Airco stinkt

  • Frank_

    Het valt mij al enige tijd op dat mijn airco na het uitdoen enorm ruikt/stinkt. In de winter deed ik de airco keurig 1 x per maand 20 minuutjes aan (om uitdroging tegen te gaan is mij verteld), en elke keer na het uitschakelen kreeg ik een verschrikkelijke geur in de auto.

    Ook ging mijn voorraam enorm beslaan. Anderen schreven over die klacht dat dit normaal is (zie eerder post met deze vraag).

    Nu is mijn vraag:

    Ik lees op internet dat een airco een zogenaamde condensbak heeft. Heeft een Dacia die ook?

    Zo ja, waar zit deze ?

    Kan deze verstopt zitten en zo ja; kunnen wij die zelf weer doorprikken?

    Groet en bedankt voor jullie advies!

    Frank

  • Frank_

    Klein aanvulling (ondanks het feit dat het waarschijnlijk niemand interesseert gezien het aantal reacties).

    Ik heb een spuitbus van Wynn's gekocht (Wynn's Airco Fresh) en dit via de luchtinlaat onder de motorkap ingespoten. Dit moest gedurende 3 minuten om de drie seconden kort ingespoten worden terwijl de ventilator op hoogste stand draait en de lucht uitsluitend via de voorste openingen eruit komt. Ook moest de airco uit staan.

    Dit lijkt vooralsnog redelijk effectief te zijn. Mijn auto ruikt bij het uitschakelen van de airco veel, veel minder en ook beslaan mijn ruiten niet meer (!!!). Ik kan nog niet zeggen dat het uitsluitend komt door dit spuitbusje van zo'n 14 euro (voor twee behandelingen) maar het is vooralsnog positief.

    Voor de volledigheid ik heb totaal geen banden met dit merk, maar wil jullie deze tip niet onthouden (goedkoop en effectief, dat is een Dacia-advies). Mijn dealer vroeg voor het reinigen 40 euro. Hoe hij dit doet weet ik niet, maar ik las op internet dat veel garages dit reinigen ook doen met een spuitbusje…

    Groet,

    Frank

  • Avaka

    Mooi dat het effect heeft gehad. Wel vind ik 14 Euro erg duur voor een busje met bacterie dodend middel en een fris luchtje.

    Dat de garage er 40 Euro voor vraagt vind ik niet zo gek. Je moet de monteur ook betalen immers. En ja, die doen het ook meestal met een spuitbusje.

    Een goedkoop alternatief kan zijn: Gewoon wat Glorix in een klein plantenspuitje doen. Dit vernevel je om de 3 seconden in de luchtinlaat gedurende 3 minuten.

    Een paar dagen later doe je het nog eens. Heeft waarschijnlijk hetzelfde effect. Bacterie dodend en een fris (WC) luchtje……… :)

  • EricNL

    Hoi Frank,

    Misschien is het logisch wat ik ervaar, maar airco's die stinken worden vaak uitgezet als de rit is afgelopen. Ik las ergens (en daarom doe ik dat zelf ook) dat je de airco 5 min voor aankomst uit moet zetten. Ik heb nog geen last gehad van een stinkende airco…

    Succes!

  • LED-Lightning

    Ik zet de airco ook uit een aantal minuten voor aankomst. Is beter voor de airco want alles wordt dan lekker droog geblazen en er blijft geen condens achter waarin bacterien en schimmels heerlijk hun gang kunnen gaan, en het is voor jezelf ook beter (anders krijg je meteen zo'n klap van de hitte als je je auto uit komt bij een warme dag).Da's mijn bescheiden mening.

    Bij mijn vorige auto heb ik ook eens zo'n spuitbusje gebruikt. Werkte super, de Passat rook heerlijk naar lavendel!

  • HenkM

    Glorix lijkt me GEEN goed advies. Bevat NatriumHypoChloride (gemeen spulletje en nog oxiderend ook). Mocht er ergens aluminium in de verwarming / koeling zitten is een (zeer) dure reparatie gegarandeerd.

  • Avaka

    Dat zal reuze meevallen. De door de airco geproduceerde condens spoelt de boel zo weer schoon.

  • thei

    Ik spuit via de luchtinlaat en de ventilator aan…….schimmel verwijderaar naar binnen (flesje van de bouwmarkt voor een paar euro) daarna spuit ik van de Action@ een wc luchtverfrisser (99 cent) naar binnen en dan wacht ik een halfuurtje voor alle deuren opengooi om de auto te luchten…..de stank is dan weg

  • HenkM

    @Avaka en THei,

    Het gebruik van (zware) chemicaliën zonder voldoende materiaal- en chemische kennis lijkt me hoe dan ook niet verstandig. Leuke tips die op korte termijn (lijken te) werken kunnen op langere termijn roet in het eten gooien.

    Mijn advies: gebruik spul waar het voor bedoeld is. De airco is immers niet geglazuurd als een toilet.

    Producten op basis van bv iso-propanol zijn beduidend materiaal vriendelijker.

  • fractal

    Ik kan het niet ander dan volledig eens zijn met HenkM: Glorix is agressief spul en m.i. volkomen ongeschikt hiervoor.

    Natriumhypochloriet, het werkzame bestanddeel in Glorix, is in lage concentraties (en de juiste omstandigheden) in staat om zelfs RVS leidingen aan te tasten. Laat staan de materialen in een auto.

    Dat het werkt geloof ik overigens wel :)