Motor geluid

• Mcvtje

Hallo Henny

ik heb je tip uitgeprint , en heb een afspraak gemaakt bij de dacia dealer,hij doet dat alleen maar in de eerste paar km, als hij koud is.

de eerste 100 meter schud de motor ook een beetje, loopt stroever.

het is echt moeilijk te horen dat geluid, het beste hoor je het gewoon met het raam dicht.

En alleen als je rijd, stationair met de motor kap open hoor je het niet.

Bij 50 km per uur alleen, trap je dan de koppeling in dan is het geluid weg.

Dus heel raar allemaal.

Wie heeft er nog tips

Alvast bedankt Mcvtje

• Mcvtje

DONDERDAG 10-6-2010 is de Dacia Logan MCV 1.6 16V benzine in de werkplaats geweest

Auto heeft een kleine beurt gehad inclusief lucht filter.

De km stand was 22.839

Het ratelende motor geluid bij koude motor komt vanuit de cil kop

Dat heeft te maken met de vorm van de nokkenas, bij de 1 is dat wat spitser als de ander.

De Megane 1 had dit geluid er ook in zitten.

Dit hoort bij de motor , de meeste mensen horen het niet eens.

Dit is een eigenschap van deze motor , en kan verder echt geen kwaad.

Ik heb gevraagd of hij het op papier wil zitten, maar dat was niet nodig , wilde hij niet.

Na nog 2x op aangedrongen te hebben , maakte ik me te veel zorgen.

En hij zei dat het nooit geen kwaad kan, als je gewoon normaal rijd.

Had Cd aangeleverd met 2 filmpjes waarop bij 1 het geluid even te horen was

Hun hoorde het niet.

Toen is de monteur met me mee gereden, en heeft het geluid waar genomen.

Toen de motor weer koud was.

Die heeft het kort gesloten met de werkplaats chef , en samen kwamen ze tot deze conclussie.

Maar ik ben er niet blij mee , en vindt het toch raar.

Wie herkent dit ?

• DeJohan

Herkennen die ik het niet. Maar ik zou jou verhaal op papier zetten en dat naar de dealer sturen. Inclusief het verhaal dat zij melden dat het geen kwaad kon.

Als ze niet reageren, heb jij het verhaal toch op papier..

• henny

Daciast

IK HEB JE VERSLAG GELEZEN MET STIJGENDE VERBAZING. Ik dacht dat een zichzelf respecterende vakman toch tot het gaatje zou gaan om de oorzaak te vinden, en een bevredigende oplossing te vinden. Dat hij het een tijdrovende zaak zal vinden kan ik mij indenken. Naar aanleiding van jou mailtje herinner ik mij de Renault Megane van mijn broer met 150.000 km achter de kiezen, die maakte net zo min lawaai onder het kleppendeksel als die van ons met 3000km. Het nokken verhaal vind ik vaag . misschien kun je, wanneer je in de gelegenheid een keer langs komen, het is gauw bouwvak en dan hebben we alle tijd van de wereld om er eens uitgebreid naar te kijken.niet geschoten is altijd gemist!

Lectori Salutem Henny

• mcvtje

Hoi Henny

ik ben naar aanleding dat ze zeiden dat de megane 1 er ook last van had eens gaan googlen.

en kom dan meermalen het verhaal tegen van kapotte nokkenas versteller, dat dat de oorzaak is.

Kan dat ? bij deze ook zo zijn ?

Mcvtje

• DerRudy

Een defecte nokkenas versteller maakt een soort van diesel geluid (zwaar tikkend geluid) bij het starten.

Ik snap wel dat ze niet zitten te “springen” op het vervangen van dit onderdeel, de hele distributie moet dan namelijk ook vervangen worden.

Ik denk dat je dealer eerst zekerheid wil hebben, zolang er geen foutcodes bekend zijn is het vervangen van dit item een “schot in het duister”.

Overigens kan dit probleem (als het tenminste dit item is) geen kwaad.

Mgr

Ruud

• HenkM

Blijft natuurlijk de vraag of het K4M blok in de Dacia's wel een nokkenasversteller heeft (het K4M blok uit de 1998 Laguna 1.6 16V 105 pK i.i.g. NIET). Het 1.6 16V blok in b.v. de latere Laguna's (fase II) hadden dit dus mogelijk wel en een hoger vermogen (110 pK en meer) en volgens mij een ander motor nummer…..

Wie het echt weet mag het zeggen.

• DerRudy

Klopt helemaal, maar ik zie dat er gesproken wordt over zowel de 1.6 MPI als de 1.6 16V dus ik ben ook het "spoor' een beetje kwijt.

Mgr

Ruud

• henny

Daciast mcvtje

ik zit net je berichtje te lezen, met het Dacia-boek op de knieen maar ik kan met de beste wil van wereld geen nokke nas versteller in de nokkenas of in de aandrijving van de nokkeas ontdekken. het is de meest simpele en bedrijfzekere constructie die je maar bedenken kunt, en al jaren lang in gebruik bij nagenoeg alle motorbouwers op deze aardbodem, buiten de klepveren zou je kunnen denken aan een eventuele hydro-klepstoter of speling op de nokkenas-lagering welke het verst van de olie-pomp verwijderd is. Bij gebruik van de juiste olie (beslist geen minerale) maar vol- syntetishe olie van de dikte 5 w 30 of 5 w 40 met goed filter en de juiste hoeveelheid en bij rustig gebruik bij een koude motor smorgens zijn er eingelijk geen moeilijkheden te verwachten. mocht je er niet uitkomen maak dan een berichtje met je e:mail, dan kan ik je terugmailen en dan kunnen we eventueel elkaar bellen.

Lectori salutem henny

• mcvtje

hoi Ruud

waar het om gaat

Ik heb een benzine 1.6 16v, en volgens de site

www.hbase.nl

zijn dit de gegevens K4M -690 motor van mijn.