hebt. Ik vind het op zich prima dat je daarin rijdt, maar doe niet of je zelf maatschappelijk verantwoord bezig bent.

  • HenkM

    LPG ????