Bij wie is het gaspedaal probleem opgelost.

• harry

Aanvulling op mijn eerdere bericht, de Dacia mag nog een paar jaartjes blijven heb ik besloten.

De onderhandelingen met de Fiat dealer voor de Panda 1.2 waren nou ook weer niet zo'n succes, hij kon geen fatsoenlijk bod doen.

Qua dealer zoek ik het maar eens bij een ander, das beter voor mijn hart, haha.

Op zich doet de auto het helemaal niet slecht, maar ik vind een beetje service ook belangrijk!

• Willem M

Naar aanleiding van een email en diverse brieven ben ik vanmiddag gebeld door Renault Nederland, afd. Klantenservice. Men betreurt de hele gang van zaken en verzekerde me dat er aan gewerkt wordt. De datum van de software-update wordt op dit moment geschat op 2e helft 2010. Ik heb aangegeven hier geen genoegen mee te nemen omdat dan bijv. 31 december ook nog zou kunnen en ik al veel te lang wacht.

De mevrouw van de klantenservice begreep dit en heeft toegezegd dat zij zou proberen bij de techneuten wat meer info en een wat exactere planning los te peuteren en zal binnen een week terug bellen. Ik heb gevraagd of ik deze mededeling ook op papier kon krijgen en dat was geen probleem. Zij zou dit doen ná het beloofde telefoontje van volgende week.

Binnenkort dus (hopelijk) meer….

• Jack

Bij mij hebben ze bij de 30.000 km. beurt het gasklephuis gereinigd en afgesteld.

Dit leek (wat) resultaat te hebben, maar dat voelde misschien ook zo omdat je dat graag zou willen.

Helaas heeft dit toch echt geen significant effect.

Ik vind trouwens ook dat de motor erg traag reageert op het gaspedaal.

Jack

• ronfiets

Ik heb afgelopen vrijdag mijn 1.2 Sandero opgehaald. Tijdens de testrit in december 2009 was het mij niet opgevallen, maar ik had toen een Megane diesel met een behoorlijk zware koppeling. Dus dan voelt een benzine auto met een lichte koppeling altijd wat vreemd aan.

Nu mijn eigen 1,2 uitgebreid getest en het valt mij op dat als je te voorzichtig gast geeft, onder de 2000 toeren, het “zelfdenken” van het gas optreed. Geef je echter gas en laat je het toerental oplopen naar 2000-3000 toeren dan trekt de auto normaal op. Dit zijn de situaties zoals je bij een stoplicht hebt en met het overige verkeer mee wilt optrekken.

Bij het parkeren en manoeuvreren op lage snelheid waarbij je de motor geen 2000 of meer toeren wilt laten maken treed het zelfdenken inderdaad op. Vroem-vroem zonder dat je het pedaal zelf bedient. Persoonlijk vind ik dit niet storend, gaspedaal regelt zelf de hoeveelheid toeren zodat je rustig kunt parkeren etc..

Natuurlijk speelt de bediening van de koppeling ook een rol, het aangrijppunt is lastig te voelen, maar als je je niet laat afleiden door het zelfdenkende gas kun je prima met je koppeling spelen om je snelheid te regelen.

Mijn conclusie: mijn bezorgdheid naar aanleiding van alle berichten hier is vervallen. Elke auto heeft zo zijn eigen mindere zaken. Ik heb als overbrugging van mijn dealer even een Scenic gereden, de stand van het gaspedaal t.o.v. de rem was erg ongelukkig, persoonlijk zou ik dat wel een probleem hebben gevonden.

Kortom, bezitters en toekomstige bezitters: met een beetje gebruiksaanwijzing is er prima mee te rijden.

Met alle respect voor iedereen die het als vervelend ervaart, ik kan daar zelf ook heel pietluttig in zijn, blaas het probleem niet op een geniet van je auto!

Ik wil nog een ander gegeven meegeven: Wij hebben destijds proefritten gemaakt in een 1.4 en een 1.2. Beide auto waren behoorlijk lawaaierig bij 120 km/u. Onze 1.2 is veel stiller, lijkt zelfs bij 120 weer iets minder te worden dan bij 100 km/u!

Wat ons betreft een meevaller. Wellicht spelen de banden een rol? Onze auto heeft ContiEcoContact 3 sloffen meegekregen.

Groet, Ron

• GJ

Het nieuwe rijden kan je dan wel vergeten met zo'n Sandero. De voordelen van de lage aanschafkosten raak je dan weer kwijt aan de hogere brandstofkosten lijkt me.

• ronfiets

Hallo GJ,

Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Het gaspedaal stuur juist de motor aan om zo weinig mogelijk brandstof te gebruiken.

Dat je om normaal op te trekken meer toeren moet maken is niet ideaal maar het verbruik zal er maar iets door toenemen.

Natuurlijk ga ik dat volgen de komende maanden en zien of de door Dacia beloofde 1:16/17 haalbaar is.

Groet, Ron

• Frank

Ik rij sinds vorige week met een Sandero 1200 en heb na 600 km. (nog) geen hinder ondervonden van het zelfdenkend gaspedaal.

Veel rijplezier voor weinig geld.