Hallo
sinds enige tijd valt mij een wat Ramelend“knikerend”' geluid rond
de motor t.h.v kleppendeksel op, bij ligt verhoogd toerental motor,
de kleppen ?? of mogelijk anders, het is aan een kant te horen
wie weet raad "
"[volgens onderhoudschema hoeven kleppen niet gesteld te worden ????]1.6 mpi !!!"
Hmmm (of hoeven ze NOG niet gesteld te worden?), het 1.6 MPI blok heeft klepstellers (boutje / moertje).
Dit in tegenstelling tot het 16V blok waar de zaak hydraulisch werkt en de kleppen niet kunnen worden gesteld.
Aan de andere kant: beter een tikkende klep (te veel speling) dan een klep met te weinig speling (kans op verbranden van de klep).
Laat het door de dealer controleren als je het niet vertrouwd (de olie lijkt mij niet het probleem).
Ook hier een simpel advies: ga langs de dealer.
Had het K4M blok (1.6 16V) al in de Laguna liggen. Stationair liep deze wat rustiger waarschijnlijk omdat de MCV “zuiniger / armer” staat afgesteld.
In het begin was de motor in de 5e versnelling bij 100 km/h nogal rauw (kritisch toerental?) maar naargelang er meer kilometers onderdoor gingen werd het minder.
Na ca. 10.000 km was het blok pas stabiel in vermogen en brandstofverbruik (volledig ingelopen).
Na 1 jaar en 20.000 km is de MCV voorzien van LPG, ik merk geen enkel verschil qua vermogen of geluid op LPG of benzine.
Nu na ca. 55.000km loopt het blok als een turbine (voorzover dit mogelijk is met een 4 cilinder in lijn blok).
Als het meezit gaan we de 60.000 km niet meer halen en wordt de MCV vervangen door een Duster met hetzelfde K4M blok en direct voorzien van LPG. Ik ben nu eenmaal erg tevreden over dat K4M blokje (tu) .
Geachte Daciast
Het geluid wat jij beschrijft. lijkt mij op slappe of gebroken klepveer, de kunst is om te vinden of dit zo is, en om welke cilinder het gaat, je gaat als volgd te werk: neem een vacuum-meter welke in de automaterialen-handel te koop is en sluit deze aan op het inlaat spruitstuk, bij een motor welke normaal draaid zal de meter stabiel +/- 20 inch vacuum aangeven. Wanneer er iets in een van de cilinders niet in orde is, zal de wijzer niet stabiel blijven staan, de afwijking zal dan een regelmaat vertonen, laat je dan de motor sneller draaien, dan zal de wijzer heftiger reageren, en de motor zal in het kleppendeksel meer lawaai maken, omdat de de desbetreffende klep de aansturing van de nokkeas niet kan volgen als gevolg van de slappe of gebroken klepveer, om te vinden welke cilinder de boosdoener is, pak je een schroevendraaier waarvan het metaal doorloopt tot aan het eind van het handvat, houd het handvat tegen het oor en andere eind tegen het kleppendeksel, en ga zo het kleppendeksel langs,op een gegeven moment hoor je van zelf waar de boosdoener zit, daar is n.l. het geluid het sterkst. Mocht je Dealer een cilinderbalanstester hebben, dan kun je daarmee de betreffende cilinder ook vinden.
Lectori Salutem henny
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?