Ruitenwissers

• Daciast

Hoi Opa Rene,

Naar aanleiding van jouw website vandaag maar even langs de Action geweest, want mijn ruitenwissers begonnen flink strepen te trekken. Vermoedelijk heeft de strenge winter hier ook aan bijgedragen, maar gezien mijn Sandero van september 2008 is, was het hoog tijd die originele ondingen er eens af te halen.

Bij de Action was de keuze vrij beperkt. Ik heb daarom een exemplaar van 61cm en een van 43 centimeter aangeschaft. Ze passen zonder problemen ook op de Dacia met de originele wisserarmen (diegenen die de motorkap wel beschadigen :)). De 43cm wisser voor de rechterzijde is wel een stukje korter dan het origineel (scheelt zo'n 5 centimeter aan de buitenzijde), maar dit wordt denk ik aan de binnenzijde ruimschoots goedgemaakt door de 61cm aan de linkerzijde! Hier in Arnhem schijnt de zon nu, dus ik zal mijn bevindingen even melden na de eerste regenbuien. Heb natuurlijk wel even de ruit gesproeid, en die werd netjes drooggewist, maar dat is natuurlijk geen vergelijking met een flinke hoosbui… Ik meld mij nog! :)

Groeten,

Mike

http://www.daciast.nl

• DerRudy

Kijk een beetje uit met die zg Flatblade ruitenwissers (flexibele ruitenwissers), zorg in ieder geval dat je tussen de twee ruiterwissers een redelijke ruimte laat bestaan.

Waarom: Deze zg Flatblades zijn ipv de normale ruitenwissers geheel gesloten dus de rijwind kan niet door de wissers heen en kunnen deze zg Flatblades “Optillen” (lees: gaan zweven ten opzichte van de voorruit).

Het resultaat is dan dat de wissers (vooral in de bijna ruststand) loskomen van de voorruit.

En geloof me deze Opa had dit fenomeen al bij “normale” Nederlandse snelheden.

Dus naast de lengte van de wisserbladen ook de afstand tussen de bladen in de gaten houden.

mgr

Ruud

• HenkM

Hier met ca. 2 cm “overlap” geen probleem, ook niet op de Duitse snelwegen bij snelheden waarbij je in Nederland je rijbewijs kwijt bent (MCV met Bosch flatblades). B)-

• Jubbels

Heb ook zeker 2 cm overlapping.

Maar deze Bosch-Aerotwins zijn zo plat dat ze geen last hebben, ook bij hoge snelheden niet, van zweven.

• Boogie

Hoi

Ben vandaag terug geweest naar mijn dealer Arend Auto's in Oisterwijk en het probleem voorgelegd

de wissers werden direct vervangen onder garantie door wissers van Renault ,en nu is het probleem helemaal opgelost.

Kwam meer voor bij Dacia volgens hun.

Het probleem is hiermee verleden tijd hoop ik

• Daciast

Zoals beloofd zou ik nog even mijn bevindingen melden. Vandaag was een behoorlijk regenachtige dag (helaas…).

De ruitenwissers doen hun werk goed; ze wissen de ruit. Wel heb ik bovenaan de ruit bij de lange (61cm) wisser een stukje van 10 bij 1,5 cm wat half gewist wordt (hetzelfde wat jij beschrijft Opa René, maar dan in mindere mate). Tevens heb ik een driehoek in het midden van de ruit aan de zijkant, die op de heenweg niet; maar op de terugweg wel gewist wordt. Ik ben zo vrij geweest om de vlakjes even in de afbeelding van jouw site in te tekenen (in blauw):

Groeten,

Mike

http://www.daciast.nl

• HenkM

Misschien toch een kwaliteitsverhaal. Bij de Bosch flatblades van 60 cm treedt dit fenomeen niet op. Mogelijk dat deze (veel duurdere) Bosch wissers een betere drukverdeling geven op de rubbers.

• Daciast

Ja, dat zou zeker kunnen. Het kan echter ook een kwestie zijn van de afstelling van de ruitenwisserarm. Mijn Sandero is immers voorzien van een ander type arm dan die van Opa René. Als het droog is zal ik er nog eens naar kijken. En anders mag ik nog niet klagen, voor 6 euro is het bijna letterlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten! :)

• Opa rené

HenkM Schreef:

——————————————————-

> Misschien toch een kwaliteitsverhaal. Bij de Bosch

> flatblades van 60 cm treedt dit fenomeen niet op.

> Mogelijk dat deze (veel duurdere) Bosch wissers

> een betere drukverdeling geven op de rubbers.

De ‘flexwiper’ van de Action zijn vrij stug, zoals ik op mijn site ook al aangaf.

Het niet wissen in het midden aan het einde van de slag heb ik geen last van.

Zelf heb ik voor iets kortere ruitewissers gekozen, waardoor het niet wissen

van de bovenkant aan het einde van de slag nu verleden tijd is.

René.