de Duster rijdt prima!

  • Lien78

    Zo, eindelijk, hij is er: de Duster! Vandaag mocht ik er een stukje in proefrijden, en mèn, wat een stoere bak!

    Hij is om te beginnen GROOT. Ik ben een Terios gewend, en da's echt een Panda vergeleken met de Duster. Wordt even wennen, dus, met inprakeren. ;)

    Instap is fijn hoog (afstand grond tot zitting is 65cm, en instelbaar bij de Lauréate), hij zit prima (lekker stevige stoelen met flinke zijsteunen erin). Meer dan genoeg hoofdruimte, beenruimte is ook prima. Hij stuurt makkelijk, en heeft een belachelijk kleine draaicirkel voor zo'n bakbeest.

    Kofferruimte is enorm. Kun je echt een hele hoop in kwijt.

    Ik reed in een bruine, echt ook een heel fraaie kleur in het echt. De bruine afwerking binnenin viel me reuze mee. Zilver had ik mooier gevonden, maar dit gaat me zeker niet storen. Er zitten fijne bekerhouders voor- en achterin, altijd makkelijk. Jammer dat er geen middenarmsteun in zit, maar dat zou achteraf nog kunnen. Bekleding van het dak is lichtgrijs, dus toont ruimtelijk. Al denk ik wel dat er in de mijne een open dak komt tzt. Net als in mijn Terios nu. De bekleding van de stoelen is zwart met een grijze soort zebra-achtige print erin. Keurig, maar gezien onze hond komen er in de mijne toch stoelhoezen. Het dashboard is donkergrijs en erg plastic-achtig, maar dat heb ik nu ook, en stoort me niet.

    Wat wél raar is: de bediening voor de electrische voorramen zit in de middenconsole, maar er zitten wel uitgestanste gaatjes in de portieren, waar je die bediening zou verwachten. Raar….

    De radio is lelijk en niet best: ik zou 'm er zéker niet bijnemen voor dat geld (500e). De flippertjes aan het stuur mis je zeker niet, want de radio zit pal naas je op de middenconsole, dus daar kun je zonder te gaan verzitten bij.

    Dus: van mij mag hij komen. Nu wachten tot eind juni, dan is de mijne er al. In Bleu Minéral, mooooooooi!

  • Sduster

    mooi dat je er tevreden over bent!

    Wat vond je van het geluidnivo (vooral boven de 100km/h) van de benzineversie?

  • PD3JCW

    De 4x2 versie heeft een 5-bak, bij 120 km/h maakt de motor 4000 toeren in z'n 5 vijf wat je best goed hoort….

    De 4x4 versie, die ik besteld heb, heeft een 6-bak dus ik hoop dat ie wat minder toeren maakt bij 120 km/h.

  • ger 52

    Lien, het gaat een toppertje wonen en je hebt gelijk, bouw je radio over, want dit kan echt niet . 495 euro vragen voor zo'n simpel basic radiotje.

    Hij zit lekker hoog geplaatst dus bediening geen enkel probleem. Er zijn meer auto's met de raambediening in het midden. Smart b.v. .Is even wennen maar valt mee te elven. De hoogteverstrelling gaat ook heel soepel en is traploos. Zeer belangrijk punt voor het confort van deze auto.

  • Daciast

    Hoop er niet al te veel op PD3JCW… De 6-bak heeft andere verhoudingen dan de 5-bak!

    Uit de specificaties:

    1000 toeren per minuut in de 5e versnelling, 4x2 -> 30,99 km/u

    1000 toeren per minuut in de 6e versnelling, 4x4 -> 31,83 km/u

    De 4x4 heeft vooral een kortere eerste en tweede versnelling. Daarna zou je het haast kunnen vergelijken met de 4x2, een versnelling lager (dus zeg maar 4x2, 3e versnelling = 4x4, 4e versnelling)

  • sergeh

    Nog even wachten, maar alvast heeeeel veel plezier en veilige km.

  • Lien78

    Dank voor alle leuke reacties.

    Betreffende het geluidsniveau boven de 100 km: boven de 105km begin je ‘m flink te horen. Met 120km. draaide hij gister zo’n 3800 toeren, dus sja: stil is 'ie niet, nee. Maar ik heb dus een Terios nu als referentiekader, en ik kan je vertellen dat die hééél wat luidruchtiger is. Dus: ik kom er stilletjes bij te zitten zo. ;) 't Is allemaal relatief.

    Hij trekt best OK op, maar verwacht geen snelheidsduivel. Daar is het natuurlijk ook de auto niet naar.

    Heb vanmorgen nog even contact gehad met de dealer, en het schijnt er behoorlijk storm te lopen voor de Duster, en van allerlei soort volk: een meneer wilde er zijn Jaguar op inruilen. Ik bedoel maar. Maar reken er dus op dat vanaf nu de levertijden op zullen gaan lopen. De mijne is 3 maart besteld, en komt (als eerse van de Bochane-groep) eind juni binnen. Dan heb ik ‘m zo half juli, want hij moet nog op lpg gezet worden. Ik was de eerste die ’m echt bestelde en moest dus ook al 4 maanden wachten. Maar dat is het wél waard, vind ik.

    Mensen, succes met proefrijden en uitzoeken, en als we elkaar straks tegenkomen, even toeteren/zwaaien natuurlijk! (ik heb een blauwe)

  • Leo Klepper

    @lien78: wat kost dat nou, een Duster op LPG?

  • ger 52

    LPG.?? Ik heb mijn Duster besteld, men kon formeel nog geen LPG op de order zetten omdat deze (nog) niet beschikbaar is. Dit zou voor aflevering nog wel geregeld zijn, verwacht men. Mocht dit niet zo zijn, dan moet er nog wat worden afgestemd in verband met een latere inbouw. Formeel vervalt de 5 jaar garantie als deze na aflevering wordt ingebouwd. De zaal waar ik de Duster besteld heb verwacht dat deze net zo duur is als in de MCV, dus 1999,00 euro.

    Van een ander filiaal van dit bedrijf ontving ik een offerte met stelpost 2700,00. Dat lijkst me heel onwaarschijnlijk.

    Vanwege de grote wielen kan er ook een royale LPG tank worden ingebouwd en dat is best prettig. Voor de vierwiel versie is nog geen oplossing. Daar gaat vermoedelijk een plattere tank in de bagageruimte in. Wil je zeker weten of de lpg installatie op tijd leverbaar is, informeer dan via http://www.eurogas.nl/index.aspx?ItemID=905 . Ik verwacht dat veel Dusters op LPG zullen worden geleverd. Als vuistregel hanteert men een omslagpunt van 12.000 km per jaar. Voor de Duster kan hij wel eens een stukje lager liggen vanwege het een te verwachten pittige brandstofverbruik.

  • kees

    Heb vandaag ook even de Duster bij de daeler mogen bekijken , zag er mooi uit maar helaas is dit niks voor mij kon achterin niet normaal uitstappen binnenruimte achter erg klein.

    het mideen stuk is gewoon Sandero voor de rest moest er teveel bijleggen voor een nieuwe MCV is nu 2,5 jaar oud en krijg maar 8500 euro terug moet er wel weer +- 8500 bij nee verlies teveel op mijn MCV en deze rijd nog prima .