Verbruik koelvloeistof

• bernaa

Wat is een normaal gebruik van koelvloeistof??

In februari had ik problemen met mijn Logan Prestige het begon met het slecht lopen van de motor en dat bleek een kromme klep te zijn, zie mijn eerdere post.

Voor die tijd gebruikte hij nooit koelvloeistof maar nu staat hij al na 1000 Km onder het min. !

Ik heb ook het idee dat hij wat meer rookt en dat zou kunnen betekenen dat de koppakking lekt maar het kan ook een klem zijn.

Maandag maar weer eens bij Auto Haag Zeeuw in Delfgouw langs gaan om een en ander te laten controleren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Eerdere post:

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/10836607/ringetje-in-de-cilinder-daar-door-kromme-klepteels#msg-10836607

• DerRudy

Normaal mag er totaal geen koelvloestof verloren gaan , het is immers een gesloten systeem.

Dus mijn advies is: direct een afspraak maken met je dealer.

Succes en mgr

Ruud

• kees

Als er bij een warme motor overdreven veel witte rook uit de uitlaat komt is waarschijnlijk de koppakking lek of beschadigd ( tijdens het vervangen van de klep ) is deze ook vervangen of hebben ze die laten zitten.

Kleine uitleg Zwarte rook dan staat de auto te rijk afgesteld ( teveel benzine)

Grijze/ blauwe rook dan verbrand hij olie .

Witte rook koppakking ( is koelvloeistof )

• toine60

Bij het vervangen van een klep wordt normaal gesproken de kop van het blok gelicht en moet de koppakking en distributieriem vervangen worden. De enige andere mogelijkheid, maar dat is heel omslachtig en nog veel duurder door de zuigers te verwijderen. Dit zal in de praktijk nooit gebeuren.

Lekt de auto koelvloeistof en zie je nergens lekkages, dan is het zeer waarschijnlijk dat het de koppakking is. Er is nog een mogelijkheid, die is na de winter niet echt waarschijnlijk, is dat ze het koelsysteem niet goed ontlucht hebben. Dit kan tegenwoordig door de motor goed warm te laten draaien met de verwarming open.

Hoeveel heb je eigenlijk moeten bijvullen?

• Avaka

Je kan heel makkelijk controleren of je een lekke koppakking hebt. Schroef de dop van het koelvloeistof reservoir (bij warme motor eerst even de druk weg laten lopen, gebruik een doek). Dan de motor starten en met je hand gas geven (onder de motorkap met de gaskabel hevel). Als er dan bubbeltjes in je reservoir zichtbaar zijn heb je gegarandeerd een probleem met je koppakking.

De slang aanhechtingen kan je ook makkelijk controleren door even met je hand rondom te voelen. Koelvloeistof is plakkerig en soms zit er gelige, ingedroogd poeder achtig spul. Teken dat de klemmen even na gedraaid moeten worden.

Toevallig daalt bij mij het nivo ook heel langzaam. Eén van de klemmen lekt een ietsiepietsie. Binnenkort even langs de gasboer dus…….

• Knutselsmurf

Avaka Schreef:

——————————————————-

> Je kan heel makkelijk controleren of je een lekke

> koppakking hebt. Schroef de dop van het

> koelvloeistof reservoir (bij warme motor eerst

> even de druk weg laten lopen, gebruik een doek).

> Dan de motor starten en met je hand gas geven

> (onder de motorkap met de gaskabel hevel). Als er

> dan bubbeltjes in je reservoir zichtbaar zijn heb

> je gegarandeerd een probleem met je koppakking.

> De slang aanhechtingen kan je ook makkelijk

> controleren door even met je hand rondom te

> voelen. Koelvloeistof is plakkerig en soms zit er

> gelige, ingedroogd poeder achtig spul. Teken dat

> de klemmen even na gedraaid moeten worden.

> Toevallig daalt bij mij het nivo ook heel

> langzaam. Eén van de klemmen lekt een

> ietsiepietsie. Binnenkort even langs de gasboer

> dus…….

Alleen het gas geven onder de motorkap gaat een beetje lastig met een electronisch gaspedaal, dus voor die types zal je even achter het stuur moeten gaan zitten:D

• thei

Kan ook zijn dat ergens koelvloeistof lekt boven de uitlaat en dan zie je totaal niets van de doemgevallen van lekke koppakking en de vloeistof verdampt dan meteen.

Denk eerder dat dan ergens een klem niet goed aangedraaid zit,wordt een ritje dealer en dat hun het koelsysteem bij een koude motor afpersen,dan komt het lek wel boven water.

• Avaka

Zijn vrouwen toch nog ergens goed voor…………… ::o

• EricNL

Al die reacties in anderhalve dag zeg..

Een lekke koppakking hoeft niet aan het licht te komen door te kijken of er druk in het koelsysteem komt, of gasbelletjes. Ook kan je het omgekeerde doen en afpersen van het koelsysteem. Hierbij maak je juist druk op de koelvloeistof en kijk je of die druk zakt. Als je koelmiddel niveau daarmee zakt en uitwendig geen lekkage te zien is, kan dit ook een lekke koppakking zijn. Ik zou aanbevelen beide tests te doen om uitsluitsel te geven. Namelijk kan de ene test negatief uitpakken en de andere positief omdat de vloeistof in 1 richting gemakkelijker doorstroomt.

Maar zou er niet gewoon een luchtbel in je koelsysteem gezeten kunnen hebben? Als een luchtbel uit het systeem komt gebeurt dat in het reservoir. Als dan het niveau zakt en je lampje aan gaat lijkt het net alsof je lekkage hebt. Misschien is het daarom verstandig eerst op niveau te brengen en nogmaals te constateren dat het niveau zakt. Voor de garantie is het misschien handig om niet zelf aan het knutselen (bijvullen) te gaan, maar dit door de garage te laten doen. Dan hebben zij al een signaal dat het niveau ook echt gecorrigeerd is en dat er misschien meer aan de hand kan zijn.

Uiteraard moet bij de kleppen vervangen de cilinderkop gedemonteerd worden. Ik zou er blindelings vanuit gaan dat dan inderdaad de koppakking en overige pakkingen inclusief de distributie meegenomen worden. Aangezien de distributie een “slijtage” deel is, zou het kunnen dat die deels buiten de garantie valt, en dat je zelf een deel mee moet betalen. Ook daarom al zou het verstandig zijn het toch even na te vragen of dit wel gebeurd is.

• bernaa

Vandaag bij de dealer geweest en ze hebben het systeem afgeperst/ onder druk gezet en geen lekkages of terugloop van de druk gevonden.

Ze houden het op een luchtbel, dat moet dan wel een flinke zijn geweest!

Ik hoop dat ze gelijk hebben want nog pak weg een maandje dan moet onze Daas ons weer naar Zuid Frankrijk brengen en gezeur met koelvloeistof kan ik dan niet gebruiken.