chiptuning Duster?

  • Otto van barendrecht

    Wie heeft ervaring in chiptuning met de in de Duster gemonteerde 1,6 liter motor? Hoeveel extra vermogen kan je verwachten? Kan het technisch kwaad, de 1,6 motor schijnt toch al veel toeren te maken. Levert het extra trekkracht op voor een aanhanger? Wat kost zo'n tuning en bij welk betrouwbaar adres kan de auto worden aangeboden? Blijft de fabrieksgarantie van toepassing? Wie kan hier meer over vertellen

  • RichardMCV

    In principe is het motorblok uit de Duster gelijk aan de motor in de MCV; hooguitzou de software kunnen verschillen die in de UCH zit.

    Ik heb mijn MCV 1.6 16V laten chiptunen. Een duidelijk verschil is merkbaar. Echter van een standaard benzinemotor kun je maximaal 10% vermogenswinst halen ZONDER de levensduur aan te tasten. Een zichzelf respecterend tuningbedrijf zal niet over die 10% heengaan tenzij je dat expliciet wenst. Binnen die 10% is er geen vuiltje aan de lucht. Technisch geen enkel probleem.

    Mijn MCV is van 105 naar 112PK gegaan; het koppel is nagenoeg niet toegenomen, maar de koppelkromme is wel veel vlakker waardoor de motor beter reageert.

    Maar er moet nog wel het één en ander gebeuren om te kunnen chiptunen.

    Het hele verhaal vindt je hier:

    chiptuning van de 1.6 16V benzinemotor

    groetjes,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • LED-Lightning

    Richard heeft inderdaad gelijk, bij de benzineversies is wel wat winst te halen, maar heel erg veel is het niet. Meer winst kan behaald worden bij de dieselmotoren, want die hebben een turbo. Bij motoren voorzien van een turbo is met een standaard chip ongeveer 30% vermogenswinst te behalen. Met een chip op maat zou dat meer kunnen zijn.

  • Tom

    Veel hangt af van de veiligheidsmarge die de constructeur heeft ingebouwd en waar de tuners aan knabbelen. VAG motoren kunnen bv duidelijk meer aan voor je in de gevarenzone komt dan bv een PSA (mijn daily is van 170 pk en 350 Nm naar 208 pk en 452 Nm gegaan, zonder de minste betrouwbaarheidsproblemen). Hou wel rekening met mogelijk garantieverlies. Als er ooit iets moest gebeuren met de motor of aandrijflijn en ze stoten toevallig op de tuning zal je het in ieder geval mogen uitleggen.

    Wil je echt meer vermogen, ga dan voor een Dci. De winst die hier op kan gehaald worden is echt bruikbaar en voelbaar, voor een relatief beperkt bedrag. Mijn ervaring met atmosferische benzinemotoren is dat het resultaat niet in verhouding staat tot het geïnvesteerde bedrag. Subjectief ga je wel een verschil voelen (je hebt er tenslotte voor betaald) maar objectief (op de rollenbank) zal het veel minder zijn. Wil je hier echt winst op halen moet je ook investeren in andere nokkenassen, uitlaat, airbox, grotere injectoren en de kop laten flowen. Als je daarna dan nog een chip op maat laat maken mag je zo'n 25 à 30 pk meer verwachten, maar ben je wel 2500 euro kwijt :-(. Daarom: wil je vermogenstoename is een moderne diesel the way to go.