Koelvloeistof meenemen op vakantie

• Frank_

Gisteren heb ik weer een les geleerd die ik graag wil delen: neem koelvloeistof mee vanuit Nederland.

Wij zijn in Italie op vakantie en het koelvloeistof niveau zakte tot onder de min (in Nl laat ik uitzoeken of er iets lekt). Nieuwe vloeistof hier aanschaffen bleek lastig: je hebt hier rode en blauwe koelvloeistof, helaas geen geel-groene. Mijn eigen garage in NL adviseerde blauwe. De meerdere garages hier kreeg ik het advies om rood te mengen. Jullie eerdere adviezen nog in mijn achterhoofd (feb 2009) ben ik toch naar een Renault garage gereden (45 km verderop). Hier kon ik weer gewoon de geel-groene vertrouwde vloeistof kopen voor 6 euro per fles.

Ik had deze halve dag aan vakantie kunnen besteden als ik deze koelvloeistof gewoon uit NL had meegenomen.

• Karl

Neem dan ook gelijk remvloeistof mee wellicht is die in Italie ook anders.;)

De tip is dus zoek meteen een renaultdealer !

• Mark L.

In noodgevallen kun je het koelsysteem ook vullen met water, hier moet je natuurlijk niet blijven met rondrijden maar is prima om een dealer te berijken.

• DerRudy

Eurogas zou eens leering moeten trekken uit de vele slangenklemmen problemen die ze hebben (lees: zelf veroorzaken).

Ze gebruiken (de zeg maar) Boerenbond slangenklemmen , ben zelf bv al driemaal teruggeweest voor lekkage van koelvloeistof.

Ik hoop dat je (na reparatie) nu echt kan genieten van je LPG installatie.

Mgr

Ruud

• harry

Altijd rode, roze, of gele koelvloeistof nemen, die zijn beter van samenstelling voor aluminium motoronderdelen, maar dat heb ik wel horen zeggen.

Zo zou blauwe koelvloeistof stalen en aluminium onderdelen met elkaar kunnen laten reageren (oxidatie).

Zowiezo wel altijd ETHYLEENGLYCOL gebruiken, geen andere.

Voor de zekerheid koop ik het bij Total of de Renault dealer, dan zit je altijd goed, en hoef je het na de tijd niet te verversen.

Maar wat zegt het instructieboekje hierover?

• GJ

Zo'n fles koelvloeistof past nog wel naast de mud aardappels en de frituurpan….

• Knutselsmurf

Mark L. Schreef:

——————————————————-

> In noodgevallen kun je het koelsysteem ook vullen

> met water, hier moet je natuurlijk niet blijven

> met rondrijden maar is prima om een dealer te

> berijken.

Tijdelijk bijvullen met water is GEEN GOEDE optie, want je krijgt je koelsysteem nooit meer helemaal leeg (waterkanalen in het motorblok, kachelradiator etc) dus er blijft dan water achter, in je koelsysteem waardoor de aluminiumdelen (o.a.cilinderkop e.d.) door corrosie aangetast kunnen worden en daardoor later lekkage kan ontstaan. Ik spreek dus uit beroeps ervaring. Dus dit alleen doen in echte noodgevallen is mijn advies.

• Avaka

Klopt. Ook ik ben meerdere keren terug geweest wegens (minimale) lekkage op de T-stukken. Mijn Gasboer gebruikt nu de goede slangklemmen. Van die types met zo'n ‘oprolkrul’ eraan.

• Avaka

LOL

• EricNL

Als we nou gewoon een complete garage met alle vloeistoffen en alle speciaalgereedschappen meenemen kunnen we helemaal niet meer op vakantie want ook je subframe kan los raken of je distributieriem breken..

Die kleuren van de vloeistof zeggen ook niet alles. Gooi gewoon water in je systeem dat mengt wel aan. Misschien vergeten maar koelmiddel is ook met gewoon water aangemengd hoor en verdunnen is geen enkel probleem zolang je koelmiddel genoeg negatieve temperatuur kan hebben kan het absoluut geen kwaad.

Hmmm, een mud aardappelen en een frituurpan? Mag ik raden wat jullie schaften op vakantie? Frituur je zeker met je reservekannetje motorolie? 2 vliegen in 1 klap……..