de Duster rijdt prima!

• Herke & Brigit

Ook ik heb vanmorgen met de Dacia Duster mogen proefrijden.

Dat is uitermate goed bevallen.

Een compleet verslag van deze proefrit lees je hier: http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?gr=770909#480632

Herke & Brigit

http://mcvjournaal.punt.nl/

• GJ

Voor die 495 euro krijg je ook stuurbediening. Ook zo'n feature dat als je het ooit gehad hebt, je nooit meer wat anders wilt.

• RichardMCV

Volgens mij zijn de diverse dealers in den lande overspoeld met Dacia-rijders die een proefrit willen maken.

Ik heb mijn proefrit kunnen verzetten van aankomende zaterdag naar vandaag.

Een zeer compleet en uitgebreid verslag vind je hieronder:

Proefrit met de Duster

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Sduster

Richard,

Voor wat betreft het geluid: Jij geeft een verschil op van 5 db tussen de Duster en de MCV bij 120km/h.

Dit betekent meer dan een verdubbeling in geluid (elke 3db is een verdubbeling) tov de MCV. Is het echt zo erg?

Heb je ook nog gekeken naar het verbruik tijdens de testrit?

• harrym

Beste richard, ik ben het deels met je eens…

Laten we positief beginnen, jij hebt inderdaad objectief aangetoond dat de MCV een stukje stiller is dan de Duster, met je dB meter.

Ook goed is dat je in exact dezelfde omstandigheden hebt getest met de MCV!

Nu het volgende, en ik hoop dat ik je daarmee van dienst kan zijn, het verhaal van het elastiek klopt niet helemaal, want die geeft toch nog iets door, en een binnenspiegel is bepaald niet trillingsvrij.

Daarbij is de locatie niet helemaal juist, want die moet op oorhoogte zijn van de bijrijder voorin, dus bijvoorbeeld hoofdsteun omlaag, dB meter erbovenop.

Dan zie je dat de meting fors lager uitvalt, want dit waren angstaanjagend hoge waarden waarbij we onvermijdelijk gehoorbescherming inmoeten!

Als je het nog secuurder wilt de meting twee keer uitvoeren op dezelfde weg (heen en terug), met de aanjager uit, radio uit, op een redelijk windstille dag zonder regen.

Succes, en zie dit als opbouwende kritiek!

m.v.g. Harry

• harrym

Voor Richard nog een aanvulling op het vorige bericht m.b.t. de gereden snelheid waarbij je meet.

Voor een nauwkeurige meting kun je beter de snelheid aanhouden met behulp van een TomTom.

Dit benadert de werkelijk gereden snelheid beter, en zo poets je tellerafwijkingen eruit.

De kans bestaat namelijk dat je met de Duster op nieuwe banden sneller rijdt als met de MCV bij 120 op de teller.

Groeten

• Sduster

Richard,

Ik zag dat de Duster waar je in hebt gereden geen isolatie onder de motorkap zat.

Op ander foto's is dit wel te zien… Weet jij hier meer van?

• B@TO

Hier een link naar Telegraaf site met filmpje rij impressie

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/6581039/__Autovideo__Dacia_Duster__.html?p=4,1

Gr BATO

• Herke & Brigit

Beste Ger,

Wat me opvalt is dat je steeds het te verwachten pittige brandstofverbruik van de Dacia Duster aanstipt.

Nu zal de Dacia Duster zeker geen zuinigheidswonder zijn.

Maar ga je de Duster vergelijken met de (duurdere) concurrenten zoals de Kia Sportage en de Hyundai Tucson dan ik denk dat de Dacia Duster relatief veel zuiniger is.

De Kia Sportage en de Hyundai komen op een gemiddeld verbruik uit van 1 op 9 (bron: www.autoverbruik.nl) en ik verwacht dat de Dacia Duster in de praktijk een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5 à 1 op 13 zal halen en dat is toch heel veel zuiniger als de concurrentie.

Herke & Brigit

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Lien78

@Leo Klepper (en anderen die het willen weten): Eurogas in Zeewolde heeft een Duster gehad in begin maart, om te testen of het mogelijk was 'm op lpg te zetten, en hoe dan etc. Ik heb ze gesproken, en het op lpg zetten was mogelijk voor de 4x2 in een grote 69-litertank op de plek van het reservewiel. Voor de 4x4 versie moest nader gekeken worden, maar dat zou een achterbak-verhaal worden.

Kosten zouden gelijk liggen aan de lpg-inbouw voor de Logan, te weten 1999 euro. Ik heb dat bedrag ook op mijn bestelcontract staan. De garantie komt NIET te vervallen (dat was voor mij een heet hangijzer namelijk).

Van de week heb ik nog contact gehad met de dealer (Bochane, na de proefrit) en het verhaal was dat lpg geen probleem gaat worden, en er binnenkort definitieve goedkeuring komt. Ze hadden daar ook al meer Dusters verkocht met lpg-inbouw achteraf.

Hier komt er dus een Duster Lauréate, in Bleu Minéral, met lpg-inbouw achteraf (hopelijk met de dop onder het bestaande klepje, is plek voor, lijkt het) en een -gratis optie!- reservewiel (leuk voor in de schuur hier, je weet nooit wanneer je ‘m nodig hebt). De radio mogen ze houden; ik verhuis mijn huidige Pioneer mee. Speakers zitten er trouwens dan óók niet in, maar dat regelt de dealer voor me. Ws. komt er ook een trekhaak onder, en ik dnek hard over een open dakje achteraf (want da’s zó fijn!).