piepend geluid tijdens bochten

  • jorrit

    Hallo ervaringsdeskundigen,

    Al een geruime tijd hoor ik achter in mijn auto een piepend geluid als ik bijvoorbeeld op een rotonde een bocht naar rechts maak.

    Het geluid kun je vergelijken met het piepen van een schommel. Dit geluid is na ongeveer 4 maanden ontstaan. Ik heb mijn reservewielhouder al eens wat slapper en strakker gedraaid maar zonder resultaat.

    Heeft iemand van jullie eenzelfde ervaring gehad?

    ik rij een dacia logan mcv van 2009.

  • remcora

    Ik herken het. Sinds enige tijd hoor ik een kort piepgeluid bij het maken van een scherpe bocht. Overigens niet altijd. Ik kan niet achterhalen of het in de auto is of waar het geluid vandaan komt. Het is ook erg kort.

    Ik rijd overigens in een mcv van aug. 2008.

  • kees

    Het kan zijn dat er ergens een rubbertje een beetje droog is denk aan schokbreker ophanging , is het tijdens regen of nat weer ook of is het dan weg.

  • henny

    Piepende daciast

    Ik heb je vraag gezien, en de daarop gedane sugestie,s. Na 26 jaar Lada te hebben gereden, en sinds een maand de trotse eigenaar van wijnrode logan mcv 1.6 l. 16v 2010 als sleutelaar heel wat tegen gekomen,ook met name het geluid wat jij hoord, in mijn geval was het een van de terugtrekveren van de remschoenen, welke bij een minimale toegestane wiellagerspeling net heel licht een draaiend deel raakte. niks om je ongerust over te maken, gewoon de verdachte remtrommel er voorzichtig af pakken ,

    de veren en de schoenen weer in de juiste positie zetten, kijk ook of er aan de binnenkant van de trommel lichte aanloopplekken zichtbaar zijn,

    dit duidt erop dat de schoenen en veren niet in de juiste positie zitten, ook hier geld het spulletje weer in de goede positie zetten.

    Laat het horen of het wel of niet is gelukt

    Lectori Salutem Henny 0523-683245

  • jorrit

    Hallo Henny,

    bedankt voor je uitleg. zal het niet zelf gaan bekijken, maar zal het uitprinten en aan de dealer geven.

    ik breng hem morgen voor een service beurt en zal het dan meteen aangeven.

    groeten,

    Jorrit

  • jorrit

    Mijn auto heeft nu een 45.000 beurt gehad waarbij de remtrommels zijn schoongemaakt en gesmeerd.

    Het piepen is nog niet verdwenen. het gebeurd niet tijdens het remmen, maar bij het maken van een scherpe bocht, zoals bij een rotonde.

  • Avaka

    Het kan van alles zijn. Van inderdaad een droog rubber tussen de vering / schotel of een schokbreker die even wat spray nodig heeft. Of misschien zijn het je achterdeurtjes die een beetje ‘shiften’ tijdens een bocht. Smeer je deur rubbers eens zou ik zeggen. Beetje Multi Spray erop kan geen kwaad.

  • Knutselsmurf

    jorrit Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo ervaringsdeskundigen,

    >

    > Al een geruime tijd hoor ik achter in mijn auto

    > een piepend geluid als ik bijvoorbeeld op een

    > rotonde een bocht naar rechts maak.

    > Het geluid kun je vergelijken met het piepen van

    > een schommel. Dit geluid is na ongeveer 4 maanden

    > ontstaan. Ik heb mijn reservewielhouder al eens

    > wat slapper en strakker gedraaid maar zonder

    > resultaat.

    > Heeft iemand van jullie eenzelfde ervaring gehad?

    > ik rij een dacia logan mcv van 2009.

    ▼ ▼ ▼ ▼

    Ik weet niet of er bij de MCV ook een remkracht verdeler op zit, maar indien dat het geval is werken deze meestal met een trekveer welke tussen de achteras en de carosserie is gemonteerd aan de remkracht verdeler. Deze veer zou dus ook nog kunnen piepen op de bevestigingspunten tijdens het bochtenwerk.

    Mocht je het gevonden hebben, laat het dan wel even weten zodat we er met z'n allen lering uit kunnen putten.

    mvgr Gerrit

  • toine60

    Het bevreemd me zeer dat iedereen het heeft over de achterremmen. In de bochten komen met name op de voorwielen dwarse krachten te staan. Ook hier zit gelukkig een minimale speling.

    Afhankelijk van de km stand zullen de remschijven ingesleten zijn en aan buitenkant en nabij het midden een verhoogde rand hebben. Remblokken worden automatisch gesteld door een rubber keerring met een opstaand randje die de zuiger terugtrekt. De minimale speling die overblijft kan tijdens het sturen kleiner worden waardoor de remblokken net even het opstaande randje raakt. Dit geeft een tjilpend tot fluitend geluid.

    Om dit te voorkomen wordt in de garage vaak de randen van de remblokken afgevijld zodat er geen contact is. remschijf

    Wat daarnaast het piepen verminderd is een dun laagje kopervet op de achterkant (metalen) van de remblok op de plaatsen dat er contact is met het zadel en de zuiger.

    Ik heb op de achteras van de MCV vreemd genoeg geen remkrachtverdeler kunnen vinden.

  • HenkM

    “Ik heb op de achteras van de MCV vreemd genoeg geen remkrachtverdeler kunnen vinden.”

    Geen ouderwetse i.i.g. de Dacia's zijn voorzien van EBD (electronic breakforce distribution) dus geen mechanisch regelventiel zoals vroeger.