Logan MCV of knappe tweedehands

  • Rudo

    Hallo,

    Ik ben toe aan een andere auto en wil een ruime gezinsauto. Ik wil de auto graag op LPG laten rijden aangezien we ongeveer 25000 kilometer per jaar rijden.

    Ik heb nu een Xsara picasso en die bevalt op zich wel, behalve dat de achterstoelen een beetje krot zijn (maar daar zitten in principe alleen mijn kinderen en zij hebben er geen last van) Maar goed, die komt uit 2002, heeft 200.000 kilometer op de teller staan, dus tijd voor wat anders.

    Nu heb ik heel veel tests gelezen en die zeggen bijna allemaal het volgende: “gezien het prijskaartje mag je niet te veel verwachten, maar toch zeer degelijk” Minpuntjes zouden zijn het geluidsniveau, soms het sturen een beetje vaag en het verbruik. Andere opties voor mij zouden zijn een Hyundai Trajet uit 2007, een Seat Alhambra uit 2006 of een Renault Grand Scenic uit 2006. Maar ik kan ook voor een Logan gaan van een jaar oud en daarme nog 3000 euro besparen

    De voordelen voor een Dacia zijn: Het is nieuw dus kan ik de auto langer anhouden (als ik een auto na 200.000 kilometer in wil ruilen, dan kan ik er dus 8 jar mee doen), de auto is ruim genoeg en biedt plaats aan 7 volwassenen. Hij is de goedkoopste van alle opties (qua verbruik en qua wegenbelasting) Mijn grootste stoorzender van deze auto zou het geluid kunnen zijn…. is daar nog wat aan te doen?

    Ook de andere auto's zijn ruim genoeg (al twijfel ik over de middenstoel van de renault) maar wellicht wat luxer afgewerkt. Echter door dat de auto's al weer 75.000 kilometer op de teller hebben staan, zal ik er 3 jaar korter mee voort kunnen.

    Hoe zien jullie dit?

    Wat is jullie afweging geweest om een Dacia te kopen?

    Zouden de mensen die nu al 4 of 5 jaar een Logan MCV rijden weer een nieuwe kopen?

    Groetjes van Rudo

  • Jubbels

    Mijn afweging om een Dacia te kopen waren de volgende:

    Afgelopen januari ben ik met de vut gegaan en moest dus mijn lease-auto inleveren (Opel Zafira)

    Aangezien wij al jaren gaan kamperen in Spanje had ik een auto nodig die qua ruimte niet onderdeed voor de Zafira.

    Persoonlijk maakt het mij niet uit hoe een auto uitziet, als hij maar functioneel is, maar er zullen genoeg mensen zijn die nooit een Dacia zullen kopen.

    Ben in juni vorig jaar gaan kijken voor een MCV. Toen liep nog de actie “€ 1.000,00 extra op een inruiler”.

    We hebben toen de Opel Corsa van mijn vrouw ingeruild. In september werd de MCV toen geleverd.

    Voor wat betreft ruimte zit je bij een MCV heel goed.

    En wat betreft het geluid, het valt best mee. Er zitten Debica banden op en ik heb hier en op andere Dacia-fora gelezen dat met andere banden het geluid een stuk minder wordt.

    Aanvullende isolatie is mogelijk, maar dat zal niet goedkoop zijn.

    Met de Debicabanden maakt de MCV wat meer geluid dan de Zafira vanaf 100 à 110 km/h. Zal ook een kwestie van wennen zijn.

    Ook het verbruik valt best mee, hangt ook af van je rijstijl. Vaag sturen heb ik nooit iets van gemerkt.

    De binnenkant is wat sober uitgevoerd t.o.v. andere merken maar alles is functioneel.

    De stoelen zitten goed, beter dan de stoelen in de Zafira, althans voor mij.

    Als je een MCV nieuw koopt heb je standaard 3 jaar garantie en dit is ook nog te verlengen voor een klein bedrag naar 5 jaar.

    Plaatwerkgarantie is 6 jaar.

    Aabgezien de MCV pas sinds 2007 hier op de markt is zullen nog niet veel mensen ingeruild hebben, alhoewel ik op dit forum toch wel al geluiden hoor om in te ruilen voor een Duster::o

    Ik zou zeggen, ga eens naar een dealer en maak een proefrit……………………….

  • Mark

    Over geluidstoestanden kan ik niet echt meespreken aangezien je voor een benzine zou gaan, ik rijd een diesel 85 pk.

    Aangezien diesel toch zowiezo al rumoeriger is en ik bij normale snelheden geen enkele hinder ondervind denk ik dat dat rumoerig zijn iets is wat in sommige mensen hun hoofd speelt.

    Normale snelheden bedoel ik 120/130 op de snelweg en dan versta ik de kids goed op de achterbank en zij ons, de motor hoor je (diesel) maar das normaal vind ik.

    Voordien reed ik met een Mondeo en dat was een lawaaibak op de autosnelweg …

    Persoonlijk vind ik de stoelen wat kort van zitvlak, maar da's iets wat anderen hier dan weer niet beamen, dus das ook weer iets persoonlijks.

    Afwerking binnenin is nu met de phase 2 heel mooi geworden, ik heb phase 1 nog en kijk eerlijk gezegd jaloers naar de phase 2 :S

    Materialen voor binnenafwerking zijn ook niet meer zo hèèl goedkoop zoals in de phase 1.

    Ik rijd er nu 2 jaar mee en als ik opnieuw moest kopen kocht ik een phase 2, conclusie ikke ben tevreden erover.

    Heb voordien ook in beraad gestaan om een 2e-hands picasso, zafira of scenic te kopen maar de prijs tegenover de leeftijd en km's deden me toch naar de Dacia gaan.

    En vooral die koffer ! Ik vond in geen enkele klasse, zelfs 2ehands, een degelijke jonge wagen rond dat bedrag dat zo'n koffer bied of ik moest gaan voor een galaxy, alhambra, sharon of espace van 8/9 jaar oud, nee dankuwel!

    De zafira, picasso of scenic moeten het stellen met minstens 1/3e minder kofferruimte

    En aangezien je zelf kids hebt zul je heel goed weten welke luxe een grote koffer is met kinderen ;)

  • Mark L

    Je wilt op gas rijden dus moet je de 1.6 16V nemen, in deze moterversie is de mcv standaard voorzien van geluidsisolatie (de diesels hebben dit ook). Verbruik is wel redelijk hoog, van 8l/100km bij snelweg tot ruim 10l/100km bij stadsverkeer en bij het trekken van de caravan oplopend tot boven de 15l/100km (gemeten rijdend op lpg, bij benzine ligt het verbruik iets lager). De wagen is eenvoudig maar degelijk afgewerkt, je hebt zeker niet het gevoel in een crisisbak rond te rijden. De enorme ruimte is een enorme plus, het gebruik van veelvuldig plastiek heeft hier ook een voordeel aan. Het is namelijk gemakkelijk afwasbaar en bovendien ook nog goed krasbestendig. Ik rijd een phase I, is ruim 2jaartjes oud met 30000km op de teller en nog geen problemen met deze wagen gehad.

  • Herke & Brigit

    Met de aanschaf van een Dacia Logan MCV koop (zeker met kinderen) een zeer ruime en goedkope 5 of 7 zitter.

    Met betrouwbare techniek, terwijl alles wat je nodig heb er toch op zit. De rijeigenschappen zijn prima en het geluid is boven de 110 km p/u zeker aanwezig maar wordt nooit storend.

    Ten opzichte van de concurrenten is de Dacia Logan MCV goedkoper qua prijs, goedkoper in de wegenbelasting, zuiniger, goedkoper in onderhoud en je hebt in ieder geval 3 jaar garantie.

    Een proefrit is trouwens de manier om de Dacia Logan MCV goed te kunnen beoordelen.

    Je levert overigens wel wat in: namelijk status en bij sommige nederlanders ligt dat heel gevoelig.

    Heel veel info over de Dacia Logan MCV vindt je overigens hier: http://mcvjournaal.punt.nl/?gr=766630

    In ieder geval succes met je keuze.

    Herke & Brigit

    http://mcvjournaal.punt.nl/

  • Pilo

    De MCV (1.6 16 V Laureate op LPG ) valt me alleen maar mee.

    Ik kom uit een V 70, de zit van de MCV is hoger en niet veel minder comfortabel en de kofferbak is groter.

    Als je er Michelin banden onder legt, is het geluid prima.

    Er zijn nog een paar voordelen.

    Door de lage aanschafprijs is de verzekering een stuk goekoper. Ik betaal (met nogal wat schadevrije jaren) € 37 p.m. all risk.

    Ook de kosten voor een beurt en onderdelen zijn goekoper dan bij de “echte” Renaultmodellen. Mijn vrije garage is zelfs een stuk duurder dan de off. Dacia dealer.

  • GJ

    Wij hebben een MCV 7p gekocht omdat dat enige betaalbare 7-zitter was/is. Alternatieven voor dezelfde prijs waren ex-lease Zafira's met 2 kleine opklapstoeltjes achterin en heel veel km's op de teller.

    Als je geen 7 zitter nodig hebt is er veel meer keus op de tweedehandsmarkt en kan je voor de prijs van een nieuwe MCV comfortabelere en beter afgewerkte stationwagens vinden van maximaal 3 jaar oud.

  • HenkM

    “toch wel al geluiden hoor om in te ruilen voor een Duster” (tu)

  • Avaka

    Als je LPG wilt rijden kom je automatisch op de 1.6 16v. Het geluid van deze wagen zit letterlijk tussen de oren. Bij 120km/h kan je prima een gesprek voeren op een normaal stemnivo. De motor is inderdaad hoorbaar maar heeft mij nog nooit gestoord. Het verbruik op LPG zal rond de 1 op 10 zitten. Als je kinderen hebt ga dan voor de 7-zitter en koop hem lekker nieuw. Zelf heb ik voor het eerst in mijn leven een nieuwe auto kunnen kopen. Heb hem nu bijna 2 jaar en ruim 40k op de teller. Alles doet het nog en nog niks afgebroken, geen piepjes en kraakjes. Perfecte auto als je niet gevoelig bent voor status.

    Mijn afwegingen heel in het kort:

    Lekker nieuw rijden

    Belachelijk veelzijdig die 7 zitter

    Enorm veel ruimte

    Prima wegligging en stuurgedrag (hoezo vaag?).

    3 jaar garantie en deze aangevuld tot 5 jaar.

    Lekker goedkoop met verzekering

    Goedkoop in onderhoud

    Goedkoop rijden op LPG

    Van plan om er minstens 8 jaar mee te doen, waarschijnlijk 10 jaar (en dan een Duster?)

  • toine60

    Rudo,

    Ook ik heb voor dezelfde keuze gestaan als jij. Ik rij dan niet zoveel kilometers met de Dacia, omdat ik voor mijn werk gemakkelijk een auto van de werkgever kan gebruiken, maar ik was wel op zoek naar een ruime auto met de mogelijkheid om met 7 personen erin te zitten.

    Ik had eigenlijk maar een paar eisen: de achterpassagiers moeten met gemak 200 tot 300 km kunnen zitten, zowel kinderen als volwassenen. Ook de beenruimte was een punt waar ik erg veel waarde aan hechtte. Als tweede, de ruimte bij 5 personen moest minimaal, liever meer, zijn dan in de astra stationwagen. Als derde weinig kilometers. In 9 jaar heb ik met de astra 100.000 km gereden en de auto gekocht met 32000 op de teller. En als laatste geen gekke elektronische poespas als anti slipregeling, progressief stuur enz. ABS en airco was een pre.

    Ga je dan kijken naar een goede betrouwbare 2e hands wagen met weinig kilometers met die specificaties kom je snel in een minivan of een zafira. De kosten van deze auto's, als je ze al met weinig km kunt vinden, van 3 jaar oud liggen beduidend hoger dan de Dacia. Daarbij opgeteld alle positieve en negatieve reacties op dit forum (sommige een beetje overdreven) en andere sites heeft mij doen besluiten de MCV 1.6 MPI te kopen, een veilige, nieuwe auto zonder al te veel poespas.

    Ik heb de fase 2 nu bijna (nog 1 maand) 1 jaar en heb er geen moment spijt van gehad.

    Heel veel succes met het nemen van je beslissing. Een goede raad, ga eens op je gemak kijken, maak een proefrit, kom op de landelijke dag kijken in juni en praat met de gebruikers. Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

    Toine