Dacia Sandero dCi 70

  • A. van Berkel

    Beste mensen,

    Heeft iemand van jullie ervaring met het rijden in een Dacia Sandero dCi 70 Lauréate? Verbruik, kosten onderhoud en beurten.

    Alvast bedankt,

    Met vriendelijke groet,

    A. van Berkel

  • Knutselsmurf

    Ik rij zelf in de mcv 7 persoons uitvoering met dezelfde motor.

    De auto weegt 1220 kg en het verbruik ligt tussen de 1:18 en de 1:20

    De boordcomputer geeft bij mij dan meestal tussen de 4.4 en 4.5 aan op 100 km

    Dus dat wijkt wel enigzins af van het werkelijke gebruik. De onderhoudskosten vallen me tot nu toe wel mee. Controlebeurtje zo rond de 35 euro en een grote beurt met olie verversen etc. zo rond de 178 euro. Inmiddels 50.000 km op de teller en nog geen gekke kosten gehad verder.

  • henk

    volgens mij is een sandero dci 70 niet in nederland. tekoop

  • Daciast

    Hoi Henk,

    De Sandero met de dCi 70pk is wel degelijk te koop in Nederland. Zie ook de specificaties.

    De dCi 70 is wel de enige dieselmotor die in Nederland in de Sandero geleverd wordt, en deze is ook niet leverbaar in de Stepway (misschien ben je daarmee in de war?)

    Groeten,

    Mike

    http://www.daciast.nl

  • harry

    Hoi, ik rijdt een Logan Sedan 1.5 dCi 70, rijdt 4,64 l./100km over meer dan 55000 km gerekend.

    Met een beheerste rijstijl is de fabrieksopgave te halen, en met een gemiddelde rijstijl 5,1 l./100km.

    Onderhoud valt mee, de importeur schrijft elke 10.000km voor, maar verversen gebeurt slechts elke 20.000km.

    De 10.000km beurten zijn zgn. inspectiebeurten.

    Als ik nu opnieuw een keuze zou moeten maken voor een diesel zou ik gaan voor een zuiniger model, namelijk de Fiat Punto 1.3 multijet of VW polo 1.2 TDI Bluemotion.

    Deze modellen zijn wegenbelastingvrij!

  • Henkes

    Ik denk dat de Sandero diesel net iets zuiniger en sneller is dan de mcv diesel, omdat de laatste in totaal gewicht wat zwaarder is.

    Ik rij 18000 km per jaar en had ook wel een Sandero diesel willen hebben, maar die waren -toen wij onze order tekenden voor aankoop Sandero- nog niet leverbaar, november 2008.

    Over betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken, motoren zijn goed.

  • harry

    Inderdaad Henk, diesels zonder BPM en motorrijtuigenbelasting zijn: VW Polo Bluemotion, Skoda Fabia Greenline Combi, Seat Ibiza Ecomotive, Fiat Punto Multijet.

    Twee jaar geleden heb ik de keuze gemaakt voor de Dacia, en ik rijd er met plezier in, maar de alsmaar stijgende houderschapsbelasting gaat echt vervelen!

    Ik heb medelijden met de mensen die een VW Passat Variant diesel rijden, reken eens uit wat dat moet kosten, ik zou het er niet voor over willen hebben.

    Hoe lang de zuinige autos nog aantrekkelijk blijven weet ik niet, maar de tendens naar “de vervuiler betaald” is gezet.

    Dus vooruitkijkend kan je voorzichtig stellen dat je met een zuiniger model ook in de toekomst voordeliger uit bent, en wie weet voor een diesel zonder roetfilter de hoofdprijs gaat betalen!

    Met het voorgaande in mijn achterhoofd zou ik een Sandero diesel niet aanraden, de benzinevarianten of 1.4 LPG daarentegen wel!

    Vooral de versie op LPG loont als je pakweg 15.000 km per jaar rijdt, en kost aan houderschapsbelasting je tenminste niet de kop.

    M.v.g. Harry

  • Harry M.

    Beste A. van Berkel,

    Zojuist te horen gekregen dat mijn Sandero 1.5 Dci Laureate Maandag 17 mei wordt afgeleverd (besteld begin januari)

    Zodra ik er enige weken in gereden heb, zal ik je berichten.

    Mijn jaarkilometrage : ca.70.000 km

    Groeten,

    Harry M.

  • Arno van Berkel

    Hallo Harry M,

    De Dacia Sandero dCi is inmiddels afgeleverd? Tenminste als de review die op Autoweek staat van jou is. Je bent de eerste met een review over een Dacia Sandero dCi. Hou ons op de hoogte .En veel plezier en succes met de Sandero dCi.

    Met vriendelijke groet,

    Arno van Berkel.